PTinfo

Kis-Hongkong Stockholmban

2009. január 30. - mestska

Ma már nem ritka, hogy egy városban a tömegközlekedési szolgáltatásokat nem egy, a helyi az önkormányzat által üzemeltetett cég végzi, hanem egy piaci alapokon nyugvó magánvállalat megfelelő ellenszolgáltatásért cserébe. A dolog működik: egy anyagiaktól függő, piaci szemléletű cég vélhetően hatékonyabban tudja lebonyolítani ugyanazokat a szolgáltatásokat, mint lassan reagáló, jellemzően bürokrata önkormányzati és állami társai. Az elvre kicsiben Magyarországon is van példa: jópár budapesti buszt alvállalkozók, a Transman és a Nógrád Volán üzemeltetnek a BKV, mint fő szolgáltató helyett.

A világon szerte számos hasonló példát találunk, nagyvasúti közlekedéstől, villamos, és metróüzemeltetésig. A legismertebb magán tömegközlekedési szolgáltató a Veolia, korábbi nevén Connex, mely mind az öt kontinensen jelen van, és olyanok kötődnek az üzemeltetéséhez, mint pl. a bordeauxi villamos, cseh városi, és elővárosi buszok, a santiagói metró, vagy elővárosi vasutak Miamiban.

A Veolia idén azonban piacot is veszít: novembertől az eddig általa üzemeltetett stockholmi metrót az MTR, a leginkább a hongkongi metróról ismert üzemeltető veszi át. Az átvétel természetesen nem holmi bartellügylet keretében, hanem nemzetközi tender során dőlt el, s ennek eredménye lett a január 22-én kihirdetetett üzemeltetőváltás. A jelenlegi, és az új üzemeltetőn kívül a következők tettek ajánlatot:

  • Arriva Skandinavien, Keolis Nordic and Stockholm Tub 
  • ISS TraffiCare, ISS Facility Services and Svenska Tågkompaniet 
  • S-Bahn Berlin 
  • T-banebolaget Stockholm (EurailCo and DSB Sverige)

 A Storstockholms Lokaltrafikon, a helyi BKVN-n keresztül tualjdonos stockholmi önkorámányzat 2,46 milliárd svéd koronát, azaz 65 milliárd forintot fog fizetni évente a szolgáltatásért, amit a szolgáltatás színvonalának változásától, az utasvisszajelzésektől, a menetrendtől függően évi 145 millió bónusszal, vagy minusszal terhelhet. A tulajdonos véleménye alapján a 108 km hosszú hálózaton  az üzemeltetőváltás még magasabb szolgáltatási szintet fog hozni ugyanazért az árért.

A továbbiakban is az SL fog a pályafenntartásért felelni, míg az üzemeltetésért, az utaskapcsolatkért, takarításért az MTR, aki a 3000 alkalmazotton túl az eddigi 500 metrókocsi üzemeltetését is átveszi.

Az MTR szerződése 8 évre szól, mely további hatra meghosszabbítható (a Veoila 1999 óta üzemelteti a svéd főváros metróját). A tervek szerint  ezalatt az idő alatt az MTR felújítja  az egyik vonal biztosítóberendezéseit, és új járműveket helyez forgalomba. Utóbbiban partnere a norvég Mantena, mely elsősorban a norvég vasút számára szállít vasúti járműveket.

Az MTR-nek nem mellesleg nem ez az első nagy európai fogása, 2007 óta a Deutsche Bahnnal közösen üzemelteti London Overgroundot. A távol-keleti tőke tehát már a kötöttpályás üzemeltetés piacán is megjelent, lehet egyszer ők üzemeltetik nálunk is majd az ötös metrót :))
 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr20912317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2009.01.30. 21:18:38

kiváncsi vagyok, hogy az MTR hozza-e az Octopus kártyás rendszerét, amellyel Hong Kongban nemcsak a metrón, villamoson, buszon lehet fizetni, hanem pld. a McDonaldsokban és még egy csomó üzletben is, azaz ez egy általános chipkártya.
www.octopuscards.com/consumer/help/tourists/en/index.jsp

toto92 2009.01.30. 21:56:29

Ha a képen a metrójuk van, akkor bitang jól néz ki.

sandor68 (törölt) 2009.01.30. 23:38:06

nem az övék, hanem Bombardier C20-as tipus.

Daniel W. Mcload 2009.02.01. 05:35:02

@toto92: Az hagyján, hogy jól néz ki, még rohadt hosszú is. Egyszóval: nekem is tetszik:)

evee 2009.02.01. 10:48:39

Es ha latnatok a metroallomasokat Stockholmban!!
En metroztam eleg sokat ott, nagyon jo vonalhalozat, jok a szerelvenyek, otletesek az allomasok, csak dicserni tudom!!

NAR 2009.12.06. 16:01:08

@evee: Viszont csúcsidőn kívül (értsd reggel 9 óra) hajlamos ritkán, 10-15 percenként járni :-(