PTinfo

Eldőlt a legnagyobb villamostender

2009. május 12. - mestska

Torontoban van Amerika legkiterjedtebb villamoshálózata. Most szívesen beírnék ide egy hálózathosszra vonatkozó adatot, de sajnos mindössze egy vágányhosszra vonatkozót találtam, álljon hát tehát az itt: 308 km. A hálózaton némileg meglepő módon 30 éves, kanadai gyártmányú járművek üzemelnek. A közel 300 darab, CLRV (Canadian Light Rial Vehicle), és ALRV (Articulated Light Rail Vehicle) jelzésű kocsit a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején gyártotta a Hawker Siddeley Canada elnevezésű cég Thunder Bayben. 

Az időközben némileg elkopott, a mai trendeknek megfelelni nem képes kocsik lecserélésére Toronto tavaly tendert írt ki, ami azonban, a debreceni felhíváshoz hasonlóan eredménytelen lett. Debrecennel ellentétben azonban nem az ajánlott ár volt a probléma. A kírt 204 alacsonypadlós villamosra ketten jelentkeztek, a Bombardier, és az angol Tram Power Ltd. Utóbbi mindössze egy járműt épített korábban, a tervek szerint Blackpoolban állt volna szolgálatba, a terveket azonban meghiúsította a jármű kiégése.

A Tram Power Ltd.-t igazán komolyan nem lehetett tehát venni, de a Bombardier is elbukott a műszaki tartalmon: ajánlott kocsijai nem tudták biztonságosan bevenni a torontoi hálózaton előforduló 11 méter sugarú íveket. Időközben egyébként Blackpoolban is befuccsolt a Tram Power Ltd, a nemrég lezárult tenderen a Bombardier lett a nyertes.

Pedig a Bombardiernek mondhatni helyzeti előnye volt, hiszen a jelenlegi járműveket annak idején gyártó céget évekkel ezelőtt felvásárolta, és a Thunder Bay-i üzemben azóta Bombardier márkanév alatt készülnek a városi közlekedési járművek. Jelenleg például 39, hatrészes metrószerelvény, épp Torontonak.

Az eredménytelen tender után természetesen újat írtak ki, ezúttal azonban már csak három céget hívtak meg, a három legnagyobb gyártót az Alstomot, a Bombardiert, és a Siemenst. Itt végül kijött a a Bombardier előnye, a 204 jármű leszállításáért általuk ajánlott 1,3 milliárd kanadai dolláros árral szemben a Siemens másfélszer ekkora összeget mondott, az Alstom pedig végül nem adott be ajánlatot. (Zárójelben: a leszállított járművek összeszerelésekor 25%-os kanadai tartalmat írtak elő)

A 204, 30 méteres, 100%-ban alacsonypadlós kocsit a Bombardiernek 2011 és 2018 között kell leszállítania. A szerződés része egy további 364 kocsira szóló opció is, melyet Toronto vélhetőleg a tervezett vonalak átadásával párhuzamosan fog lehívni.

A jelenleg futó tenderek legnagyobbikát tehát a Bombardier nyerte, érdekes színfolt lesz a rúdáramszedős Flexitiy Outlook. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr311115639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.13. 08:57:16

Pfff. Ez a 204 + 364 jármű nem kis tétel.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.05.13. 10:46:08

két dupla meg két szimpla ajtó? apám, átlag öt utasmozgás van egy megállóban?

jack o'neill 2009.05.13. 11:07:27

Hmm...
Hát nem a legszebb villamos amit láttam életemben, ajtóból tényleg nem lesz kevés a 4 db??
(persze lehet hogy ott ez elég)

Grgabácsi 2009.05.14. 17:22:41

Kíváncsi lennék a torontói modal split értékére, nem tudod mennyi, legalább közelítőleg?
Megnéztem a honlapjukat, elég sűrűn járnak a járatok, legalábbis a legtöbb villamos és az a pár busz is, amiket megnéztem.