PTinfo

Két és fél év próba

2009. június 16. - mestska

Az utóbbi időben a Közép-, és Dél-Amerikában egyre szaporodik a metróüzemek száma, és a metróvonalak hossza, már ezen a blogon is volt szó Santo Domingoról, Brasiliaról, Reciféről, és Buenos Airesről is. Ez egyébként nem is csoda, hisz számos többmilliós város található a kontinensen, alacsony autóellátottsággal. Bár már Budapest kapcsán is felmerült, a BRT rendszerek igazi hazája is Dél-Amerika, hisz számos város nem tudja felválallni a metróépítés magasabb költségeit. A kontinens 12 országából hatban találunk metró-, és ötben BRT üzemet. Meglepő módon a tömegközlekedési rendszerek kiépítésében a kontinens olajban leggazdagabb országának, Venezuelának van az egyik legtöbb tapasztalata. A három legnagyobb városban metróüzemet, a negyedikben BRT-t találunk, és már épül az ország ötödik városának is a BRT rendszere.

A három metróüzem közül az egyik, a maracaiboi egyben a kontinens legfiatalabbja is, június 8-án nyitották meg. Maracaibot Venezuela északnyugati csücskében kell keresni, a Maracaiboi-öböl partján. Az öblöt nem nehéz megtalálni vaktérképen sem, azt a pontot kell keresni, ami úgy néz ki, mintha egy óriás lyukasztóval vágtak volna lyukat a kontinens széle mellé közvetlenül.

A metrót meglehetősen régóta (bár nem olyan régen, mint a mi kis négyesünket) tervezik a városban, már 1993-ban megalapították a metrót építő részvénytársaságot, mely az állam, a város, és a tartomány birtokában van. A gazdasági viszonyok akkor nem tették lehetővé az építés tényleges elkezdését, erre mindössze 2004 tavaszán került sor. Ekkor azonban mint a villám, indultak el az építők, és az első szerelvény 2006 nyári érkezése után 2006 őszén megnyitották az első, két megállónyi szakaszt Altos de la Vanega és El Varillal között. (térkép itt )

S hogy akkor miért beszélünk most új metróról, meg június 8-ai megnyitásról? Mert bár az említett 2006-os dátum óta kétszer is hosszabbodott a vonal egy-egy megállóval, a metró idén júniusig lényegében próbaüzem jellegűen, ámde utasokkal közlekedett.  A jegyrendszert kiszolgáló infrastuktúra pl. csak 2008 januárjában készült el, a teljes irányítórendszer pedig idén júniusban. A júniusi, újabb két megállóval történő hosszabbításkor a jegyrendszer is átalakult, érintésmentes chipkártyákat vezettek be. Az utazás meglehetősen olcsó, a felnőttjegy egy szakaszra 47, a diák 14 forintba kerül. Az első csipkártyát nem mellesleg már májusban kiosztották, személyesen adta át a kormányzó a próbázó metró egymilliomodik utasának....

Egymillió utas két és fél év alatt elég kevésnek tűnik, és tényleg, a napi átlagos utasszám mindössze 2000 volt, a hivatalos átadás, éz újabb két megálló bevonása után 30.000-t várnak.

A részben viadukton vezetett vonalnak ma tehát 6 megállója van,hossza 6,5 kilométer. A felső áramszedővel ellátott, 3 kocsis szerelvényeket a Siemens gyártotta, a prágai M1 típust alapul véve. Az 58,2 méter hosszú, 2,7 méter széles szerelvényekből összesen 7 darab van, csúcsidőben 5 percenként közlekednek.

A vonal folytatása már épül, a 3,1 kilométeres hosszabbítást (térkép itt, a piros, és kék szakaszt adták át már) 2010-ben tervezik átadni, szemben a második vonallal, melyet 2018 előtt nem valószínű, hogy látnak Maracaibo lakosai.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr381189915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wolfclaw · http://wolfclaw.blog.hu/ 2009.06.17. 10:43:38

Bocsánat, nem okoskodni akarok, de szerintem nézd át a postot helyesírásilag :)

nyelv-ész 2009.06.17. 19:51:13

"Mert bár az említett 2066-os dátum óta kétszer is hosszabbodott a vonal egy-egy megállóval..."

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.07. 21:51:41

ej de jó kis régi poszt ez, már el is felejtettem :)