PTinfo

Bukás Voronyezsben

2009. június 18. - mestska

Azzal, hogy a volt Szovjetunió területén lévő villamosüzemek műszaki állapota sok esetben nem elégséges, azzal nagy valószínűséggel minden idelátogató tisztában van. Elmaradt a pálya karbantartása, nem létezik vagy lassú a járművek cseréje. Arra is lehetett számítani, hogy egyes kisebb villamosüzemek meg fognak szünni, a nagyobbak hossza pedig redukálódik, az egykor hálózathossz szempontjából világelső szentpétervári hálózat például még talán épp felfér a virtuális dobogóra. Az azonban, ami Voronyezsben történt az elmúlt években, az egyszerűen félelmetes, mégis talán találunk benne ismerős elemeket.

2009 április 15-én ugyanis az utolsó villamosvonalat is bezárták Voronyezsben, holott a hálózat hossza alig 8 évvel korábban még 80 kilométer körüli volt. 80 kilométer villamost zártak be 8 év alatt, köszönhetően a városvezetésnek. Mindezzel párhuzamosan a közel ugyanekkora trolihálózat is megszűnt. Bár 2000-ben még 20 villamos-, és 18 troliviszonylat szelte a 850.000-s város utcáit, mára ebből mindössze 2 trolibuszviszonylat maradt. Pedig az 2000-ben még más tervei voltak a városnak, Volgográdhoz hasonló gyorsvillamost tervezett, és T6B5-k használtan történő beszerzését az akkor 284 villamos és 21 trolibuszból álló flotta kibővítésére.

Aztán új polgármester került a város élére, aki kinyilatkoztatta: szükség van arra, hogy az autók számára kibővítsük az utakat, az elektromos közlekedés túl drága, sehol a világon nem fejlesztik a környezetszennyező villamost. Nálunk ezeket a szlogeneket, vagy egy részüket a hatvanas-hetvenes években propagálták(bár van aki szerint ma is igaz), de ismétlem: a voronyezsi polgármester szavai 2002-ben hangzottak el, a nyugat-európai villamosreneszánsznak már bőven túl a hajnalán.

A szavak aztán sajnos gyorsan tettekbe csaptak át, 2001-ben a belvárosi utcákról tűnt el először a villamosközlekedés, majd a város más vonalai is elkezdtek áldozatul esni. Az első években eltűnt villamosvonalakat dátummal ellátva jól szemlélteti ez a térkép.

2002-2003-ban a hálózat drasztikus mértékű visszavágása mellett két depot is bezártak, illetve eladtak, egyes források szerint az ár nem volt több, mint egy kétszobás lakás ára. Ugyanekkor eltűnt a 160 T3-as, és T6B5-s is az utcákról, nagyrésze hirtelen amortizálódott....

 

Ekkor már több tiltakozás is történt a villamos-, és a vele párhuzamosan megszűntetett trolibuszvonalak védelme érdekében, és bár a város is igérteket tett, és a polgármester személye is megváltozott, ténylegesen semmi nem történt az események visszafordítása érdekében.Sőt, 2007-ben újabb villamosremízt adtak el (a pletykák szerint bevásárlóközpont létesül a helyén), 2008-ban pedig megszüntették a második kapcsolatot is a Voronyezs folyó felett, ezzel a bal part elektromos közlekedés nélkül maradt.

2009 elején aztán a villamoshálózat végleg befuccsolt, a szétszaggatott hálózat, a megnövekedett menetidő, a járművek állapota (ekkor már csak KTM-5-ök) oda vezetett, hogy az utolsó vonalakat is bezárták. Csak egy apró adat. 2000-ben a modal splitben 60 százalékos szerepe volt a villamosnak, nem sokkal a bezárás előtt a trolival együtt 4%-os részesedése volt már csak.

80 kilométernyi villamos szűnt meg tehát 8 év alatt, az igérgetés pedig folyik, a legújabb variáció egy könnyűmetró kiépítését tartalmazza, 2020-as átadással, felhasználva az északi híd villamos számára épült kétszintes kialakítását is.

A voronyezsi villamos tehát valószínűleg végleg megszünt, és nincs esély a feltámasztására. Voronyezs ezzel az egyik legnépesebb európai várossá vált, ahol a városi kötöttpályás közlekedés teljes egészében hiányzik....

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr711192163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MHD 2009.06.18. 08:46:15

Szomorú látvány ez a sok félreállított villamos... Máshol ezek a típusok még vígan szállítják a "tömeget". Úgy látszik ez egy újabb bizonyíték arra, hogy mi nem értjük a keleti gondolkodásmódot és tetteket.

jack o'neill 2009.06.18. 11:28:05

ÚrIsten!
Noha a hazai városvezetők jelentős hányadát sem áldotta meg a jó Isten komoly szellemi processzorral, de hogy ilyen hülyék legyenek, már talán Magyarisztánban is durva lenne. Három nagyobb városunk fejlesztésről álmodozik, itt meg taccsra tesznek ennyi síndöcögényt. Rossz nézni....

wolfclaw · http://wolfclaw.blog.hu/ 2009.06.18. 11:44:33

Álmodozni lehet, az ingyé van :) Budapesten legalább nem fejlesztenek vissza, igaz előre se haladnak mert mindig közbejön valami anyagi probléma :)

at3sz 2009.06.18. 11:58:16

Uhh, a térkép nem tölt be nekem. :(

A posthoz szólva pedig annyit, hogy szerintem az oroszoknál (egy részüknél legalábbis) szerintem az is hozzájárul, hogy olcsón tudnak beszerezni kínai illetve egyre több orosz gyártó buszait.

Szerintem ez is benne van, hogy rövidtávon gondolkodnak.

ruba 2009.06.18. 12:18:08

850 ezres város villamos és trolibusz nélkül??? Ez nagyon durva!

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.18. 12:59:35

@ruba:

még két trolibusz viszonylat megvan.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.18. 13:00:09

@at3sz:

meg az is benne van szerintem, hogy a városvezetés némi pénzhez juthatott, ha a remízek telkét eladja.

jazzcool 2009.06.18. 21:16:59

ezek után még merje valaki szídni a bp-i városvezetést;.-)

Grgabácsi 2009.06.19. 10:25:28

Igenigen, orosz cikk, köszi! :)
A hír viszont elég hervasztó, de sajna a posztSZU korszakban nem egyedülálló.