PTinfo

Máshol is van alacsonypadló? 1. rész

2009. január 01. - mestska

Az előző posztból kiderült, Debrecen új villamosokat vásárolna, hálózatának bővítéséhez, és a múltidéző Bengálik lecserélése érdekében. A járművek legalább 70%-ban alacsonypadlósak kellenek, hogy legyenek, írja elő a tender, ami itthon, ahol például Budapesten nem is olyan rég még az ötvenéves UV konstrukció volt a legalacsonyabb padlómagasságú jármű, mindenképp a modernség - és esélyegyenlőség - irányba tett lépés. 

Az alacsonypadlót sokan hóbortnak tartják, esélyegyenlőségi humbugságnak, holott a saját tapasztalatom az, hogy pl. a nagykörúti utascsere gyorsabb lett mindenki számára.Szerintem klassz dolog, klasszabb, mint emelgetni a babakocsit, vagy kizárni a kerekesszékeseket az utazásból.Egyszerűen mindenki számára könnyebb vele az élet.

Felmerülhet a kérdés, hogy csak mi állunk ezen a területen ilyen rosszul, vagy a környező, hasonló helyzetű országok is? Vajon hány város az, ahol alacsonypadló szempontjából a debreceni tendernek megfelelő jármű van? Érdemes talán ezt a listát végignézni.

Egyes - elsősorban cseh és szlovák - városok alacsonypadlós középrész beépítésével kisérleteztek sok régebbi kocsijaikon, ez azonban felemás megoldást eredményezett. Egyrészt az utólag beépített modulhoz tartozó jellemzően egy ajtón valóban könnyebb a beszállás, bárki tudja használni, másfelől azonban, a különféle gépészeti, statikai, és más problémák miatt középre beépített alacsonypadlós szekció a járművet szinte kettévágta, az egyik feléből a másikba csak meredek lépcsőzéssel lehet átjutni. Az ilyen jellegű járművek tágas választéka, különféle megoldásai miatt a poszt most ezzel nem foglalkozik, csak a már gyárilag legalább 50%-ban alacsonypadlós járművekkel. 

Lengyelország 14 villamosüzeméből kilencben találunk legalább 50%-ban alacsonypadlós járművet.

  • Bydgoszcz 119 kocsijából 2, PESA 122N típusú járműve 100%-ban alacsonypadlós. Mindkét kocsi 2008-ban került a vállalathoz, részben annak köszönhetően a, hogy a PESA gyár a városban működik.
  • Elblągban 74 járműből 6db 100%-ban alacsonypadlós, PESA 121N gyártmányú. A járművek 2006-tól kezdve kerültek a városba.
  • Gdańskban két alacsonypadlós járműtípust is találunk a 212 darabos kocsiállományban. A 4 darab Konstal NGd99 már az Alstommal közös koprodukció, 70%-ban alacsonypadlósak, 1999-2000-ben gyártották őket, míg a 3 darab Bombardier NGT6 már 2007-es beszerzés, az alacsonypadló azonban itt is 70%-ban áll rendelkezésre.

  • A Katowice központú sziléziai villamosüzemben a 349 járműből 17 darab, 73%-ban alacsonypadlós járművet találunk, a már Alstommal közösen gyártott Konstal 116Nd-t.
  • Krakkóban a 441 jármű közül 50 darab 100%-ban alacsonypadlós, mindegyik a Bombardier NGT6 valamelyik szériája, a gdanskihoz hasonlóan 70%-ban alacsonypadlósak.
  • Łódźban kétfajta, 100%-ban alacsonypadlójú jármű áll rendelkezésre. A Bombardier még 2002-ben szállította le Cityrunner típusát a városnak, összesen 15 darabot, míg az elővárosi vonalakra 10 darab PESA 122N készül(t) 2008-ban. A városban a kocsipark mintegy 520 darabos.

 

  • Poznan sokáig Kánaánnak tűnt a magyar villamosbarátok számára, egyrészt a kocsipark sokszínűsége, másrészta Tátra villamosok egyik utolsó sorozata, az RT6N1 következtében Az ebből Poznannak szállított, 63%-ban alacsonypadlós járművek mellett 14 db, 2003-2004 között rendelt, 100%-ban alacsonypadlós Combino is fut a városban, az összesen 340 jármű között. Az itthon is ismert járművek mellett érdekes színfolt a helyi Cegielski gyár 1 darab, 118 N Puma gyártmányú kocsija, melyben 67% az alacsonypadló aránya
  • Varsó 876 járműből ma kevés az alacsonypadlós kocsi, ne feledjük azonban, hogy a világ legnagyobb, folyamatban lévő villamostendere épp Varsóban zajlik, a tét 186 jármű. A varsói villamosképet jelentősen átalakító beszerzésig azonban a varsóiak csak a 29 darab, 61%-ban alacsonypadlós Konstal 116N, illetve a 15 darab PESA 120N (100% alacsonypadló) járművön utazhatnak legalább felerészt alacsonypadlós járművön.
  • Wrocławban a 2006-2007-ben érkezett, 65%-ban alacsonypadlós, 17 darab Skoda 16T éri el a fenti kritériumot, ez azonban csak kis hányada a 407 darabos járműparknak. 

(Az első képen egy wrocławi Skoda, a másodikon egy katowicei Konstal116Nd, a harmadikon egy poznani Combino látható a helyi gyorsvillamoson)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr53851853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2009.01.01. 20:04:10

az alacsonypadló fontosságát jól mutatja, hogy Zágrábban a Koncarokat (Crotram)nagyjából igazságosan elosztották szinte minden vonalra. 70-et vettek, és még 70-et rendeltek, mert elégedettek vele. Alacsonypadlós középrész utólagos beépítésével Graz-ban is lehet találkozni. Átmeneti megoldás, időnként asszem fővárosnál, ill. a BKV-nál is előkerül az ötlet, de talán szerencsére meg is marad ezen a szinten.

Nagyzee 2009.01.06. 03:01:49

Tallinban is van alacsonypadlós középrészű villamos. Nem valami szép:
tallinn.mashke.org/Mixed/103-2006.06.26-a-DK.jpg

taksony11 2009.01.09. 19:51:14

Én azt tapasztalom, hogy lassabb az utascsere.
A reggeli és a délutáni csúcsban ez a problémák egyik forrása.

Leijon 2009.03.11. 17:55:11

Nálunk(Békéscsaba) csak két alacsonypadlós jármű van az is busz(Mercedes Conecto)...de mindig amikor utazom rajtuk látom, hogy az öreg nénikre nem kell 20 órát várni mire felküzdik magukat az utastérbe. Plána hogy van egy mozgássérült haverom...bottal sokkal könyebb neki.
babakocsisanyukáknak meg aztán fulljó...szerintem az alacsonypadló egy jó dolog.