PTinfo

Fák vagy villamosok?

2009. május 25. - mestska

Az ausztrál villamosüzemek nem annyira ismertek itthon, holott Melbourne-ben van a világ egyik legnagyobb villamosüzeme.  Egy állammal arrébb, Dél-Ausztrália székhelyén, Adelaide-ben már nem ennyire jó a helyzet, a korabeli kiterjedt villamosvonalból mindössze egy vonal maradt. Ezt az egy vonalat azonban az elmúlt években tudatosan fejlesztették, a teljes vonalat újjáépítették, a korábbi 1929-es gyártmányú H típusú járművek helyett pedig Bombardier Flexityket szereztek be. Ezzel párhuzamosan egy új, 1,6 kilométeres szakaszt is átadtak 2007-ben, 12,3 kilométerre növelve a vonal hosszát. 

A negyed után, ahova a vonal a városközpontból kifut, Glenelg Tram-nak nevezett vonalon jelenleg két, lényegében egymástól független fejlesztés is folyik.

Az első fejlesztés bár közvetlenül érinti a villamosvonalat, lényegében mégis közvetett fejlesztés. A South Roadhoz kapcsolódik ugyanis, Adelaide legforgalmasabb észak-déli nyomvonalához, melyen naponta 88.000 jármű halad keresztül. (kb. Erzsébet-híd, bár lehet az picivel több) A nyomvonal teljes felújítása, átalakítása kapcsán az eddig azt szintben keresztező (lásd a gugli légifotóján) villamost is különszintre, felüljáróra helyezik, lényegében előnyben részesítve ezzel a fent haladó villamosokat és a lent haladó autókat egyszerre.

A 28 millió ausztrál dolláros projekt keretében a hídon kerékpárutat is átvezetnek. (A kerékpárút egyébként eredetileg nem volt a tervben, utólag, lobbi révén került bele) A híd érdekesség lesz, hogy a villamosok az út felett fognak megállni, ezáltal biztosítva, hogy a gyalogosok a főút mindkét oldalát elérjék szintbeni keresztezés nélkül. A híd átadása 2009 év végén várható - a villamosok azonban ideiglenes vágányokon szinte végig közlekednek.

A második fejlesztés már szervesen a villamosvonalhoz kapcsolódik. A korábbi hosszabbítás folytatásaként új 2,8 kilométeres szakaszt kezdtek el építeni május 11-én. A 2010-ben megnyíló új szakasz végállomása az Adelaide Entertainment Center lesz, egy 1991-ben megnyitott multifunkciós sportcsarnok.

A vonal körül némi botrány robbant ki évelején, amikor a város egyik bizottsága nemmel szavazott a projekt megvalósítására, és ezt javasolta a város képviselői számára is. Az ok két tucat, a villamos útjában álló fa kivágása volt, melyek közül négy védett, idős növény volt. Állami (ti. Dél-Ausztrália) beruházás révén a bizottság javaslatának nem sok esélye volt a valódi vétóra, a város is megszavazta a villamosprojektet. A fák kérdését természetesen azonban komolyan vették, egy részüket átültetik (szimbolikusan a dél-ausztrál parlament elé), és minden harmadik fa után 100 másikat ültetnek.

Az új vonalszakasz  megállója csak része a nagy tervnek, mely a villamost a jelenlegi tengerparti végállomástól a városközponton keresztül visszavezetné a part egy másik pontjára, Port Adelaide többek között, egy Adelaide-től 14 kilométerre fekvő elővárosba. A jelenleg futó elképzelések megvalósulási határidejét 2018-ra teszik.

(csak úgy érdekességképpen: Adelaidetől délre, Victor Harborban található a világ egyik működő lóvasútja, mely egy hídon keresztül éri el a Granite Islandet menetrendszerű indulásokkal.)

Az első fotó a rubenerd.com, a másik kettő az infrastructure.sa.gov.au oldalról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr681143665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.05.26. 12:48:43

pöpec villamos-viadukt (tramduct? :)). ha nálunk épülne, az átadás után öt héttel bejelentenék, hogy az azt használó villamosvonal megszűnik, a helyette járó busz viszont szintben keresztezi majd a főutat :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.05.26. 17:06:23

mestska: Mi az, hogy Melbourne a világ egyik legnagyobb villamosüzeme? Nem a legnagyobb, amióta Szentpétervár visszacsúszott? Most Kalrsuhét, de még Köln-Bonnt se keverjük ide, Melbourne városi közúti vasútban igen nagynak tűnik.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.26. 18:56:36

@Hamster:

először oda akartam írni zárójelbe, hogy vagy a legnagyobb, de hivatalos lista ugye nincs. És tényleg nincs, mert egyes furcsa országokban nem adnak meg értékelhető hálózathosszt, csak vágányhosszt, meg viszonylat-összhosszt, meg ki tudja még mit. Múltkor Torontonál sem találtam hírtelen adatot.

Ezért inkább maradtam az egyik legnagyobb megfogalmazásánál, mert ugyan bennem is az volt, amit te mondasz, nem tudtam hirtelen mivel alátámasztani :)

jack o'neill 2009.05.27. 20:35:30

@mestska:
Nem azért, de ez a 1929-ben épült villamos nagyon jól néz ki!
Irigylem azokat a városokat, ahol így vigyáznak az öreg gépekre.

@Radio Free Aberrania:
Az biztos. Tuti hogy kicsiny fővárosunkba így működne.

spag · http://railzone.nl 2009.07.05. 21:45:36

Ezt a cikket találtam Melbourne-hez legközelebbinek, így ide írom: nézzétek a térpéket, mennyire vissza tudja fogni az autók számát a villamos.
transporttextbook.com/?p=614
via
theoverheadwire.blogspot.com/2009/04/one-car-two-car-three-car-blue-car.html