PTinfo

Solaris villamos a Nagykörúton

2009. március 11. - mestska

A Solaris gyár neve nem ismeretlen Magyarországon, találunk Solaris trolit Budapesten, és Debrecenben, buszokat pedig több vidéki városunkban is.Azt, hogy a zöld tacskó fémjelezte járművek Lengyelországból, Poznanból származnak, már kevesebben tudják, s hogy az első saját buszát a cég mindössze 10 éve mutatta be, azt még kevesebben. Pedig úgy tűnik, a szinte családi vállakozásként üzemeltetett cég (amúgy részvénytársaság), mely 1996-ban még Neoplan Polska néven alakult, és német licensz alapján épített buszokat, mára egyfajta sikersztorivá vált, a cég 2008-ban már 1037 autóbuszt (és trolit) gyártott, melynek fele ment exportra.

A cég szerette volna meglovagolni a lengyel villamosüzemek jórészt EU finanszírozta nagyszabású járműbeszerzéseit is, a cég pár éve bejelentette Gecko fantázianevű kocsijának fejlesztését, és megjelentek az első látványtervek. A Solaris villamosról ezután hosszú ideig nem lehetett hallani. A PESA, a villamosgyártásba szintén belekezdő lengyel cég pedig sorra bővítette ezalatt referencialistáját, egyre kevesebb esélyt adva a Solarisnak, hogy akár a lengyel piacon is megjelenhessen. A két cég neve legutóbb a varsói villamostenderen merült fel, a Solaris neve azért, mert nem felelt meg az előkövetelményeknek, a PESA pedig azért, mert a nagy gyártók mellett bejutott az esélyes öt cég közé.

A Solaris Varsóban természetesen tiltakozott, de nem sok sikerrel. De ahogy mondani szokás csatát vesztettek ugyan, de háborút nem, s a Solarisnak beért az első gyümölcs: Szczecin, az északnyugat lengyelországi kikötőváros a Solarist választotta villamostenderének győzteséül. Holott a jármű még mindig nincs kész, leginkább csak látványterveken láthatóak, de milyeneken. Az egyik a kocsit a  Nyugati pályaudvar előtt ábrázolja, lecserélve a vélhetőleg az eredeti képen szereplő Combinot egy piros-fehér, Szczecin 09 feliratú Tramino-ra. Utóbbi név a korábbi Gecko leváltására született, harmonizálva a cég más járműveinek hangzásvilágára (Trollino, Urbino).

A tender megnyerésében jelentős szerepe volt a a tender elbírálásakor a 85%-os súllyal szereplő árnak: a 6 darab, 32 méter hosszú járműért a Solaris mindössze 45,3 millió (2,94 milliárd forint) zlotyit kért, a konkurrens PESA ezzel szemben 57-et, melyet a város egyik képviselője úgy fogalmazott meg, a különbség majd' két villamosra lehet elegendő. 

A hat kocsit 2010-ig gyártják le, a Solaris azonban további nagyszabású nagyszabású terveket dédelget. 2015-ig 50 darab Traminot szeretne gyártani és szállítani, kérdés, hogy lesz-e más lengyel város, aki meg meri kockáztatni a tulajdonképpen előzmény nélküli járműveket. Külföldről azt hiszem, egy ideig nem várhatunk megrendelést, még akkor sem, ha a Solaris név valóban jól cseng. 

A járművekre a 8-as vonal meghosszabbításához kapcsolódóan van szükség, mely a későbbiekben a város gyorsvillamosává válik. A hosszabbítás része a hálózat teljes megújításának, melynek az összköltsége mintegy 700 millió zlotyi, felét természetesen EU forrásokból finanszírozva. A projekt - melyet már befogadott az Unió - Szczecin második legnagyobb projektje az ivóvízminőség javítását szolgáló beruházások után. 

A kocsik Szczecin első alacsonypadlós szekcióval rendelkező kocsijai lesznek,a jelenlegi járműflotta a minden lengyel városban előforduló (részben modernizált) Konstalok mellett az elmúlt években Németországból beszerzett használt, mintegy 50 Tátrából (32 T6A2D, 21 KT4D), és pár darab GT6-osból áll.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr87996054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hungeri 2009.03.11. 16:15:30

Mit keres amúgy a Nagykörúton? (Tükröződés valamely más városra emlékeztet...) Szerintem egyébként ronda :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.11. 16:15:50

Na ez tényleg Photoshop. :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.11. 16:26:27

@hungeri:

azt kérdezd a Solaris látványtervkészítőitől :)

egyébként a tükröződés nem tudom hol van, otthon majd előveszem a szczecini képeimet...

maestro1 2009.03.11. 17:46:08

Azért ez nem akárhogy van összefotosoppolva! :) Háttérben a posta, ami amúgy az "innenső" irányban lenne :) Meg az aluljáró lépcsők se stimmelnek...

petyag 2009.03.11. 21:14:29

@maestro1: Szerintem tükrözve van a kép.

maestro1 2009.03.12. 09:49:33

Először én is erre gondoltam, de nekem valahogy a lépcsőlejáró kinézete és a járda folytatása nem illik a képbe. Na mindegy, nem ez a lényeg.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.03.12. 11:35:32

Jaja, meg van tükrözve... ahhoz még nem kell nagy fotosopptudás :) A tükröződés viszont engem is érdekelne.

szente_csaba 2009.03.12. 18:48:12

én is agyaltam már korábban ezen a látványtervet, de az ok, hogy a nyugati pu. a helyén van, de az aluljáró lépcsői nincsenek jó helyen, jól megtrükközték :)

fberci 2009.03.12. 23:30:15

Hány százalékban alacsonypadlós ez a villamos? Teljesen?

Egyébként meg a villamos eleje mellett jobbra lévő lámpa is jól néz ki a túlsó oldalon. :)

szegedi_kozlekedes 2009.03.14. 11:07:45

szerintem tök jól néz ki, szegedre is el tudnék képzelni ilyet...

mestska: mikor hirdetik ki, h kik pályáztak a villamostenderre?