PTinfo

Másodjára bukik a Solaris?

2009. június 29. - mestska

Pár hónappal ezelőtt a főként az autóbuszairól, és trolibuszairól ismert Solaris gyár büszkén jelentette be a cég első nyertes villamostenderét. Az egyezség értelmében a gyár 6 alacsonypadlós villamost szállíthatott volna Szczecinbe. (Tegyük hozzá: a Solaris első, mintavillamosa a mai napig nem készült, most épp őszre igérik) Az öröm azonban korai volt, az egyik ellenfél, a korábban kizárt poznani Cegielski megfellebbezte a tender eredményét valamilyen eljárásjogi hiba miatt, melyet először a helyi közbeszerzési döntőbizottság elutasított, majd másodfokon a bíróság igazat adott neki. A tendert meg kellett ismételni tehát, méghozá meglehetősen rövid határidővel.

A tender kiírási feltételei közül változott néhány, míg az első kiírásnál az ár 85%-ot, az alacsonypadlós szakasz aránya pedig 15%-t a súlyozásnál, addig az új kiírásban az ár már csak 70%-ot ért, a villamosok végszállítási határideje pedig 30-at, figyelembevéve, hogy utóbbi maximum 540 nap lehet. Megváltozott az alacsonypadlóra vonatkozó kitétel is, míg a korábbi kírás megengedte a lépcsőt a villamoson belül, addig az új legfeljebb rámpát engedett meg.

Az új kiírás eredménye pár nappal ezelőtt derült ki, ennek alapján a legalacsonyabb árat a Cegielski adta, 41,5 millió zlotyival, a Solaris 53 milliós ajánlatot adott, míg a Varsóban győztes PESA 55,2 milliósat. A Cegielski ár alapján nyert tehát, de a szerződés még nincs aláírva, semmi sem biztos tehát.

A 41,5 millió zlotyis ajánlat azt jelenti, hogy a Cegielski 461 millió forintért szállítana le egy, mai szemmel nézve meglehetősen régies járművet. Bár az is tény, hogy ebből legalább évek óta fut már egy, szemben a Solaris ajánlatával... (összehasonlításképpen: a Solaris eredeti ajánlata 45,3 millióról szólt)

A Cegielski a járművet a 2005-ben kiírt varsói villamostenderre kezdte el fejleszteni, ahol a tét 15 darab, legalább 60%-ban alacsonypadlós jármű leszállítása volt. A poznani cég akkor nagyott bukott a PESA-val szemben, nem volt esély a 100%-ban alacsonypadlós járművekkel szemben: a 118N-Puma névre hallgató járműtípus mindössze 67%-ban alacsonypadlós, ráadásként a jelenleg futó páldányban még belső lépcsők vannak.

Ha nyer is Szczecinben a Cegielski, akkor sem lesz feltétlenül sikeres a jövője, túl sokan pályáznak a lengyel villamospiacra, és túl kevés az a hazai gyártó, aki valamit fel is tud mutatni már.Tulajdonképp a PESA az egyetlen. Nem hiszem, hogy a most futó tendereken, a gdanskin, a poznanin, vagy a most induló krakkóin esélye lenne ezeknek a kis hazai gyártóknak.

Még valami: berakom a képet, milyen volt a PUMA eredeti látványterve, össze lehet hasonlítani azzal, ami elkészült...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr51214060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.30. 13:55:32

Kicsit jobban nézett ki a homlokfala az eredeti látványterven szereplő járműnek.