PTinfo

A PESA nagy dobása

2009. március 22. - mestska

A blog indulásának egyik első posztja a varsói villamostenderről szólt. Akkor úgy nézett ki, végső ajánlatot a Varsó által megrendelni kívánt 186 darab villamosra az Alstom, a Bombardier, a Siemens, a Stadler, és a PESA adhat. Időközben az AnsaldoBredának hiánypótlással, de sikerült elérnie, hogy ő is bekerülhessen ebbe az illusztris körbe. A tét nagy volt: 186 járműről szóló tender nem sokszor fordul elő még a mai, villamos-reneszánszként nevezhető években sem, így éles verseny volt valószínűsíthető. Érzékeltetésül: ekkora kocsiszámmal az összes budapesti Ganz csuklós lecserélhető lenne, úgy, hogy mellette még vagy három tucat új kocsi is érkezne.

A verseny mellett szólt még a presztizsérték is: a lengyel városok sorra írják ki a járműparkjuk lecseréléséről szóló tendereket, és egy nagy külföldi gyártó nagy szériával való megjelenése lehet jól mutatott volna.

Aztán nem így lett, a sötét ló, a PESA letarolta a többieket, végleg Lengyelország új, vezető villamosüzemévé emelve magát. A kiírásra ugyanis végül a következő árajánlatok érkeztek:

  • Pesa 1227,6 millió zł nettó, 1497,6 millió zł bruttó
  • Stadler 3052,2 millió zł nettó, 3723,7 millió zł bruttó
  • Alstom 2348,2 millió zł nettó, 2864, 8 millió zł bruttó
  • Ansaldo&Newag 342,2 millió euro nettó, 417,5 milló euro bruttó

Az Ansaldo ára, ha valaki átsiklana felette, euróban van megadva, nem zlotyiban, mint a többieké. Ez a jelenlegi árfolyam mellett mintegy 1918 millió zlotyival egyenértékű, ha a bruttó értéket tekintjük. Az Ansaldo ajánlata tehát a második helyre sorolható, de döbbenetes, mekkora szórás van az egyes ajánlatok között. És hogy hol a Siemens és a Bombardier? Nos, nekik nem volt ajánlatuk...

A PESA tehát nyert, s bár a szerződés még nincs aláírva, valószínűsíthető, hogy ez már nem lesz probléma, hisz a PESA - szemben a már a tender elején kizárt Solarissal - rendlekezik referenciával. Sőt, 2007 óta PESA járművek futnak Varsó utcáin is, egy 2005 megrendelésnek köszönhetően a Bydgoszcz-i cég 15 darab, 31,8 méter hosszú kocsit szállíthatott a lengyel fővárosnak. Érdekességképpen: akkor 6,2 millió zlotyiba került egy kocsi Varsónak, most több, mint 8-ba.

Pedig az új kocsik nem lesznek azonosak az előző garnitúrával: jó másfél méterrel rövidebbek lesznek, áttervezésre került a homlokfal, és az üléselrendezés is. A jelenleg futó kocsikban található 63 ülőhellyel szemben az újakban mindössze 40 lesz. Állítólag a helyi lakosok kérésére, akik 2+1 üléselrendezést túl szűknek találták.

A PESA-nak a kocsikat 2010 közepétől 2013 végéig kell leszállítani, nem kis részt összefüggésben a 2012-es foci Európa-bajnoksággal. Az új, alacsonypadlós kocsik a még meglévő 240 darab, 1959-69 között gyártott Konstal 13N-eket váltják ki elsősorban.

A PESA ezzel a rendeléssel sokszorosan túlteljesítette az eddigi referencianagyságát, ami mindössze 33 darab, 100%-ban alacsonypadlós kocsiból állt. A már említett varsói 15 járművön kívül Elbląg 6, Łódź 10, a gyárnak otthont adó Bydgoszcz pedig 2 kocsit rendelt. 

(A felső képen egy meglévő PESA 120N, a középsőn az ajánlott jármű, az alsón egy Konstal 13N látható)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr311014047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2009.03.22. 17:42:48

Érdekes, Varsó 186 db új tuja, Prága 620 db(?) új busz. Nálunk mi van? Néhány éve vásárolt 150 db Volvo 7700A, 40 db NF12B Combino Plus. Náluk honnan az Istenből van erre pénz és akarat???

Amúgy meg kifejezetten tetszik, hogy a hazait nyomják! Érdekes, noha ők is EU tagok, náluk még is van esélye a hazainak. Nálunk tender, tender, tender, és a lényeg, nehogy Made by Hungary! Mert az maga a sátán...

jazzcool 2009.03.22. 19:54:58

Jack: nálunk hol gyártanak villamost, illetve nagy tételben autóbuszt?

jack o'neill 2009.03.22. 21:20:58

@jazzcool:
Tudom, se Ganz, sem Ikarus. De, pl ha a buszos dolgokat nézzük, ha nem is 1000-es tételben, de évi kb.: 100 db-os, folyamatos beszerzésre alkalmas lenne talán az Alfa, a Kravtex vagy az MJT.

Amúgy arra kiváncsi lennék, hogy mi okozza azt a nagy különbséget a PESA vs. többi cég között, illetve hogy a Siemens és a Bombi miért nem pályázott?

jazzcool 2009.03.22. 22:11:29

Jack: az évi 100 db még akkor is kevésnek tűnik, ha folyamatos lenne a beszerzés. miután nem így történt, most tényleg kéne 1000 darab, max. 3 évre elosztva.

szegedi_kozlekedes 2009.03.22. 22:20:19

Gyanítom egyébként, hogy ha volna rá igény, a Kravtex fel tudná futtatni a termelést, akár 1000 darabosra... Mellesleg magyar munkahely, magyar termék... szép álom marad:(

vidi-master 2009.03.23. 09:51:50

a NABI épp most vesz fel új alkalmazottakat, hogy az Egyesült Államokból érkezett megrendeléseket teljesíteni tudja. a Credo/Kravtex, az Alfabusz és a NABI külön-külön is képes lenne teljesíteni akár ezres nagyságrendű megrendeléseket 2-3 év alatt.