PTinfo

Ismeretlen török üzem

2009. május 24. - mestska

Érdekes, hogy ma, amikor tele van az internet metró-, és villamosfanokkal, valamint minden jobb közlekedési társaságnak van honlapja, akkor is találni olyan területek a földön, ahol a helyi kötöttpályás üzemről szinte alig találni információt. Legutóbb Brazíliáról mondtam ezt, most épp Törökországról... Azt megértem, ha nincs fenn minden online adat az utolsó kis falu grand taxi sofőrjéről, illetve minibusz-szolgáltatásáról, de azért az, hogy egy 1.500.000-s török város új metrójáról se találni sok mindent, az már furcsa.  

Mindesetre azért megpróétam pár dolgot összeszedni Adana - merthogy róla van szó -  új metrójáról. A metróüzem kiépítése először 1988-ban vetődött fel, 1992-ben pedig elkészült az első megvalósíthatósági tanulmány. A vonal kiépítésének költségeit 339 millió dollárra tették akkoriban. 1996-ban a bursai, és ankarai vonal kiépítésével együtt az adanai vonal kiépítésére is kiírták a nemzetközi tendert, melyet az Adtranz–Alarko-ABB Elektrik konzorcium nyert meg. 1998-ban a vonal áttervezésére is szükség volt, részben a földrengések, részben a vonal meghosszabbítása miatt.

Az építkezés maga 1999-ben kezdődött el, s a kezdeti gyors tempó után csigalssúsággal haladt előre, bár a helyi választások mindig jó alkalmat hoztak a metróépítés előrehaladásának bizonyítására. 2004-ben az addig elkészült rövid szakaszon már tesztüzem is volt, a polgármester vezetésével természetesen (ugyanazzal, aki 15 évvel azelőtt elindította a metróépítést...).

A választások után azonban ismét minden elcsöndesült a metróépítés körül. 2006-ban személyesen a török miniszterelnök próbált odahatni a polgármesterre a metróépítés felgyorsítása érdekében, ha már ilyen lelkesen költi a közpénzt.

2009. márciusában aztán megtörtént a csoda, megnyílt a vonal első 8,5 kilométeres szakasza Hastane és Vilayet állomások között. A vonalon 8 állomás van, a folytatás azonban már épül, hadd ne bocsátkozzak becslésekbe a további szakaszok átadását illetően.... (térképet lásd itt)

A vonal teljes hosszában 13,5 kilométer lesz, 13 állomással, az alagútban elhelyezkedő szakaszok aránya is nőni fog, jelenleg mindössze a két végállomás fekszik a felszín alatt, a közbensők viadukton lette kialakítva.

A közlekedést 36 darab, háromrészes egységekbe csatolt AdTranz-Rotem gyártmányú, 27 méter hosszú, 2,65 méter széles kocsik bonyolítják le. Bár azt írják, hogy kocsinként 311 a férőhelyek száma, a méretekből itélve ez nem 4 vagy 5 négyzetméter/fővel van számolva...

Valahogy egyébként az egész rendszer számomra olyan nyolcvanas évekbeli, fejlődő országok által épített rendszert sugall, nyoma sincs a XXI. századra jellemző metróépítési színvonalnak... A költségek pedig már 533 millió dollárnál járnak...

Az első és harmadik fotót Ahmet Nadir İşisağ, a másodikat és negyediket Fatih_01, az utolsót tramturk készítette

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr91140440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2009.05.24. 19:21:07

Ez nem lehet metró, mert nem kék, és nem alulról veszi a villanyt :-)

ruba 2009.05.24. 22:38:44

Emlékszem, 2007 nyarán akartam Adanába menni, de végül pénzhiány miatt csak Ankaráig jutottam. Amikor próbáltam valami infót találni a helyi tömegközlekedésről, nem volt egyszerű dolgom, végül azért találtam valami buszmenetrendet törökül, de pl. a metróról valahol azt olvastam, hogy 2007 tavaszán fogják átadni( ezt 2007 nyár elején), de semmi infót nem találtam róla, hogy most átadták, vagy nem.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.05.25. 16:14:34

guglimapra hegesztett térkép:
http://img80.imageshack.us/my.php?image=metroharita.png

adana már majdnem szíria, mit vártok ott? én az alexandriai villamosról szeretnék normális térképet, de mindig csak ugyanazt a kézzel rajzolt szkent találom meg :)

szente_csaba 2009.05.25. 19:38:40

hali! nemrég jártam törökországban, és elég lenyűgöző, hogy mennyi közlekedési projektjük fut. egyébként a neten az antalyai metróról sem lehet semmit alálni, még az urbarail-en sincs róla semmi, pedig szorgosan építik (külön érdekesség az antalyai mini-villamosüzem, azt hiszem használt düwagokkal). ami durva: istanbulban mindkét végén meghosszabbították a metrót, a hafif metró egyik vonalat is több állomással kötötték össze a reptér-aksaray vonallal és a 'gyors' villamossal - még a kihelyezett térképeken sem szerepel, meg a szolgáltató honlapján sem, bár érdemes a török verziót nézegetni google translatetel, az up-to datebb. egyébként építenek az ázsiai részen is egy új hafif metro vonalat (lrt és metró közti vonal) meg van egy új brt rendszerük is, ami szintén alig szerepel valahol. meg persze fut a boszporusz alagút projekt meg most nyílt meg az eskeshir-ankara high speed vonal, amit épírenek tovább istanbul és konya fele. elég lenyűgöző gyorsaság, csak az informálásban lenne még mit tanulni. ami érdekes lehet budapest után: makulátlanul tiszták a tömegközlekedési eszközök, mindenki vesz jegyet különösebb ellenőrzés nélkül is, pedig a helyiknek nem olcsó. ja, és az iszanbuli 20 év körüli ikarusok összehasonlíthatatlanul jobb műszaki állapotban vannak, mint a pestiek.

ruba 2009.05.26. 16:46:14

@szente_csaba: Nem azért, de Isztambulban csak akkor tudsz lemenni a metróba, Elővárosi vasúthoz, hajóhoz(ami Isztambulban a város fekvése miatt ugyanolyan fontos közlekedési eszköz, mint a metró), vagy a villamosmegállóba bemenni, ha van jegyed(érméd, vagy ilyen mágneses bérleted), mert beléptetőkapuk vannak. Továbbá, mivel egyes buszok a villamossal közös megállót használnak, ezért a buszok egy részéhez is csak ilyen kapun keresztül tudsz bejutni, a maradék megállóban pedig elsőajtós felszállás van(már ahol én utaztam, ott ilyen volt), így ott sem lehet bliccelni, nagyjából a bliccelés egyetlen módja, ha jössz egy olyan busszal, ami bemegy a villamos pályára, és ott leszállsz, majd ugyanabból a megállóból továbbmész egy másik járattal. Az Ikarusok tényleg jó állapotban vannak, mind Isztambulban, mind Ankarában.