PTinfo

48-ból 24

2009. február 10. - mestska

2008. december 23-án fordulópont volt a bécsi U6 életében: az addig a forgalmat lebonyolító, a Lohner által 1978 és 1990 között gyártott járművek végleg elbúcsúztak ugyanis a császárvárostól, helyüket a Bombardier által gyárott T1-ek veszik át. A viszonylag fiatalon nyugdíjba vonuló járművekre természetesen lecsaptak máshol, nem mindennap akad ilyen vétel. (Talán nálunk is érdemes lenne megfontolni ilyen módon az ICs-k egy részének kiváltását) A vevők Utrecht, és a korábban Bécstől már Düwag gyártmányú E1+c3-akat is vásárolt Krakkó voltak, utóbbi a metróvonalról felszabaduló járművekből 48-at vett összesen, egyenlően megosztva a rendelést a motorizált E6, és a vontatott c6 típus között. A járművek nem kerültek sokba:az E6-ok ára 25000, a c6-oké 10000 euró volt.

Krakkó tervei érdekesek a járművekkel, az elképzelésekről a végleges döntés a közelmúltban született meg. Mivel az új, alacsonypadlós járművek beszzerzése rendkívül drága dolog, így Krakkó az esélyegyenlőség javítása érdekében a bécsi motorizált kocsikba alacsonypadlós középrészt szeretne illeszteni, melyet a pótkocsikból vágna ki. A 48 kocsiból tehát gyorsan feleannyi, 24 lesz, a toldalákkal együtt 26 méteres hosszúsággal, ami megfelel nagyjából a Bombardier krakkói új, teljesen alacsonypadlós jármű hosszának. 

A dolog megéri állítólag: a járművekre "zsenge" koruknál fogva még hosszú jövő vár Krakkóban, az összköltséget pedig 3,3 millió zlotyira (210 millió forint)  becsülik kocsinként, szemben egy új jármű 7-8 millió zlotyis (445-510 millió forint) költségével. Mindez természetesen a kivonható Konstalok számának csökkenésével is fog járni, a kérdés tehát összetett. Meglátjuk, látunk-e Bécsből ismerős kocsikat részben alacsonypadlósan...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr36929207

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 18k gold price 2018.03.09. 14:44:58

Kallós Zoltán 1926–2018 - OSZK

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szegedi_kozlekedes 2009.02.10. 08:50:58

Én csak azt nem értem, hogy ha metróról van szó, akkor miért egy villamos virít a képen?

A villamoshoz kapcsolódva: érdemes lenne egy-két ilyen példányt beszereznie a magyar villamosüzemeltetőknek (kivéve Miskolc, mert ott már van) kuriózumnak, mert egész jellegzetes formája van. Azt bánom, hogy mikor Bécsben jártam, nem szálltam fel egy ilyenre...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.02.10. 08:57:34

Talán mert az U6-on ezek jártak. Ugyanis ez egy régi Statdbahnból átalakított felsővezetékes "metró".

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.02.10. 09:08:58

Állj! Ez piros és felülről szedi az áramot. Ez nem lehet metró, mivel arról tudjuk, hogy kék, és alsószedős. De akkor mi a franc áll a Fehér úton? Fessük be! :)))

SzedlmajerLaszlo 2009.02.10. 10:05:06

Hát érdekes, én sem bántam volna őket pesten az ics-k helyett.

Mondjuk az árak szerintem nem annyira alacsonyak, igaz vegyük hozzá, hogy a lengyeleknél ez poliszi is. Ugyanis most a válság idején minden meló jól jön az iparnak (csodálkoznék ha nem helyben csinálnák!), így talán tényleg megéri.

SzL

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.10. 10:17:36

Nekem még évekkel ezelőtt, amikor még jöttek az E1-esek Miskolcra, mesélte egy bécsi villamosbarát, aki amúgy akár profinak is tekinthető a témában, hogy gondok vannak az E6-osok és a T-k eltérő menetdinamikája miatt: szétrángatják egymást induláskor és fékezéskor, és hogy emiatt az E6-osok eléggé "fáradtak".

Most olvasom is ugyanezt egy weboldalon:
"Even though the projected life expectancy of E6/c6 stock has not yet been reached, technical problems resulting from interoperation with T stock have led to so much wear and tear that these units need to be replaced within the next few years."
homepage.univie.ac.at/horst.prillinger/metro/english/e_and_t_stock.html

Persze ha emiatt szakadtabbak a kocsik, mint lenniük kellene, az lehet, hogy csak bécsi színvonalon tűnik fel, de nekem már akkor azt súgták, hogy ne szomorkodjak túlságosan, ha ezek a kocsik nem jönnek Magyarországra...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.02.10. 22:21:38

@Hamster:

Most mit mondjak erre? :) Vélhetően a krakkóiak tudják mit csinálnak, náluk is megvannak a szükséges szakemberek. A Konstalok miatt ők talán egy kicsit mélyebbről indulnak, annál valószínűleg mindenképp jobb, ha már nincs pánz számolatlanul Bombardierekre.

azért szerintem az icséknél így is jobbak lettek volna :))

De egyébként kérdés, hogy a Bkv mozog ilyen területen? Vagy szóba sem kerül használt járművek vétele?

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.11. 11:29:17

Na igen, az ipariknál mindenképpen, de hátha lesz még jobb lehetősége azért :D A krakkóiak nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki a bécsiekkel, gyakorlatilag minden kidobott E1-es előre le van kötve, hogy megy hozzájuk. Gondolom a végén a műhelytechnikát is megkapják, akkor nagy gond nem lesz :)

Hogy a BKV mozog-e ilyesmiben. Egyéni munkatárs szinten biztos, hogy ennél magasabban..? Az biztos, hogy nagy kár, hogy a nürnbergi alacsonypadlós középrészű N8-asokat jó lett volna elcsípni (ugye azok szintén Krakkóba kerülnek). De talán a dortmundi N8-asokat is (amikre Gdansk csapott le).

Dennai 2009.05.14. 11:41:16

@Hamster: "ne szomorkodjak túlságosan"

Azért sem szomorkodnék, mert szegény kocsiknak van összesen 4 ajtajuk, ebből a kocsi elején és végén egy-egy egyszárnyú tehát igencsak keskeny ajtó van, és csak a "középső" ajtók duplák...
Mégha alacsonypadlós középrésszel meg is toldják, megint csak sufnituning, és ugyan két oldalt van ajtó rajtuk, de a motorkocsiban is csak egy vezetőfülke van mivel motor-pót-pót-motor konfigurációban jártak... Tehát megint babrálni kellene rajtuk, hogy legyen legalább a pót egyik végében is vezetőfülke...