PTinfo

Ez történt 2008-ban - Villamosok

2009. január 10. - mestska

A poszt első fele (Mi történt 2008-ban? - Metrók) ide kattintva érhető el.

Villamosok terén már egy fokkal jobb a helyzet idehaza, mint a metrók világában, legalábbis jobban megközelítjük a külhonban továbbra is óriási lendülettel folytatódó villamos-boomot. A legörömtelibb hír decemberben született meg, Debrecen megkapta az eu beleegyezését, és anyagi támogatását a kettes villamos megépítésére, és új járművek beszerzésére, mint azt korábban itt is szerepelt. A többi EU támogatásra váró projektünk egyelőre nem részesült ebben a szerencsében, Szeged azonban ettől függetlenül kiírta villamostenderét, mellette pedig felújította, és átépítette az Anna-kúti csomópontot.  

Budapesten az év közepe a paraméterkönyv körüli számháborúról szólt,a folyamatosan szelidülő anyagból végül valami használható sült ki, az első változatokat szakmailag leginkább barbárkodásnak lehetett nevezni. Decemberben átadták a megújult Szabadság-hídon is a villamospályát, újraindult a Kiskörúton is a villamosközlekedés.  A Móricz Zsigmond körtéren átadott Fehérvári és Villányi úti összekötés új lehetőségeket teremt a budai fonódó villamoshálózat kialakításában, sajnos egyelőre a lámpaprogram átállításának hiányában az új vágányok csak betonkerítés-támasznak alkalmasak.  

Külföldön szintén érdemes megemlíteni ismét külön közép-európai szomszédainkat, Prága 250-t rendelt a Skoda ForCity elnevezésű, új teljesen alacsonypadlós járművéből, Varsóban egy 186, szintén alacsonypadlós villamosra leadott rendelésnek a tendere van függőben, Nagyváradon pedig ULF-ek jelentek meg. Varsó ezenfelül elnyerte az UITP legjobb modernizációjáért járó díját is. És hogy mi történt máshol? Bár a vonalhosszabbítások száma magas volt, és több új üzemet is megnyitottak (Vitoria, Phoenix, Cagliari),az év a korábbiakhoz képest mégis átmenetinek tűnik. A tavalyi év nem új üzemek átadásáról, sokkal inkább az előkészítésről szólt, melynek gyümölcsét az elkövetkező 2-3 évben lehet leszedni. Új üzemek nyílnak Észak-Afrikában, a Bordeauxban megismert APS techonlógiával ellátott vonal nyilik Dubaiban, Firenze belvárosa ismét villamost lát, s átadásra kerülnek azok a vonalak, melyeket eredetileg az idei évre terveztek, mint pl. Bergamo, és Jeruzsálem.

A 2008-as év átmenet volt más szempontból is, három kelet-európai, a mai igényeket követni nem tudó villamosüzem lehellte ki lelkét, Ivanovo Oroszországban, az egykor a luganszki hálózattal összekötött ukrajnai Kamjany Brid, és a romániai Constanta. Utóbbi nem sokat élt: 1984-ben, a romániai nagy villamosépítési láz első elemeként adták át.Félő, hogy ez a tendencia tovább fog folytatódni, s ha nem is feltétlenül kerülnek egész üzemek bezárásra, a pályaállapotok, a megváltozott forgalmi igények sok-sok villamosvonal halálát fogják még okozni a volt Szovjetunió területén. 

Visszatérve  hazai vizekre, még egy fontos dolgot mindenképp meg kell említeni, hisz az év egyik legfontosabb döntése volt. Második legnagyobb városunkban ugyanis az eddigi Hajdú Volánnal szemben a villamosokat és trolikat üzemeltető DKV nyerte el a helyi autóbuszhálózat üzemeltetését. Mindez, a kiírásoknak megfelelően egy teljesen új buszparkot fog jelenteni jövő nyártól a debrecenieknek, 100 szóló Alfabusz, és 40 csuklós Volvo fogja az utasokat szállítani. 2009 nyarától tehát újabb nagyvárosunk fogja a Volán segítsége nélkül lebonyolítani helyi buszos forgalmát.

2008 kishazánkban - nem túlzás talán kijelenteni - Debrecen éve volt a tömegközlekedés színpadán. S hogy kié lesz 2009? Meglátjuk.

(az első kép a Skoda15T ünnepélyes átadásán, a második egy bergamoi teszten, a harmadik Ivanovoban készült)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr4869672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toto92 2009.01.10. 22:16:20

Jól néz ki a három(?)nyomtávú pálya :)

A második kép amúgy hol készült?

FVV-1100 2009.01.11. 07:39:02

Természetesen gratula a társ-cégeknek!
Egy apró ajánlat:
-METRÓT NE ÉPÍTSENEK!!!

Akkor továbbra is jelentkezik a siker!

at3sz 2009.01.11. 08:34:53

Bocs a buszos belekötésért, de a DKV buszparkjából csak a 100 szóló kocsi lesz Alfa, a 40 csuklós "rendes" Volvo 7700A lesz.

:)

szegedi_kozlekedes 2009.01.11. 10:46:26

Mondjuk az elég gáz, hogy egy ekkora városban a csuklós buszok lesznek kisebbségben... Szerintem garantált a csúcsidőbeli tömegnyomor, vagy pedig újra be kell vetni a jó öreg Ikarusokat. Amit pl. Szlovákiában már végleg kivontak a forgalomból, ha jól tudom.

Szegeden meg most jelent meg 8 db Mercedes Conecto csuklós (szóló már nyár óta van). Nagyon jó kis buszok, szerintem jobbak, mint a Volvo 7700-asok.

A képekhez szívesen venném a helymeghatározást, mert kíváncsi vagyok, hogy másik városokban milyen a villamosközlekedés. Köszi!

ubk 2009.01.11. 12:20:19

Remélem, idén már erre a projektre is pont kerül: bavill.blog.hu/

:-)

nemeza 2009.01.11. 22:30:30

@szegedi_kozlekedes: Pozsonyban kivonták a 280-as Ikarusokat. 283-as még jár, azt hiszem már csak 1. 400-asokból meg talán egy kivételével az összes.

gramercy (törölt) 2009.01.12. 01:47:30

pálya és hajtány tekintetében budapesten is haladhatnánk előre, bár tudom hogy messze vagyunk
valami rémlik hogy az 1-es meg a 3-mas villamos hangyaf..nyi meghosszabbítása lesz 40 milliárd, de ezt még most sem veszem be :(

na mindegy, legalább kéne:
- 1-es kelenföldig
- 3-mas az albertfalvi híddal át budára
- 1-es/17-es a bécsi úton ürömig
- deák tér - nyugati - lehel tér
- budafok-campona


aztán lehetne a 6-os KÖRvillamosként (nem értem hogy a mórickán miért nem ezt a viszonylatot építették ki, agyam eldobom:( ), néhány misiből kijönne (na jó, kéne még 20 kombiné..)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.12. 14:48:39

@ubk:

Idén elvileg Hévíz és Keszthely is belekezd a belvárosának átépítésébe. Szerintem ha ezekben valamilyen szinten nem kerül bele a villamos, később sem lesz belőle semmi.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.12. 14:49:18

@szegedi_kozlekedes:

Kiegészítettem a szöveget a képek helyének meghatározásával.

ubk 2009.01.13. 04:02:46

@mestska: Igen, ez most a legnagyobb veszély! :-(

szegedi_kozlekedes 2009.01.17. 10:35:47

Még ide akartam kommentelni azt, hogy ilyen Skoda ForCity villamos jó lenne Szegedre is, kiváltani a régi FVV-ket (nem is értem, miért közlekedtetik még azokat, egy halom ócskavas mindegyik, fűtés sincs, utas meg még annyi se... pótlóbusszal simán meg lehetne oldani a 3-as vonalat). Ráadául még pofásan is néz ki:)