PTinfo

Szöul elővárosa saját metrót épített

2009. június 06. - mestska

Incshonról (Incheonról) kevesen hallhattak itthon, holott 2,5 millió lakosával Dél-Korea harmadik legnagyobb városa. A Szöultól nyugatra, mindössze 30 kilométerre fekvő, lényegében összeépült település szerepe azonban meghatározó, itt található az ország legforgalmasabb repülőtere, és második legforgalmasabb kikötője. 

 

A fővároshoz való közelségből fakadóan a szöuli metróhálózat már első, vasúttal kombinált vonalának megnyitásakor, 1974-ben elérte Incshont. A kapcsolat azonban folyamatosan terjeszkedő, dinamikus anövekedő városnak csak egy kis részét érintette. A kilencvenes évek elején, a koreai metróépítési boom során felmerült tehát, hogy Incshonnak saját önálló metróvonala legyen.

Az első, a kelet-nyugati irányú szöuli kapcsolattal szemben a város észak-déli tengelyében futó vonalat 1999-ben nyitották meg, majd még az év decemberében újabb szakasszal bővítették. 2007-ben, az AREX, a két szöuli repteret, az Incshonit és a Gimpot összekötő gyorsvasúti vonal átadásakor az incshoni metróvonal is tovább bővült, és átszállási lehetőség alakult ki az új vonal felé.

A vonal történetének legutolsó fontos dátuma pedig 2009. június 1., ekkor ugyanis újabb 6,5 kilométer hosszú, 6 megállónyi hosszabbítás történt a vonal déli végén, elérve a high-tech kereskedelmi negyedet is. Az átadásról itt látható videó.

A saját jogon létező, ugyanakkor a szöuli metróhálózat részének is tekintett (és a szöuli jegyrendszerrel használható) vonal mellett Incshon további két új metróvonalat tervez, melyek kiépítési technológiája és rendszere egyelőre nincs eldöntve. 

Az első fotó a enjoyjapan.naver.com, a második a g-rapid.kr oldalról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr201166921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.06. 10:43:53

Tud valaki még olyanról, hogy az elővárost saját metró szolgálja ki? Olyan sok van, hogy kifut az elővárosba a metró, de saját jogon létező vonalról hirtelen nem tudok másról.

Grgabácsi 2009.06.06. 10:50:25

Nem volt ehhez egyértelműen hasonlítható, de anno volt Schönebergnek is saját metrója. Ma ez a berlini U4-es :) De ugye ez is már csak volt, mert ugye 1920 óta Schöneberg Berlin része.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.06. 10:54:38

@Grgabácsi:

Nem is tudtam erről. Majd jól utánaolvasok :)

meg elővárosi metró lesz a Párizs körüli metró körgyűrű is, ha megépül valaha.

Grgabácsi 2009.06.06. 15:58:35

@mestska:
De pl. Nürnberg is érdekes, ahol az U1 átmegy Fürthbe, ami egybeépült N-el. No meg az U2 is megér egy misét: egy szakaszon az automata U3-mal közösködik, de ezt tuti ismered :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.06. 18:08:37

@Grgabácsi:

persze, aNürnberget ismerem, de oitt azért más a helyzet, hsizen ott arról van szó, hogy a nürnbergi metró szépen bekapcsolja Fürth-t is a városi vérkeringésbe. Ilyen nagyon sok helyen van, Párizs, Barcelona, Madrid, Oslo, stb.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.07. 16:16:20

@mestska:
A madridi 12-es vonal is ilyen. Lényegében Madrid déli elővároait fűzi fel egy körirányú vonallal. Független a többi metróvonaltól, mindössze a 10-es vonalon van egy átszállási lehetőség (meg a Cercaniasnak is van néhány megállója). Teljes hossza 41 km, 28 megállóval, végig a föld alatt.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.08. 15:27:47

@Fricy:

persze, de a 12-es vonal Madridban a madridi metróhálózat része, és annak is épült. A madridi agglomeráció igényeit szolgálja, annyiban különleges, hogy teljes hosszában vidéken helyezkedik el. (a példa éppen ezért persze jó is)

Mardidban egyébként olyan viszont van, hogy az előváros saját villamost épített - Parlaban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.13. 14:04:51

ON
Na már megvan a reptéri vasút... ha 2002-ben is kész van, akkor nem negyed órám lett volna a városra :(

OFF
Az átírást honnan vetted? A magyar ejtés inkább incson vagy insón, vagy valami hasonló.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.14. 12:30:27

@Comandante en Jefe:

átírás:
u.hanami.hu/wp/koreaiatiras.cgi

Helyesebben ezt még régebben kipróbáltam, és Incshonra emlékeztem, most leellenőriztem, és tényleg.
Próbáld ki:
인천