PTinfo

Hegyek között, völgyek között

2009. május 10. - mestska

Április 24-én újabb villamosüzemmel gazdagodott Olaszország. Olyan villamos ez azonban, amelyik a mostanában épülő társaival ellentétben elkerüli a városközpontot: a vonal Bergamo vasútállomásától indul, és az egykori, 1967-ben bezárt Seriana völgyi vasút nyomvonalán haladva éri el Alzanot. 

A Serio folyó Alpok déli lábainál völgye mintegy 50 kilométer hosszú, szinte végig beépített. A villamos hossza jelenleg mindössze 12,5 kilométer, az érintett területen azonban így is majd 70.000-n élnek, Bergamo 115.000-s lakossága nélkül is.

A villamos megépülése már 1993-ban felmerült, ekkor bólintott rá az olasz parlament a Seriana és Brembana völgyekben egykor futott vasutak újranyitásának vizsgálatára, földalatti, vagy villamos formájában. A koncepciók végül a villamos mellett tették le voksukat, így 2000-ben a város, és a tartomány létrehozta a TEB-et (Tramvie Elettriche Bergamasche), mely a villamos építéséért, és későbbi üzemeltetéséért volt felelős.A vonal kiépítése folyamatosan húzódott, az eredetileg elképzelt 2004-es átadásból végül 2009 lett.....

Az üzemet jelenleg 8 darab, az AnsaldoBreda által gyártott Sirio villamos szolgálja ki, talán kimondható, hogy szebb dizájnnal, mint a más városokban tapasztaltak. A szerelvények jelenleg negyedóránként közlekednek, az ígéretek alapján szeptembertől kezdve azonban 7,5 percre változik a csúcsidei követés, az addigra 14-re bővülő járműflottával. Addig remélhetően a vonalat is meghosszabbítják, a mostani kijelentések ugyanis júniusra teszik az Alzano-Albino vonalszakasz átadását. Dehát ezeket az átadási határidőket az olaszok elég lazán kezelik ugye.

Bár az átadás utáni első hétvégén a villamos iránti érdeklődés nagy volt (nem csoda, ingyenes volt a járművek használata), a látogatók száma 33.000 körül volt, az első üzemnapon a napi utasforgalom mindössze 1500 fő volt. Nehéz lesz az autókról átcsábítani az utasokat.... 

Kérdéses, hogy ez az alacsony utasszám mennyire fog kihatni a további vonalak építésére. Az elképzelések ugyanis tartalmazzák a Brembana völgyi vonal visszaépítését is, valamint egy, a bergamoi - a Wizzairrel amúgy Budapestről is elérhető - reptér megközelítését is.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr951111706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.11. 11:44:29

A jármű külseje szódával elmegy...
A belseje viszont katasztrófa.
A napi utasszám sem túl magas. Lehet, hogy nem éppen arra vezet, amerre az utasok mennének. A képen látható műtárgyak is valószínű nem éppen az olcsó kategóriába tartoznak.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.11. 18:37:07

@Fricy:

hát a probléma ott kezdődik, hogy a vasútállomásnál lévő végállomás sem annyira szerencsés...

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.05.11. 19:57:33

Érdekes, én úgy látom, hogy a villamos belseje tágasabb, mint a Combinonké és mintha ugyanúgy teljesen alacsony padlósak lennének.

jazzcool 2012.05.07. 21:30:09

még e hónapban egy napot ott leszek;-)

jazzcool 2012.10.02. 09:14:06

hát már rég volt, elfelejtettem;-) de a lényeg, hogy úgy fél kettő körül utaztam Bergamóból kifelé, viszonylag üres járművön, de visszafelé már nagy zsúfoltság volt, mert jöttek az iskolások. Úgy 5-6 óra körül, amikor megint arra jártam, akkor meg Bergamóból utaztak haza szintén zsúfolt járművön a városban dolgozók. kulturált, tiszta járművek, és a zárt pályán jó ütemben lehet haladni.