PTinfo

5 éves tervek Delhiben

2009. január 31. - mestska

Ha már az előző posztban Indiába kerültünk, és a delhi metró is meg lett említve, érdemes egy kicsit ott is maradni, főleg, hogy aktualitása is van a dolognak.

Február 4-től - több hónappal az eredetileg tervezett átadás előtt -  ugyanis Delhi metróhálózata újabb, 6,3 km hosszú szakasszal, és 5 állomással bővül a kettes vonal észak felé, Jahingirpuriig történő hosszabbítása révén. A vonalszakasz a metróhálózat bővítési terveinek II. ütemének a része, az abban szereplő fejlesztések közül a második megvalósult elem. Az új vonalszakasz megállói közül 4 viadukton, egy a föld alatt helyezkedik el, az üzemeltető az utasszám napi 150.000 (1,5 lakh :)) ) utassal vár többet a hálózaton az átadás után.

Bár a delhi metrót már a hatvanas években tervezték, építésének kezdete mindössze 1998-ban kezdődött el fizikailag, ekkor azonban nagy lendülettel, és nagyszabású tervekkel. Az első metróvonal első szakaszát 2002-ben adták át, melyet 2004-ben a kettes, 2005-ben a hármas vonal megnyitása követett. Az új vonalátadások mellett időközben mindhárom vonal többször meghosszabbításra került, a hálózat mai hossza 68,2 km. Ahhoz képest, hogy 6 éve nyitották meg az első vonalat, úgy gondolom, ez valóban lendületes teljesítmény, de rá is fért a közel 12 milliós városra. Sajnos a metró így is elérhetetlen sokak számára - nem véletlen az első kép kiválasztása :(

A metróépítés I. ütemét 2005. decemberében zárták le, az egyes vonal tavaly átadott 3 kilométeres hosszabbítása, és a most átadásra kerülő szakasz már a II. kiépítési fázis része. A II. ütem kiépítésének megcélzott határideje 2010 vége, a tervek szerint akkora a hálózat megduplázódik, a vonalak összhossza 127 kilométer lesz. Idén még négy átadás van tervbe véve, mindegyik a 3-as vonalat érinti.

A nagytávlati tervek további építéseket tartalmaznak, 2020-ra az elképzelések alapján Delhiben 413 kilométer metró lesz. A kiépítés üteme tehát leginkább a kínai városokhoz, vagy Madridhoz fogható. A kiépítés sebessége azonban a tavalyi évben is több halálos áldozattal járt: egyik esetben az épülő viadukt omlott össze, egy alatta áthaladó buszra, két halálos áldozatot szedve, másik esetben, két, az építési területen alvó embert temettek el élve a földmunka során. A biztonsági szabályok terén tehát nagyon sokmindent lehetne javítani, úgy gondolom :(

Az 1676 mm-es nyomtávú vonalakon jelenleg egyébként a koreai Rotem gyár 4 kocsis szerelvényei közlekednek, az állomások hosszának méretezése azonban 8 kocsis szerelvényekre történt. A II. ütemű bővítések szerelvényállományának fedezését a Bombardier nyerte el, az 727 millió dolláros szerződés keretében a kanadai cég 424, részben Indiában gyártott metrókocsit szállít Delhinek.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr40914687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ibn_battuta 2009.01.31. 22:21:03

Nagyszerű dolog látni a fejlődés ütemét. Tíz évvel ezelőtt jártam Delhiben, akkor még híre-hamva sem volt a metrónak. Egy órás buszozások, negyvenperces autoriksázások után még mindig bőven a városon belül volt az ember...

molnibalage 2009.02.01. 01:12:20

Ja kérem, tempó az nem. Bár ott nem demszky a főplgármeseter és nem játkmetró épül a képek alapján.