PTinfo

Bangalore-i Bharatok

2009. április 23. - mestska

Bangalore India harmadik legnagyobb városaként,(agglomerációval együtt ötödik) egyike annak a két tucatnyi indiai városnak, ahol városi kötöttpályás közlekedés kiépítésében gondolkodnak. Delhiről, és Gurgaonról már volt szó ezen a blogon is, a bombayi példa pedig az Építős blogon jelent meg.

A közkeletűbben Namma Metro (Mi metrónk) névre hallgató beruházás még 2005-ben indult el, az erős kezdést azonban gyors visszaesés követte: 2006 februárjában a tartományi kormány változása miatt az előkészületek leálltak. A lobbi sikeres volt: 2006 áprilisában az indiai parlament rábólintott az 5200 crore indiai rúpia (236 milliárd forint) értékű beruházásra. (A crore értékéről itt lehet itt lehet olvasni bővebben)

Jelenleg két vonal épül, az észak-déli, és kelet-nyugati korridor, amik a városközpontban keresztezik egymást. (A hálózat térképe megtalálható a beruházás hivatalos oldalán) A vonalak jórészt viadukton fognak haladni, több más fejlődő ország (pl. Dominikai Köztársaság) metrójához hasonlóan. Az alagutak összhossza mindössze 6,7 kilométer lesz az első fázisban kiépülő majd' 42 kilométernyi vonalból. 

Az első vonalszakaszt várhatóan 2011-ben avatják, a teljes első fázis kiépítése pedig 2012-re várható. Az előrebecslések alapján a hálózaton 10,2 lakh utas utazik majd mindennap a megnyitás után, 2021-re pedig 16,1 lakhnyi utas van előrebecsülve. (1 lakh = 100.000)

A poszt apropóját a hálózatra kerülő szerelvények rendelése adja. Bár az ázsiai városokban is labdába rúgnak a világcégek (lásd Szingapúr, vagy Taipei), Bangalore helyi véget választott, a korábban Bharat Earth Movers Ltd, most BEML Limited névre hallgató, az indiai piacon saját szektorában 70%-os részesedéssel bíró járműgyártót. (Gyártanak ezek mindent, a motorvonattól a tűzoltóautón át a tankig) Ami még érdekesebb, 1992-ig a cég az indiai védelmi minisztérium 100%-os tulajdonában volt, ekkor került 25%-nyi tulajdon bevezetésre a helyi tőzsdéken.

A Bharat Earth Delhinek is szállít metrót, a Bangalore-i 150 kocsis rendelés azonban biztos sokat lendített a cég imázsán, mégha én innen Európából nehezen is tudom elképzelni az éles versenyt, ami a járműszállítás kapcsán kialakulhatott, ilyen háttérrel...

A cég az 50 darab háromkocsis szerelvény gyártáshoz ennek ellenére külföldi segítséget is igénybevesz, a konzorcium tagja a japán Mitsubishi, és a koreai Rotem is, mindkettőkomoly tapasztalatokkal rendelkezik a járműgyártásban. A rendelés összértéke 1672,5 crore rúpia volt (75 milliárd forint). A gyártási költséget a cég tovább szeretné csökkenteni a jövőben egyébként, bár azt hiszem kijelenthető, hogy sem drága.

Az első szerelvény 2010-ben érkezik várhatóan az Indiában egyelőre szokatlan méretnek számító normálnyomtávú pályára.

(A címbeli pocsék szóviccért mindenkitől elnézést kérek :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr161081372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.