PTinfo

Lyon T4

2009. április 24. - mestska

Komolyan mondom, a franciák villamosépítését nem lehet követni, hol itt, hol ott jelentik be egy-egy új szakasz átadását, vagy a tervezés elindítását. Komoly, városformáló szerepet kaptak a hálózatok, és némelyik városban már komoly 40-50 kilométeres hálózat alakult ki. Ez természetesen a budapesti hálózattal nem vethető még össze hosszban, vagy utasforgalomban, Szegeddel, a legnagyobb vidéli hálózatunkkal azonban már igen: ott 16 kilométer a vonalak összhossza.

A francia városok - elsősorban Bordeaux, Lyon, Nantes, Párizs, és Strasbourg - ezt a hálózatnagyságot pár év alatt érték el, a kocsik túlnyomó része alacsonypadlós. Ráadásként úgy tűnik, a hálózatfejlesztés nem állt le, szinte minden városban szó van újabb vonalakról, vagy a meglévők hosszabbításáról.

Legutoljára Lyon, Franciaország második legnagyobb városa bővítette villamoshálózatának hosszát, és viszonylatainak számát, április 20-án ugyanis megnyílt a T4, mely számához hűen a város negyedik villamosvonalát jelöli. Az új vonallal majdnem 50 kilométeresre bővült már a hálózat.

A T4 a meglévő villamos, és metróvonalakhoz hasonlóan Lyon közlekedésén túl az anyavárossal szorosan összefonódott településeknek is megpróbál segíteni. A 18 megállós, 10 kilométeres vonalnak mindössze az első két megállója helyezkedik el Lyonon belül, a többi a déli elővárosban, Vénissieuxban van, mint az az üzemeltető új agglomerációs közlekedést mutató térképén is látható. (amit össze lehet hasonlítani egyébként színvonalában a BKSZ funkciójában hasonló térképével)

A T4 végállomása Vénissieux déli részén, Feyzin határának közelében, az ottani kórháznál került kialakításra. 

A vonal csak első üteme a T4 kiépítésének, mely a lyoni városközpontot később sem fogja érinteni. A folytatás a jelenlegi végállomástól északra fog vezetni, majd eléri a Part-Dieu-t, a város központi pályaudvarát, ahol belecsatlakozik a meglévő T1 vonalba, és azon halad tovább annak északi végállomásáig. A második fázis tervezett átadási ideje 2013.

Az első fázisban most átadott 10 kilométeres vonalon a többin már megszokott furcsa orrú Citadisok fognak közlekedni, csúcsidőben 7, azon kívül 10 percenként, a vonal menetideje 28 perc lesz. Mindezt 13 jármű segítségével érik el. 

A korábbi vonalakhoz hasonlóan természetesen ez a villamosvonal sem kerülhette el, hogy megfelelő P+R parkolókat alakítsanak ki mellette. (Lyonban az a szokás, hogy a parkolójegy a P+R parkolókban egyúttal a tömegközlekedési jegy szerepét is betölti) Az új vonal két hasonszőrű parkolójának összkapacitása 820 férőhely. 

 Az új vonalra napi 22.000 utast becsülnek előre, mely jelentős emelkedés az eddigi 135.000-s napi utasszámhoz mérten, mely a hálózat egészén jelentkezett. Arra vonatkozólag, hogy ezt a vonal melyik keresztmetszetében várják, nem találtam infot, de várható, hogy a D jelű, a belvárost elérő metróvonal déli végállomásánál, a Gare de Vénissieux-nél (igen, ez is az agglomerációban van) kialakított átszálló kapcsolat következtében a villamos a metróra ráhordó szerepet is be fog tölteni.

S hogy mennyibe került mindez: 2004-es áron számolva 185 milió euróba, azaz kb. 55 milliárd forintba,ideértve a parkolókiépítések, vagy a szükséges járművek beszerzését is.

(A képeket a Systra készítette)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr51084920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szegedi_kozlekedes 2009.04.25. 11:57:03

Ilyen az, amikor megvan az akarat, megvan a pénz és minden a terv szerint halad. Gyors, egyszerű és jó.

Remélem, hogy a magyar vidéki városok közlekedésfejlesztése példamutató lesz Budapestnek, hogy igen, így is lehet csinálni.

fuad 2009.04.25. 17:49:01

Elmebeteg a BKSZ-térkép, sikerült felcserélni az észak-dél irányt...A Citadisok meg nagyon jól néznek ki, az első kép már-már művészfotó:)

maestro1 2009.04.26. 18:53:57

Hát, én nagy térképbúvár vagyok, sőt földrajz szakos voltam jópár évig az egyetemen, de ezt a BKSZ térképet az első percben nem tudtam értelmezni; másodikban sem egyszerű :)
A témához kapcsolódva: első körben sok ilyen szép füves pályákat szeretnék látni BP-en, aztán jöhet a többi...

Tíz kicsi indián 2009.04.28. 10:33:30

Mestska, arról tudsz valamit, hogy régebben is volt-e villamoshálózata a városnak, aztán megszüntette a motorizáció, vagy Lyon "szűz" ezügyben?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.28. 10:51:57

@Tíz kicsi indián:

Természetesen Lyonban is volt villamos korábban, mint ahogy az összes többi, ma villamost építő francia városban, Párizstól Bordeauxig.
Az első lóvasút 1879-ben indult, 1893-ban indult a villamosítás, a villamos pedig 1958-ban szűnt meg teljesen.

spag · http://railzone.nl 2009.05.05. 00:00:10

nekem is tetszik ez a villamos (pedig az EuroTrams listán az legrondábbak listájába is ajánlotta valaki :) )

És a felsővezeték is tök jó hogy ilyen light, nem a nagyvasúti böszme mint a párizsi T4-nél.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.05. 22:30:32

@spag:

szerintem is klasszul néz ki ez a villamos, és tulajdonképp a város jelképévé is vált valamelyest. Erre egyébként a francia villamosok többsége törekszik: egyedi, a városhoz kapcsolható karaktert adni a villamosnak is.

2010.04.08. 00:47:23

én ezt a villamost nagyon szerettem, nem messze laktam Lyontól, de ha arra jártam, mindig úgy intéztem, hogy utazzak velük.. hatalmas üvegek, tágas tér, világos belső... irigykedtem.. :-)