PTinfo

RT6N1 - Feltámadás Brnoban

2009. január 27. - mestska

Nem, a cím nem egy jövőben játszódó ZS kategóriás horrorfilmet rejt, hanem egy itthon kevéssé ismert járműtípus kelt talán új életre. Az RT6N1 a CKD gyár egyik utolsó terméke volt, kisérlet az alacsonypadlós villamosok piacára való betörésre. Nos, a kisérlet nem sikerült. Az 1996-1997-ben gyártott 19 villamos folyamatos gyerekbetegségekkel küzdött, konstrukciós hibák voltak, s a típusból rendelők, Prága, Brno, és Poznan már a CKD-ra sem számíthatott, hisz a gyár időközben a mi Ganzunkhoz hasonlóan eltűnt, szétforgácsolódott.

A típusból összesen 19 készült, 5 a cseh fővárosba, 4 Brnoba, 10 pedig Poznanba. A nagyobb tételű lengyel szállítás a villamosokkal ma is kisérletező Cegielski gyárnak volt köszönhető, aki CKD-vel közösen birtokolta a típus licenszét, elérve egyúttal azt, hogy az utolsó 5 példány már náluk, Poznanban készüljön. Nekik köszönhetően a Poznanba szállított - és ott a helyi gyorsvillamoson közlekedő - járművek az első időszak problémáit leszámítva szinte folyamatosan közlekedtek

Nem mondható el ugyanez a cseh városokról, ahol a folyamatos hibák következtében a járműveket végül leállították. Nem jött össze a prágai átépítés sem, az RT6N2 jelű kocsi sohasem került utasforgalomba. 

Brnoban egy ideje ismét fel-feltünedezett azonban az RT6N1 1801-es pályaszámú kocsija, az üzemeltető az időközben bekövetkezett átépítéseket szerette volna üzemszerű körülmények között vizsgálni. A kisérletek jól sikerültek, 2009. január 19-án az idén már 13 éves járműre rábólintott a helyi közlekedési felügyelet, és 24-től kezdve ismét menetrendszerű forgalomban közlekedik a kocsi, várhatóan most már stabilan. A tervek szerint az eddigi átépítéseket követve átalakítanak egy másik kocsit is, a maradék kettő kocsi sorsa azonban ismeretlen.

Aki tehát utazni szeretne rajta, de Poznant túl messzinek ítéli, most menjen, ki tudja mikor robban le újabb öt évre...

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr7905264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.27. 21:23:49

Az utolsó sorban lévő optimista hozzáállású véleményt köszönjük KZsocinak :D

Dénes Balázs 2009.01.27. 22:20:02

Mintha Liberecben is lenne RT6-os - bár lehet, hogy más altípusként. 2007 augusztusában jártam ott, és a kocsiszín egyik csarnokában állt, mintegy kirakati darab az üvegfal mögött :)

jazzcool 2009.01.27. 22:28:22

kedvet csináltál, tavasszal teszek egy egynapos kirándulást Brnoba. amúgy az RT6N1 sorsa mutatja, hogy jó villamost nem olyan könnyű gyártani. ezt a megjegyzést csak azért tettem, mert a közl. topikokban időről-időre téma, hogy gyártsunk magyar villamost magyar pályára magyar munkaerővel stb.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.27. 23:36:07

@Dénes Balázs:

az RT6S. Továbbfejlesztés, 560 mm cak a magaspadlós része, szemben az RT6N1 900 mm-ével. Dehát az se jött be.

szegedi_kozlekedes 2009.01.28. 09:28:12

Szerintem volna értelme magyar villamost csinálni, és kár a Ganz-ért, maradandó járműveket alkottak. A magyar buszgyártás (Credo Győrben) után a villamosok készítése is sikertörténet lehetne szerintem, és talán még munkaerőt is találnánk hozzá. Végre egy értelmes kezdeményezés lenne a plázák és bevásárlóközpontok építése helyett.

n-misi 2009.01.28. 14:03:15

@szegedi_kozlekedes:

Ezzel csak az a baj, hogy míg autóbuszok nagyon sok városban közlekednek az országban és az élettartamuk is rövidebb, addig villamosos városból összesen négy van megtörténik egy generációváltás és aztán több évtizedig nem kell gondolkodni azon, hogy mire is kell lecserélni a régebbi kocsikat!

Egyébként én a forgalomba állás után nem sokkal utaztam az RT6oson és hát nem igazán nyerte el a tetszésem...