PTinfo

Valenciennes sokallja a villamos árát

2009. január 03. - mestska

Valenciennes, a belga határ melletti, alig több, mint 40 ezres francia kisváros az egyik legérdekesebb helyszíne volt az elmúlt években zajló francia villamosépítési reneszánsznak. Más, francia nagyvárosokkal ellentétben a 2006-ben indult valenciennes-i villamos elsősorban nem a városi belső forgalomra épít, hanem a Ruhr-vidéken, vagy a lengyel-Sziléziában tapasztaltakhoz hasonlóan a településeket egymással köti össze. Ezt bizonyítja az első vonal kialakítása is, mely a 2007-ben történt hosszabbításával immár 8 települést fűz fel, Famarstól Valenciennesen át Denainig. Érdekesség, hogy a hosszabbítás során a vonal Franciország egyik legrégebbi, 1838-ban átadott vasútvonalának helyén halad Herin és Denain között.

A vonal hossza ma 18,3 km, a beruházás összköltsége 300 millió euró felett volt. 

A hálózat további bővítését szolgáló tervek természetesen elkészültek, végső kiépítésben négy vonalas lett volna a hálózat. A fejlesztések első ütemeként Anzin és Vieux Conde között egy egyvágányú pályaszakasz épült volna ki, az eredeti tervek szerint 2011-ig. Az egyvágányú kiépítés mellett a hosszú külterületi szakaszok, és a ritkább forgalom miatt döntöttek.

Ez a terv úgy néz ki, meghiúsulni látszik. 2008. októberében Valenciennes polgármestere bejelentette, hogy a vonalon villamos helyett trolibuszok fognak közlekedni. Az okokat elsősorban az anyagiakban jelölte meg, míg a villamosvonal kiépítése 220 millió euró, addig a trolié mindössze 140-150 közé esik, de problémaként merült fel az egyvágányú pályaszakasz forgalmának lebonyolódása, illetve a villamos átvezetése miatt egy híd átépítésének szükségessége. A kijelentés alapján a következő vonalak mindegyike villamos helyett optikai vezetéssel ellátott trolibuszközlekedéssel lesznek kialakítva, remek átjárhatatlanságot teremtve a városban.

A trolibusz előnyeit (ki tudják kerülni egymást, könnyebb, olcsóbb) természetesen elkezdte kihangsúlyozni a média, bagatell problémaként kezelve a troli 50 fővel kisebb kapacitását, illetve a jármű szélessége miatt szükséges útpálya-bővítéseket.

Magam részéről úgy gondolom, nincs lefutva még a dolog, lehet, hogy villamos lesz végül, de valószínűbb, hogy a város tényleg túlvállalta magát, és nem a villamos volt a legcélravezetőbb megoldás eddig sem....

(A város neve egyébként nem is olyan régen a magyar médiában is felbukkant, az itt található Alstom gyárban tesztelték, illetve tesztelik a lengyelországbeli Chorzówban gyártott metrószerelvényeinket)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr86855193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gaborbalk 2009.01.03. 16:26:26

úgy látszik nem csak pesten vannak hozzánem értő döntéshozók...

szegedi_kozlekedes 2009.01.04. 12:31:45

Üdv!

Nem, tudom, hallottál -e róla, de Szegeden is elindult a közlekedési nagyprojekt, és szerintem jelentősebb fejlesztések lesznek ott, mint pl. Debrecenben. 1 új villamosvonal, két új trolivonal, remízfejlesztés, Anna-kút átépítése. Erről is szívesen látnék egy posztot. Üdv!

MARCi

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.04. 13:19:26

@szegedi_kozlekedes:

Marci!

Természetesen hallottam róla, amint lesz egy egy aktuális kapcsolódó hír (pl. elfogadták az Eu-ban, mint a debrecenit), vagy lezárul a tender, azonnal lesz poszt róla. Szó nincs arról, hogy itt csak Debrecen lesz a téma :)

petyag 2009.01.04. 21:08:23

Üdv!

Többen hiányolnak térképeket a cikkekhez.
Gondoltam, belinkelem azt, amit találtam Valenciennes-nel kapcsolatban:

transvilles.tmpds56.haisoft.net/admin/img_files/fichiers/Semurval%20plan%202008-WEB.pdf