PTinfo

Szappanopera

2009. július 30. - mestska

Amikor először írtam a szczecini villamostenderről, nem gondoltam volna, hogy három poszt is kerekedik belőle, mostmár azonban kezd szappanoperává változni a kiírás. Aki nem emlékezne a korábbi történésekre, az itt találja őket:

A három posztban az az érdekes különösen, hogy mindegyik esetben különböző villamosgyártó lett megnevezve, mint a tender lehetséges nyertese. Az első poszt az elsősorban autóbusz, és trolibuszgyártásól ismert Solaris betöréséről szólt a villamospiacra, (lásd első felvonás) a második pedig a poznani Cegielski gyár sikeréről. A két poszt között az első tender eredményének megsemmísítése, közbeszerzési döntőbizottsághoz, és bírósághoz fordulás, új tender kiírása, és eredményhirdetése történt mindössze.

A második tenderen az elsővel szemben már hárman indultak, a Cegielski, a Solaris, és a PESA, árajánlatuk nagysága is ebben a sorrendben növekedett. (lásd második felvonás)

Most azonban úgy tűnik, a PESA lesz a nevető harmadik, és a korábbi lengyel villamostenderek után Szczecint is beveszi. A döntőbizottság egyik tagjának véleménye alapján a másik két pályázó, a Cegielski, és a Solaris ugyanis nem tudott megfelelően teljesíteni egyes kritériumokat, sőt, valójában a PESA járműve az egyetlen, melyet ő más városban látott. Tény: a Solaris egyet se, a Cegielski mindössze egy járművet tudott felmutatni (67% alacsonypadlóval), és azt hiszem, ha valóban a PESA nyeri a szczecini tendert, akkor a lengyel, sokak számára áhított piactól is elbúcsúzhatnak. Egyszerűen szinte lehetetlen lesz nyerniük megfelelő referencia nélkül.

A PESA a hat villamost összesen 55,22 millió zlotyiért, azaz járművenként  kb. 590 millió forintért szállítja le. Az ár a szervízelést, és a személyzet kiképzését is tartalmazza. 

A PESA nem mellesleg úgy tűnik, Szegeden is esélyes a végső győzelemre. Lehet, hogy egy új regionális villamosgyártó felemelkedését látjuk?

A www.zm.org.pl ldalról származó fotón egy varsói PESA látható.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr191277810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MHD 2009.07.31. 13:30:08

Nem furcsa egy kicsit, hogy míg otthon (Lengyelországban) 590 millió forintért szállít a PESA (6 darab) villamost, addig a szegedi ajánlata csak 462 millió forint??? Pedig egy külföldi üzlet sokkal több problémával jár (fordítások, jármű jóváhagyások, betanítás stb.).
Most vagy ennyi a nyeresége (130 millió villamosonként), vagy a vesztesége! vagy ennyivel gyatrább és műszakilag igénytelenebb lesz a szegedi villamos? Valami nem stimmel!

toto92 2009.08.07. 17:11:58

@MHD: Az ár nem minden. A Nagyváradra szállított ULF-oknak egy métere ha jól emlékszem rekord összegbe került, ennek ellenére nem hiném, hogy jobb lenne a bécsi kivitelnél (sőt, ha jól tudom, akkor eredetileg Bécsnek gyártott kocsik kerültek oda).

Ezenfelül nem mindegy, mennyit számít az ár a pályázat értékelésekor, meg mivel szczecin-ben egyetlen komoly riválisa se akadt, nyugodtan adhatott meg magasabb árat. Ráadásul a szegedi tender fontos neki (első külföldi siker), így gondolom engedtek az árból.

taksony11 2009.08.10. 14:24:04

Nem azért mondom, de az EU területe belföld...

Nyilván a varsói tender fontosabb volt a PESA számára (is), ezért ott biztosra akart menni. Nekem úgy tűnik a szczecini tender az ölébe hullott.
A 2 millió €-s darabár is alacsonyabb, mint az idei tendereken győztes Flexity-k és Variobahn-ok darabára.
Az 1,77777 millió €-s ár összehasonlítva a varsói 1,75 millió €-val elég barátságosnak tűnik....