PTinfo

Westside Story

2009. február 07. - mestska

Az Usa nyugati partján fekvő, Oregon állambeli Beaverton és Wilsonville között létesült vasútvonal eredetileg a Portland és Salem közötti vasútvonal részeként épült ki 1908-ban. A korai fellendülés után (1914-ben már 26 személyszállító vonatpár közlekedett a vonalon naponta) 1933-ban, a gazdasági válság, és a megerősödő autóforgalom miatt a személyszállítás megszünt a vonalon. 

Bár a hatvanas években felmerült a személyszállítás visszaállításának gondolata a még meglévő, teherforgalom által használt vonalon, erre nem került végül sor, ami az akkori autóforgalom által uralt amerikában nem csoda.  Komolyabban a kérdéssel csak a kilencvenes évek közepén kezdtek el foglalkozni, ekkora azonban Portlandban jelentős változás történt a sínhez kötött közlekedésben.

1986-ban ugyanis megnyílt a Porlandet Greshammel összekötő, részben az egykori vasutak nyomvonalát felhasználó light rail vonal, amely a városon kívül önálló pályán, a városon belül a közúti forgalomtól szegregáltan közlekedik. 1998-ban megnyílt a vonal nyugati szakasza is Portland és Hillsboro között, érintve Beavertont is, ahol szétváltak az egykori vasútvonalak, és futottak tovább a mér említett Salem felé is. Mára a városból többfelé kifutó, MAX-ként (Metropolitan Area Express) ismert rendszer összhossza 53 kilométerre nőtt, a napi utasszám a hálózaton pedig 110 ezer körüli. 

Portlandet mi leginkább a Skoda villamosokról ismerjük, a fenti vonalakon azonban 166 férőhelyes Bombardier és Siemens járművek közlekednek, a legújabb beszerzés 21 darab Siemens Avanto volt. És akkor hol találjuk a Skodákat? A MAX-től függetlenül működő, a belvárosban egy hurkot leíró hagyományos, közúti forgalommal együtt futó, 2006-ban megnyílt villamosvonalon.... 

De visszatérve Wilsonwillere: az itteni vonal újjáélesztése tehát a kilencvens években merült fel ismét, ekkor azonban már csatlakozva a light rail hálózathoz. A vonal tervezése 1996-ban kezdődött el, megvalósítására azonban anyagi okok miatt jó 10 évig nem került sor. Végül azonban az FTA, a tömegközlekedést támogató állami ügynökség biztosította a költégek 50%-t, így 2006-ban eindult a vonal újjáépítése is. Megtalálták a vonal végleges nevét is: WES, azaz Westside Express, utalva a terület Portlandhez viszonyított helyzetére. A térség egyébként Portland környékének egyik legjobban fejlődő része,mind a lakás, mind a munkahelyek számának növekedése jelentősen, 30-50%-al gyorsabban nőtt az elmúlt 10 évben, mint más körzetekben.

A vonal végül 2009. február 2-án nyílt meg, Beavertonban átszállást biztosítva a MAX vonalhoz. (linkre kattintva térkép látható) A vonal kialakítására fordított pénzmennyiség végül 165 millió dollár körüli összeg lett. Mind a költségek, mind az átadás időpontja eltért az eredetileg meghatározottól, melyben nagy szerepe volt a vonalra 3 motorvonatot, és egy meghajtás nélküli kocsit gyártó Colorado Railcar nevű cégnek. 2008 elejétől kezdve ugyanis a lényegében csődbe ment járműgyártó költségeit a kocsika megrendelő, a WES-t, és Portland környékének tömegközlekedését üzemeltető TriMet fizette a telefonszámlától kezdve a bérekig, ez végül az eredetileg tervezett 19 millió dolláros járműbeszerzési költséget közel 30 millió dollárra emelte....

A kocsik végül elkészültek, mindegyikben 74 utas tud leülni, mellette kerékpár-, és mozgássérültek számára kialakított hellyel. A vonatok maximális sebessége 95 km/óra, az átlagsebesség a 24 kilométeres vonalon 60 km/h.

És hogy mire költöttek el ennyi pénzt? A vonatok csak csúcsidőszakban közlekednek, félórás követéssel, a várható utasszám napi 4000 fő...

Nem egy tipikus amerikai sikersztori az biztos, a dallasi, vagy a phoenixi projektek, amikről korábban szó volt itt, pár nagyságrenddel hasznosabb beruházásnak tűnnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr56921113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.02.07. 15:10:46

@Fricy:

hja kérem, a vidéki Amerika komoly arcokat szül...