PTinfo

50 kicsi francia

2009. május 17. - mestska

A francia elnök, Sarkozy megválasztásakor szép igéretet tett a városi közlekedés számára is, 1500 kilométernyi új városi kötöttpályát igért. Ez a szám elképzelhetetlenül nagynak tűnt akkor, megvalósíthatatlannak, s valószínű, hogy ekkora léptékben nem is valósul meg. Mondom ezt annak ellenére, hogy május első hetében a francia közlekedési miniszter két, ezt a területet érintő projektet is bejelentett. Az első Ile-de-France és Párizs közlekedésfejlesztéséről szólt, a másik pedig vidéki projektekről. 

Utóbbi volt a kisebb tétel, de az elhangzott összeg itt is nagy: 800 millió euró. Ebből a pénzből - melyet az elkövetkező három évben költenek el - 36 vidéki város 50 városi közlekedési projektje részesült, villamosvonalak, metróhosszabbítások valamint zárt buszpályák, összesen 365 kilométer hosszban. A zárt buszpályák alatt nem közönséges buszsávokat kell érteni, hanem valóban zárt buszpályákat, maximáisan előnyben részesített buszutakat, vagy ezek kombinációját. Egyfajta csökkentett BRT-t, ami a franciáknál BHNS (bus à haut niveau de service) néven fut, és külön honlapja van. (itt pedig egy angol nyelvű ppt róla)

Az egyes városok által kapott támogatások összege előző év októberében dőlt el, a támogatások nagysága nem arányos a projektek összköltségével, vagy az egyes városok méretével. A tervek szerint 2010-ben újabb, hasonló nagyságrendű összeg lesz megpályázható az egyes városok számára.

Az állam a rossz közlekedési kapcsolatok fejlesztése mellett gazdaságélénkítő, és munkahelyteremtő beruházásnak is szánja ezt a támogatást, hasonlóan az Egyesült Államok hasonló kezdeményezéséhez.

A támogatandó projektek pedig a következők: (zárójelben az elnyert pénzösszeg)

  • Angers (30,5 millió €): A város már épülő, 12,3 kilométer hosszú, 25 megállós, részben APS rendszerrel felszerelt villamosvonala támogatott. A vonal építése előrehaladott állapotban van, pár hónapja az első járművet is leszállította az Alstom. Becsült napi utasszám: 35.000 fő.
  • Annemasse (2,3 millió €): A svájci határ, Genf közelében lévő kisvárosban egy Y alakú BHNS alapú buszút került kigondolására, ahol az Y egyik ága 2020 után várhatóan megszűnne, helyét a Genfből idáig kiépített villamoshosszabbítás venné át. Becsült napi utasszám: 6.700 fő.
  • Besançon (30,1 millió): A város új, 14 kilométer hosszú, 28 megállós villamosvonala a támogatott, melynek építése jövőre kezdődik el. Pár hete egyébként kiírták a tendert a vonal járműveire. (A város egyébként sokáig nem tudott arról dönteni, hogya villamos hagyományos legyen, vagy a franciáknál több helyen megtalálható gumikerekű változat) Becsült napi utasszám:40-50.000 fő.
  • Bordeaux (42,6 millió €): Több projekt is fut, egyszerre épül 2011-től a meglévő három villamos hosszabbítása, valamint a negyedik villamosvonal építése. A vonalak átadása után a becsült utasszám értéke 69%-al magasabb a 2008-nál.

  • Brest (53,4 millió €): A város új, idén elkezdett villamosvonala támogatott, melyre a város Dijonnal közösen írta ki a járműtenderét. A 2012-ben megnyíló vonal 14,5 kilométer hosszú lesz, 24 állomással. Az előrebecsült napi utasszám napi 45.000 fő.
  • Cannes (10,5 millió €): 11 kilométer hosszú, az agglomerációt felfűző zárt buszpálya támogatott, melynek átadási ideje előreláthatóan 2013 és 2015 között alakul. Becsült napi utasszám: 14.000 fő.
  • Dijon (47 millió €): A város két új, összesen 20 kilométer hosszú villamosvonala támogatott, melyek építése jövőre kezdődik el, s melyre a város Bresttel közösen írta ki a járműtenderét.  Becsült napi utasszám: 87.000 fő.
  • Grasse (5,5 millió €):Süskind Parfüm című könyvének helyszíne szintén a támogatottak között van, a kis település egy 570 méter hosszú, 4 állomásos siklót szeretne építeni a városközpontba terepviszonyai miatt. Becsült napi utasszám: 2700 fő.
  • Grenoble (31,3 millió €): A B jelzésű villamosvonal 1,8 kilométernyi hosszabbítása jövőre, míg az E jelzésű 10,2 kilométer hosszú, 16 megállónyi vonal kiépítése két év múlva kezdődik el. Előbbi hosszabbítás becsült napi utasszáma 3900, míg az új vonalon ez az érték 22.000
  • La Rochelle (0,6 millió €): Az idén elkezdett 8,1 kilométer hosszú BHNS buszút 80%-ban zárt pályás lesz, a napi becsült utasszám 5600 fő.
  • Le Havre (48,1 millió €): A támogatott 13 kilométer hosszú, 2012-ben megnyitandó villamos hosszának harmadán Le Havre agglomerációjában halad majd. Becsült napi utasszám: 56.000 fő.
  • Le Mans (10,8 millió €): A meglévő villamosvonalhoz csatlakozva 3 kilométernyi új pálya építése, melynek átadása 2014-ben várható. Becsült napi utasszám: 23.000 fő.

  • Lens (57,6 millió €): A mindössze 36.000 lakosú város a konurbációjának felfűzésére 20  kilométer hosszú, 30 megállós villamosvonal kiépítését tervezi,mely 9 települést érintene. A 2014-ben átadandó vonal becsült napi utasszáma: 27.000 fő.
  • Lille (0,8 millió €): A Lille aglomerációjában kialakítandó, a kerékpárversenyről híres Roubaix-t Hemmel összekötő BHNS buszúthossza 7 kilométer lenne. A várhatóan 2013-ban megnyíló vonal becsült napi utasszáma 6000 fő. A vonalon a járművek 73%-ba saját pályán közlekednének.
  • Lyon (28 millió €):A támogatott városok közül Lyon rendelkezik a legtöbb, pénzt szerzett projettel (de nem Lyon kapta a legtöbb pénzt...) A projektek között szerepel a közelmúltban átadott T4 észak felé, 2,3 kilométerrel történő meghosszabbítása, a B jelű metróvonal Oullins-ig történő bővítése, a C1-es trolibuszvonal meghosszabbítása, valamint egy C2 jelű trolivonal kiépítése.
  • Marseille (6,2 millió €):A két támogatott marseille-i projekt egyike egy 900 méteres metróhosszabbítás, a másik pedig a kettes villamosvonal 740 méteres meghosszabítása.
  • Metz (17,9 millió €) A város két BHNS buszútvonalat tervez, összesen 17,8 kilométer hosszúságban, 42 megállóval. A két vonal jelentős hosszban közös nyomvonalon haladna, érintve az agglomerációt is. A becsült napi utasszámot 25 és 36.000 fő közé teszik. a két vonal átadása 2013-ra várható.
  • Montpellier (82,6 millió €): A projekt a harmadik villamosvonal kiépítését,és az első vonal nyugati meghosszabbítását tartalmazza. Az új vonal 22,4 kilométer hosszú lenne, részben az agglomerációban haladva, ahol egyvágányú szakaszokon közlekednének a járművek. A 2012-ben átadandó vonal becsült napi utasszáma 77.000 fő.
  • Mulhouse (12,4 millió €): Az egyes vonal északra történő, 4,1 km hosszú, 8 megállós hosszabbításán (jórészt egyvágányon) túl a kettes vonal 2 kilométerrel, és 3 megállóval történőkeleti hosszabbítása is tervbe van véve.Mindkét vonalszakasz elhagyja a a város közigazgatási területét, átadásuk 2013-ban várható.
  • Nancy (22 millió €): a város a második TVR rendszerű gumikerekű villamosát tervezi, 11,9 kilométer hosszban. A 2012-ben átadandó vonalon a becsült napi utasszám 25-30.000 fő.
  • Nizza (43,2 millió €): a 9,3 kilométer hosszú, a repteret is elérő második vonalon túl az első vonal 3,8 kilométeres meghosszabbítása is tervbe van véve. Az új vonal becsült napi utasszáma 71.000 fő, az egyes vonal hosszabbítása napi 1000 főt érint.

  • Nîmes (6,5 millió €): 2011-re tervezik az átadását a 6 kilométer hosszú, 14 megállós BHNS jellegű buszútnak, ahol napi 10.000 utassal számolnak.
  • Orleans (38 millió €): a már épülő második, az agglomerációt is érintő villamos hossza 11,4 kilométer lesz, összesen 25 megállóval. A 2012-ben átadni tervezett vonal napi becsült utasszáma 21.600 fő.
  • Perpignan (4,4 millió €): A 14 kilométer hosszú, 40 megállót érintő BHNS alapú buszkorridor fejlesztés a hamarosan a városba érkező nagysebességű vasúthoz kapcsolódik. A hálózaton összesen 19.300 utast várnak naponta.
  • Reims (45,3 millió €): A már épülő, és 2011 tavaszán megnyíló villamosvonal 11,2 kilométer hosszú lesz, 23 megállóval. A becsült napi tasszám 48.000 fő.
  • Rennes (3,5 millió €): Az A jelzésű metróhoz kapcsolódva 3 kilométernyi emelt szintű buszút kerülne kiépítésre, bekapcsolva a város új fejlesztési területeit. A 2014-ben megnyíló vonalon az elképzelések alapján napi 14.900 utas utazna.
  • Saint-Nazare (3,2 millió €): A kisváros egy Y alakú buszút hálózatot tervez, mely a szomszéd településeket is bekötné. A vonalak előreláthatólag jövő évben nyílnának meg.
  • Sophia Antipolis (7,3 millió €): A 2015-ben átadandó, 6,5 kilométer hosszú, 14 megállós BHNS buszút a tervezett egyetemi területet kötné össze a városközponttal. A vonalon 2015-re 11.800, 2020-ra 21.000 utast várnak.
  • Saint-Brieuc (3,4 millió €): 8100 utas naponta, 8 kilométer hossz, ezek a jellemzői a városközpontot a vasúőtállomással összekötő BHNS buszútnak, melyet 2015-ben adnának át.
  • Saint-Etienne (5 millió €): a támogatott projekt egy átmérős, 12 kilométer hosszú, csúcsidőben 6 percenként közlekedő trolibusz kiépítése. A 2013-ban megnyíló vonalat a tervek szerint 23.000-n fogják napont használni.

  • Saint-Paul de La Réunion (0,8 millió €): Két emelt szintű, összesen 13 kilométer hosszú BHNS buszút szerepel az elképzelések között, az egyik szóló, a másik csuklós buszokkal lenne kiszolgálva. Az éves utasszám 1,1 millió lenne összesen.
  • Saint-Pierre de La Réunion (0,8 millió €): Négy buszút kialakítása, összesen 70 kilométer hosszon, melyből azonban mindössze 4 kilométeren keresztül lenne saját pálya. a négy vonalat naponta összesen 10.800 utas használná a tervek szerint.
  • Strasbourg (16,4 millió €): Három rövid hosszabbítás szerepel a tervezett projektek között, összesen 4,8 kilométer hosszban. Az egyik szakasz a Németországba átvezető vonal első ütemeként valósulna meg.
  • Toulouse (13,3 millió €): Két projektet támogat a francia állam. Az első az E jelzésű, csak jövőre megnyíló villamosvonal újabb 3,8 kilométerrel, és 7 megállóval történő hosszabbítása, míg a másik egy emelt szintű, 5,4 kilométer hosszú buszút kialakítása a metróhálózathoz kapcsolódva. Mindkét fejlesztés előreláthatólag 2013-ban kerül átadásra.
  • Tours (40,2 millió €): A város új 15,3 kilométer hosszú villamosa előreláthatólag 2013-ban nyílik majd meg, napi 50.000 utast szállítva. Ehhez kapcsolódva - a villamos vonalát kétszer keresztezve - egy 9 km hosszú észak-délkelet irányú buszút is kialakul. Utóbbi várhatóan még a villamos kiépítése előtt, 2010-ben megnyílik.
  • Valenciennes (25,3 millió €): A város a meglévő hagyományos villamosvonala mellé új, valószínűleg optikai vezetéssel ellátott trolibuszvonalat tervez, mely a Quièvrechain nevű szomszédos belga városba is átnyúlna. A napi 6.840 utast érintő fejlesztést előreláthatólag 2012-ben nyílik meg. 

Bár az állam igyekszik úgy kezelni a dolgot, mintha mindezek a fejlesztések az ő érdemei lennének, az azért látható, hogy a 800 millió euróból ennyi fejlesztés megvalósíthatatlan. A teljes fejlesztési összeget a fent felsorolt projektek esetében 6 milliárd euróra becsülik. A hiányzó pénzt jellemzően az egyes régiók városok teremtik elő.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr561125036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VitézyDávid 2009.05.23. 16:50:41

Az utolsó bekezdéshez: itt azért nem lényegtelen elem, hogy Franciaországban versement de transport néven lényegében tömegközlekedési illetéket fizetnek a 8 főnél nagyobb munkáltatók, közvetlenül a helyi/régiós tömegközlekedési hatóságoknak. Ez azért nagyon nem mindegy a fejlesztéseik finanszírozását tekintve.

Szintén érdemes néhány (messze nem minden) projektnél a fajlagos költségekre figyelni, mert sokhelyütt ezek jóval alacsonyabbak pl. a budapesti projektek (1-3) hasonló adatainál.

spag · http://railzone.nl 2009.05.24. 11:38:52

Hát ez kész, mintha eddig nem Franciaország lett volna a legnagyobb villamosfejlesztő. Vajon Spanyolország is emeli a tétet? :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.24. 11:42:55

@spag:

Spanyolországban hiába épül annyi helyen villamos, sok helyen nem beszélhetünk igazi városi villamosról,és nem beszélhetünk igazi hálózatról sem.

Nagyon kíváncsi leszek arra, hogy a két barcelonai üzem összekötésére milyen megoldást választanak, hogy szűkítik a Diagonalt, és vajon az így onnan kiszoruló forgalom hová megy. Már felsővezeték nélküli megoldásról is beszélnek.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.24. 11:44:40

@VitézyDávid:

Igen, erről már beszéltünk korábban is. Nagyon jó lenne ez nálunk is, csak épp hiányzik hozzá a megfelelő önkormányzati rendszer, a megfelelő közlekedés-üzemeltetési rendszer, és persze a megfelelő adózó réteg.

Nálunk ez biztos úgy valósulna meg, hogy az állam bácsi kitalálná ezt az adót, beszedné, és menne a közös nagy, feneketlen kasszába....

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.24. 11:49:21

Még valami:

szerintem hamarosan a francia projektek kiépülési sebessége is csökkeni fog: lassan minden városnban kiépül(t) a villamos, ahol arra igény van, az egyes villamosvonalak pedig már olyan aggglomerációs településeket kötnek be, ahova elég egy vágány is, meg sok a 12 perces követés is.