PTinfo

Déli 102, 112

2009. június 11. - mestska

Amikor Brasiliában 2001-ben megnyitották a metrót, az átlagos megállótávolság az egyik legmagasabb volt a világ metróüzemei közül, az első ütemben 32 kilométer hosszon átadott vonalakon összesen 11 állomás volt, ami 2,9 kilométeres átlagos megállóközt jelentett. Ha valaki azt hiszi, hogy a cél tudatosan ez volt, az téved: a közbenső megállókat azóta szépen, lassan adogatják át, így az azóta 46,5 kilométerre hízott hálózaton már 23 megálló van. (2,02 kilométer)

Hogy jobban érzékeltessem a képet, érdemes megnézni a két, Y alakban elágazó vonal közös szakaszának megállókiosztását. Az elválási ponttól északra összesen 14 megálló szerepel a tervek között, melyből a metró megnyitásakor mindössze 6, ma pedig 10 működik. Az utolsó két átadás az elmúlt hónapban történt: a 112 Sul névre hallgatót május 9-én, a 102 Sul névre hallgatót június 4-én adták át. 

Azt hiszem, ilyen feltételek mellett nem kell csodálkozni, hogy a budapesti metróhálózatnál közel másfélszer hosszabb hálózaton napi szinten mindössze 130.000 ember utazik

Az újonnan átadott megállók finoman fogalmazva sem tartoznak az építészetileg szenzációs alkotások közé, mint az szokás újabban néhány nagyobb közlekedési beruházás esetén.Képek sajnos csak a 112 Sul állomásról vannak, de vélhető, hogy hogy léptékében, elrendezésében a 102 Sul is hasonló.

Bár az állomás szinte félkésznek tűnik, a kapcsolódó aluljáróban átadandó üzletek, a mozgólépcső még nincs kész, és az állomás maga sem úgy tűnik, mint egy modern létesítmény, mégis dicsérni kell a 22 millió reálos (2,2 milliárd forintos) beruházást. Az állomáshoz kapcsolódóan ugyanis liftek, vakvezető burkolat, jókora kerékpártároló, és P+R parkoló is épült. Az állomás kialakítása tehát szegényes,de a modern, fejlett tömegközlekedési rendszerekhez kapcsolódó igények közül jópárat képes kielégíteni.

A fotókat Espertano_bsb készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr521177593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2009.06.11. 10:44:22

Hát ez az... Ha választhatnék kerékpártároló, P+R, stb. és az építészeti kialakítás között, inkább az előbbit kérném.

Én teljesen meg lennék elégedve a bécsi típusú állomásokkal nálunk is. Csak lennének értelmes helyen (Kálvin-Fővám és társai) és hasznos funkciókkal...

maestro1 2009.06.12. 20:00:24

Szerintem éppen ilyennek kellene lennie egy metrónak: használható legyen és kultúrált. Nem tudom, minek kellett erőltetni a tényleg klassz építészeti megoldásokat nálunk, a metrónak nem ez a lényege. Amikor élőben láttam és használtam a római metrót, nekem éppen az volt a benyomásom, hogy jó-jó, van jópár felújítandó állomás, de a többség egyszerű, célszerű, és biztos olcsóbb is volt... Igaz, ők meg a 2000+ éves múltjukkal "szívnak" az új metró építése kapcsán, minden méteren találnak valami új régészeti leletet... :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.13. 12:48:07

@maestro1:

azért a valódi használható metrótól szerintem a brasiliai , és a római is távol áll. pl. nem árt, ha mozgólépcsők vannak egy állomáson, és kiszolgála a metró az érintett területeket rendesen, ez ugye Brasiliában nincs így, és nem árt, ha az állomások rendezettebbek mint a római, és nincs olyan tömegnyomor...

maestro1 2009.06.14. 22:59:39

A rendezettség nem pénz kérdése, csak odafigyelés kellene.
A mozgólépcső valódi igény, de ezt is meg lehetne oldani néhány tízmillióból, és nem százmilliárdokból. Persze nem mondom, hogy a római metró az etalon.
Az előző hozzászólásommal az építészeti remekműveket akartam kritizálni, amire szerintem semmi szükség, csak pénzkidobás. Nem látványmetróra van szüksége Bp-nek, ez a lényeg.