PTinfo

Párizs No1

2009. július 01. - mestska

Elkezdődött, és nemsokára be is fejeződik az a folyamat, amit a párizsi 1-es metró kapcsán emlegettek az elmúlt években. Az 1900-ban átadott vonal nagy változás előtt áll, teljesen automata metróvá alakítják át. A kelet-nyugati irányú, a Défense negyedtől a város szívén át Château de Vincennes-g tartó vonalra rá is fér mindez, hiszen napi 725.000, évi 213 millió utazás történik rajta, rendszeresek a torlódások. Mivel a vonatok hosszát csak jelentős beruházások mellett lehetne növelni, a kiszámíthatóság, a járatsűrűség növelése miatt döntöttek az automata üzem bevezetése mellett.

Az átállás 2007-ben kezdődött meg, ekkor az állomások addig különböző szinten elhelyezkedő padlózatát kiegyenlítették, ezzel a sínkorona fölött egységessé vált a belépő magasság. Az automata peronajtókat 2009. márciusában kezdték el telepíteni Bérault állomáson, perononként összesen 18, 1,70 méter magas ajtót telepítettek. Éjszakánként két ajtó installálása sikerült, ezzel a forgalmat nem kellett korlátozni.

Ha valaki esetleg nem tudná: a peronajtót nem csak automata üzemeken alkalmazzák manapság, ahogy van automata üzem peronkapu nélkül is. A rendszernek azonban kétségkívül forintra átszámatható előnyei is vannak: a metró elé történő tudatos vagy véletlen ugrándozás lényegében ellehetetlenül, megszűnnek az emiatti üzemszünetek, csökkenek a takarítási költsgek is, hisz szemét is kevesebb jut a vágányok közé. A metró, és a peronajtók egyszerre nyitódnak, a szerelvények nem indulnak addig, míg minden ajtó be nem záródik. A 4-es metrónkon legjobb tudomásom szerint elvetették a peronfalat annak költségei miatt (közben számolatlanul szórva a pénzt másra), bár a mi metrónk is automata üzemű lesz.

Bérault állomás után sorra készül el a többi, összesen 25 állomás peronfala is, a munkaszakasz előreláthatólag jövő nyáron fejeződik be.

Az automata üzem bevezetéséhez természetesen új járművek is kellenek, a sokat szolgált Mp89-eket sorra váltják majd le az Alstom által gyártott MP05 jelzésű kocsik, melyeket az üzemeltető  RATP még 2005-ben rendelt meg. Az első szerelvény idén májusban érkezett meg a francia fővárosba, erről, és az automatizálásról tudósít ez a videó is. (a végén bevágásokkal arról, hogy is épült eredetileg a vonal 100 évvel ezelőtt)

Az első automata, gumikerekű szerelvény az összes peronajtó felszerelése után, előreláthatólag 2010-ben kezd el futni a vonalon, 48 társa 2012-ig váltja fel a jelenlegi állományt. 

Az egyes vonal automatiálásának teljes költsége mintegy 629 millió euró, melyből 479 milliót fordítottak az új járműállomány beszerzésére. 

A 14-es vonal után új automata metrót köszönthetünk tehát Párizsban, de az eredetiről sem szabad elfeledkezni, hisz azon túlmenően, hogy májusban újabb négy szerelvényt rendeltek a vonalra a folyamatosan emelkedő utasszám miatt, a vonal komoly fejlesztés előtt áll, Orlytól a Charles de Gaulle reptérig fog húzódni, észak-déli irányban keresztezve Párizst annak teljes szélességében.

 

S ha már egyes vonal és automatizálás, nálunk is felmerült már, hogy a mi első vonalunkat, a kisföldalattit szintén lehetne automatizálni, hasonló okokból, mint Párizsban. Persze ilyen jellegű kapacitásnövelésre itt is csak új járművek beszerzése melett kerülhetne sor, amire egyelőre belátható időn belül nem kerül sor. 

Az első fotót Michel Azéma, a másodikat David Hergott készítette

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr221220770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.07.01. 21:39:06

Szép, színes belső tere van az új metrókocsinak. Kicsit több fantázia van, mint az új bp-i kocsikban.
Lehet, hogy rosszul emlékszem, de az M4 peronjai is úgy készülnek, hogy lehetőség legyen majd peronkapuk építésére. De ez tényleg fillére költség lett volna azonnal megépítve a teljes beruházási költséget tekintve.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.07.01. 21:43:56

A kisföldalatti fejlesztéséről: jó lenne egy plusz megálló a Hungátia körúton. átszállási lehetőséget biztosítva az 1-es villamoshoz. Ez legalább olyan fontos lenne, mint a rákosrendezőig történő hossazbbítás. Ez azonban a mai járművekkel és járatsűrűséggel már nem valószínű, hogy biztosítható lenne. Az állomásokat ugyebár nem lehet bővíteni, így egyedül a járművet lehet másképp kialakítani. Egyterű, az állomás teljes hosszát kihasználó új kocsikkal ez talán megvalósítható lenne. Az esetleges automata üzemmel pedig a járatsűrűség is javulhat. (Buda felé meg nincs értelme hosszabbítani, bár néhányan időnként felvetik.)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.07.01. 22:56:37

@Fricy: "Buda felé meg nincs értelme hosszabbítani, bár néhányan időnként felvetik"
Ilyet lécci ne mondj: értelme igenis lenne, csak technikailag nem triviális a megvalósítása*. De szerintem igenis hiányzik a Közép-Buda - Közép-Pest tengely. És amikor még volt piros és sima 4-es (plusz az Engels tértől kifelé a 4A), akkor volt is ám utas rajta. Aztán jöttek a dugók, és mindenki inkább másfele megy, emiatt ritkítottak, emiatt a maradék is másfele megy, emiatt ritkítottak...

*bár nekem tetszene az, ahogy a biciklis+gyalogos orientált Lánchídon átgördülnének a kis lapos sárga járgányok, át az alagúton, aztán fel a Szabhegyre :)

Tydirium 2009.07.01. 23:23:49

Hát, mit ne mondjak, ahogy a felső képet elnézem, ezeken a gyönyörű állomásokon bizony elég bizarr, ahogy ezek a peronkapuk ki fognak nézni! Értem én a szükségességét, sőt magam is híve vagyok, de nem lehetett volna valahogy ízlésesebben egy kicsit? Momentán nincs ötletem, hogyan lehetne szebbé alakítani őket, csempézni ugye mégsem lehet, de ez ahogy kinéz, kész bűncselekmény... Kár érte!

mestska · http://cities.blog.hu 2009.07.01. 23:28:27

@Hamster:

az a közép-buda összeköttetés lehetne az erzsébet hídi villamos is, főleg, mivle akisföldalattit Budára átvinni nagyon nem egyszerű. Piros vonalat be lehet ugyan tényleg rajzolni a fejlesztési tervekbe, de ez némi műszaki problémkat okoz, ugye. Alulról meglehetősen nehéz kerülni a Dunát, felülről lehet a Lánchíd, ebbe azonban én mondjuk csak felsővezeték nélkül mennék bele...

A folytatása a vonalnak azonban megint kérdéses, az alagútat szerintem nem reális lezárni, a várhegyet sem lehet észnélkül összefúrkálni.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.07.02. 08:39:32

@Tydirium:
Igen, annyira nem egy felemleő látvány... Talán a középmagas (1,2-1,5 m) peronkapu szerencsésebb választás lett volna. De igazából, ahogy mestska is írta, nem feltétlenül szükséges automata üzemhez peronkapu.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.02. 15:12:51

"a mi metrónk is automata üzemű lesz."
A mi 4-es metrónk annyira lesz automata üzemű, mint a hármas. Vagyis nem - csak a másodpilóta lesz robot.
Az automata üzemmé való átalakítás _elvi_ lehetősége lesz meg, amit nem hiszem, hogy a közeljövőben ki fognak használni...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.02. 15:16:52

@Tydirium:
Az tény, hogy a fal szétszabdalja a teret, de én nem tudom, miért gyönyörű egy lecsempézett borospince akkor sem, ha 100 éves :///
Nekem a párizsi metró látványra nem igazán jön be.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.07.02. 19:45:59

@Comandante en Jefe:
Ezt te honnan veszed:
"A mi 4-es metrónk annyira lesz automata üzemű, mint a hármas. Vagyis nem - csak a másodpilóta lesz robot."
Csak azért, mert teljesen automata lesz, de az utasok megnyugtatása céljából fog egy ember ülni a vezetőfülkében.
A teszteknél meg azért fog lassabban haladni, mert akkor tényleg ember fogja vezetni (valami korlátozást vezettek be a metróban).

ruba 2009.07.03. 10:27:33

"Szép, színes belső tere van az új metrókocsinak. Kicsit több fantázia van, mint az új bp-i kocsikban." Ez így van, viszont nincs túl sok változás az előző, MP89-es szériához képest, csak nagyjából a színes kárpit, meg néhány apróság, így ehhez sem kellet túl nagy fantázia, és a különbség is jóval kisebb a régi és az új szerelvényük között, mint nálunk a 2-es metrón. Nekem tetszett a párizsi metró, az állomásai többsége ugyan tényleg nem egy nagy szám, de van jó pár, ami igen szép, vagy érdekes(pl Arts et Metiérs a 11-es vonalon, ami olyanra van megcsinálva, mintha egy tengeralattjáróban lenne az ember)

leitomi 2009.07.15. 17:03:52

Utaztam a koppenhágai metrón (mely állítólag és sztem is az egyik legszebb és legmodernebb), az is automata, és nincsenek peronajtók. Mondjuk ehhez az északi (hűvös) közlekedési kultúra kell, de hát nekik olyan van.

spag · http://railzone.nl 2009.07.17. 17:07:13

Értem, hogy nem kell peronajtó egy automata metróhoz, de azért a peronajtóhoz általában feltétel az automata, nem? Valahogy meg kell állni pontosan az ajtónál.

Továbbá ajtó nem csak az öngyilkosok miatt praktikus (re: kultúra) hanem pl. ha zsúfolt lehet egy állomás, vagy hogy személyzetet lehessen megtakarítani (pl. vezetőt).

A londoni Central line-on is hibrid, automata+vezető üzem van: a vezető az utasok megnyugtatásán felül (cél a fennakadásnál a 30 másodpercen belüli hangosbemondás) hétvégén a felszínen kézzel vezet, h ne felejtsen el (mint a pilóták a leszállásnál).

mestska · http://cities.blog.hu 2009.07.18. 18:20:05

@spag:

azért ha megnézed pl. a mi metróink biztonsági gumiszőnyegét, tökéletesen meg lehet állapítani a kopásból, hol szokott lenni az ajtó. vagy ha már London, akkor ott vannak a Jubilee Line-on a peronkapuk.

(igen, nem árt, ha van némi automatizmus a rendszerben :)

spag · http://railzone.nl 2009.07.19. 19:08:59

Jubilee line, igaz. Bár elvileg ott is lesz ATO egyszer.