PTinfo

Taipei Circular

2009. március 22. - mestska

Taipei metróhálózatáról nem sokat hallani itthon, de ha röviden akarjuk jellemezni a hálózatépítésüket, akkor azt lehet mondani, hogy pont olyan gyors, mint az anyaországban :) Tajvan székhelyének a metróhálózatát 1988-ban kezdték el építeni, az első vonalat 1996-ban nyitották meg. Mára a hálózat hossza (lásd a térképet itt) 75,8 kilométerre nőtt, a napi utasszám pedig átlépte az 1,2 millió főt. 

A taipei metró első vonala igazából nem is nevezhető igazi metrónak, már ami a kapacitást illeti. Míg ugyanis az első, Muzha Line-nak nevezett vonalon kétkocsis, darabonként 13,78 m hosszú kocsik közlekednek, addig az azóta átadott másik négy vonalon háromkocsis szerelvények járnak, a kocsik hossza egyenként pedig 23,2 méter. Utóbbiak szélesebbek is: míg a barna színnel jelölt vonal VAL rendszerű, gumikerekes járművei alig szélesebbek 2,5 méternél, a többi vonal hagyományos, sínen guruló kocsijai 3,2 méter szélesek. 

A járműpark egyébként más Távol-keleti városokhoz hasonlóan meglehetősen vegyes, már ami a gyártót illeti: a VAL-kocsik között találunk Matrat, és Bombardiert, a többi vonalon pedig Kawasakit és Siemenst. 

A VAL vonal lesz egyébként a következő, ahol hosszabbítás történik, 2009 júniusában a vonal 11 állomással, és 14,8 kilométerrel lesz hosszabb. A hosszabbítás része a Taipei metróhálózat második kiépítési ütemének. Ennek keretében a vonalhálózat újabb, több, mint 100 kilométerrel bővül, (lásd a térképet itt) kiszolgálva immár Taipei, összességében négymilliós népességgel rendelkező elővárosait is.

Szintén a második ütem részeként valósul meg a Circular Line első üteme is. A 15,5 kilométer hosszú első szakasz Taipei elővárosait fűzi fel, az először megvalósulthoz hasonlóan VAL rendszerben, teljesen automata vonatirányítással. Pár napja dőlt el, hogy a vonali infastruktúra egy részének kiépítését, valamint a járművek szállítását egyaránt az Ansaldo csoport végezheti. A teljes megrendelés összesen 334 millió euró értékű, ebből 114 millió esik a 17 darab, 4 kocsis szerelvény leszállítására. 

Az új metróvonal első szakaszának átadását 2015-re tervezik, a teljes, körgyűrűt alkotó vonal kiépítése (mely további két szakaszban történik majd meg) 2026-ra várható.

(A fotó a meglévő Muzha Linet ábrázolja)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr591018404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.23. 20:17:48

Ez a keskeny VAL-kocsi általános jelenség. Nagyon sokat ront az egész rendszer összképén, mert nem jó az utasáramlás a járművökön belül.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.23. 20:58:47

@Fricy:

itt a két kocsi között nincs átjárás.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.03.24. 16:06:19

uff, 2,5x13,78??? ez véletlenül nem kevesebb mint egy IK280-as utasterének hasznos alapterülete? ráadásul a kocsik özt sincs átjárás?
minek ide buszkorridornál komolyabb beruházás? vagy egy korrekt villamosvonal?
ennyire olcsó a viadukton vezetett VAL? :)

ehh, nem értek én ehhez.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.24. 16:57:53

Tudom, hogy nincs átjárás, de nem is erre akartam utalni, hanem arra, hogy az egy sem kocsi is szűk belül. Legalábbis nekem az volt a toulouse-i.

zhaoman 2009.03.24. 18:12:19

A tajpeji metrót a fizetési rendszer teszi igazán jóvá. Lehet vásárolni feltöltős kártyát, és az minden utazásnál le kell húzni. Olyan, mint a londoni Oyster Card.

A kocsik és az állomások tiszták, ráadásul minden állomáson több, ingyenes, tiszta wc is található.

A metróközlekedés az egyik oka, hogy Tajpejben nagyon visszaesett a robogók száma. Mindez Kaohsiungban, amely a sziget második metrós városa, még csak álom.

alternat 2009.03.25. 19:26:00

meg külömben is a színe sem az igazi.!!!!!!!

spag · http://railzone.nl 2009.03.27. 15:46:50

Nem értek a tajvani jelzőkhöz de a laikusnak furcsa a szabad jelzés miközben mindkét vágányon szerelvény van :) (on a second thought, gondolom csak a váltóállást jelzi.)

A fotó viszont nagyon jó, bármilyen rosszak is a kocsik. látszik pl, hogy a VAL gumirendszereknél is a hagyományoshoz hasonló sínek vannak a váltókban.