PTinfo

Csak lehunyod a szemed, és már ott is vagy

2009. január 18. - mestska

És most valami más, ami a városi tömegközlekedéshez nem annyira kapcsolódik, viszont az elkövetkező évtizedek maghatározó közlekedési eszköze lesz a városok közötti kapcsolatban. Ez pedig a nagysebességű vasút, amit lassan mindenhol megtalálunk, Kaliforniától Argentínán át Tajvanig és Törökországig. 10 évvel ezelőtt azonban senki nem gondolta volna, hogy Japán, a nyugat-európai országok mellett ennyire innovatív lesz más ezen a területen. Kína azonban itt is az élmezőnybe verekedte magát, ahogy a városi közlekedésben is. Az elmúlt évek kötöttpályás reformja ugyanis nemcsak 1500 kilométernyi városi sínhez kötött közlekedési pálya vonta, és vonja magával 2015-ig, hanem 16000 km új nagysebességű vasúti hálózat kiépítését is, melynek első, valódi nagysebességű szakasza, a Peking-Tianjin az olimpiához kapcsolódóan került átadásra.

A vonatokra szükség is van: Kínában 1,2 milliárd utazás történik évente a vasúttal, s az utazások az óriási távolságok miatt akár több napig is tarthatnak. A nagysebességű vasúti hálózat az eljutási időkön hatalmasat segít, a tervek a félmilliónál nagyobb városok összekötéséről szólnak, legalább 200 km/h-s sebességgű pályákkal. Mindennek ára van természetesen: a közép-, és hosszútávú vasúti fejlesztési terv megvalósulásának összköltsége 732 milliárd dollár, forintra átszámolva szinte már értelmezhetetlen: 136 billió forint. Ez körülbelül ötszöröse hazánk éves GDP-jének.

A pénzből természetesen fejlesztés is lesz: a kiemelt gerincvonalakon a sebesség 300-350 km/h lesz. Ilyen vonal lesz a legfontosabb eleme is a hálózatnak: a Peking-Sanghaj vonal, melyet 2010-ben adnak át. A vonal hossza 1318 km lesz, az eddigi 14 órás menetidő pedig ötórára fog csökkenni. A vonatok meglehetősen sűrűn állnak meg majd: a szakaszon 24 állomás lesz, de kell is, az ország lakosságának negyede él a térségben, a vonalra napi 220000 utast várnak. A menetrend nem ismert még, a gördülőállomány egy része azonban igen.

Tavalyi év végén a Bombardier 40 darab, 16 kocsiból álló szerelvény szállítására kapott megbízást, melyből azonban csak 20 lesz hagyományos vonat. a másik 20 darabbal egy projekt valósul meg, melyre eddig nem volt példa más nagysebességű vonatokon menetrendszerűen. A kapacitás csúcsra járatása érdekében ugyanis a vonalon éjszakai közlekedés is lesz, igaz a nappalinál lassabban . A Zefirokra alapuló szerelvények 250 km/h-val fogják szállítani az utasokat a nagyvárosok között, a kipihentség érdekében pedig a vonat hálókocsikból fog állni. A 16 kocsiból 13 fogja az alvó utasok kényelmét szolgálni, a rövidebb utazások kiszolgálását két ülőhelyes kocsi fogja biztosítani, de a vonat része lesz egy étkezőkocsi is. A szerelvények elsősorban Peking, Sanghaj, és Hangzhou között közlekednek majd.

Klassz, nem? 

ui: vicces a Tajvanra átvezető nagysebességű vasúti vonal :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr92885693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gasparnorbertpal · http://geoabc.blogspot.com 2009.01.18. 21:34:22

durvaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

gasparnorbertpal · http://geoabc.blogspot.com 2009.01.18. 21:36:09

az a tajvani cuccos... az vagy 160 km-es híd v. alagút lenne...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.01.18. 23:07:58

@gasparnorbertpal: ööö, sztem nem beszélt senki Kína-Tajvan összeköttetésről, és még nincsenek is olyan viszonyban egymással...

gramercy (törölt) 2009.01.18. 23:46:46

be van rajzolva a térképre

egyébként meg pont a napokban jelentették be, hogy a japcsik és a ruszkik vizsgálják egy lehetséges japán-orosz vasúti alagút megvalósítását

a korea-japán alagút is elképzelhető

a gibraltári szoros alagútját is komolyan vizsgálják


ez utóbbi ugyan elég lehetetlen mert kontinentális törésvonal van itt; viszont a többi egyáltalán nem lehetetlen, tulajdonképpen ma már (csalagút, gotthard után) már nem technológia hanem pénz kérdése

ezek az alagutak ugyanis relatíve sekély tengerek alatt, összefüggő tengerfenékben haladnak/haladnának; ha nem lenne ott a tenger akkor kb. ugyanúgy gondolnánk rájuk mint a gotthárd alagútra

esgott · http://namiva.blog.hu 2009.01.19. 00:03:13

Nagyon jó ez a blog, csak egy tanácsot szeretnék adni ami több posztban zavart már:

Ha nagy számokat írsz, akkor tagold légyszi pl szóközökkel, mert néha nehéz olvasni.

További sok sikert kívánok a blognak és Neked!

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.01.19. 01:27:34

@gramercy: Bocs, nem vettem észre. Ahhoz képest, hogy 1-2 éve még hadihajókkal fenyegették egymást :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.19. 10:46:52

@airdace:

fenyegetik azok most is egymást, Mivel azonban a szárazföldi Kína egy országnak tekinti magát a másikkal, így nyugodt szívvel húzgál be ilyen vonalakat, így is jelezve, mi a politikai álláspont.
Mindesetre vélhetőleg ez lesz az utolsó szakasz ami megépül :)

gramercy (törölt) 2009.01.19. 17:06:06

@airdance

ez kb. olyan mint amikor megnézel egy olasz térképet európáról: olaszország van középen és a medieterránum kb. ugyanazzal a színnel van rajzolva mint ők :D (mer ugye birodalom:)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.02.08. 10:22:13

@gramercy: linkelj má' lécci egy ilyen olasz térképet, ha lehet. köszi.

ti

spag · http://railzone.nl 2009.03.20. 14:07:44

@airdace @gasparnorbertpal "most kaptuk a hírt":
"The Chinese mainland is "actively planning" a cross-Taiwan Straits rail line linking Beijing with Taipei"
news.xinhuanet.com/english/2009-03/12/content_10996421.htm
via
rinsider.clubferoviar.ro/en/afiseaza_stire.php?id=3645