PTinfo

Három és fél hónap előny

2009. augusztus 19. - mestska

Júniusban már írtam egyszer a vancouveri Canada Line-ról, a kanadai város új metróvonaláról, mely a jövő évi téli olimpián kulcsszerepet fog játszani, hisz összeköti a belvárost a repülőtérrel, illetve Richmonddal, útközben még az olimpiai falu is érintve. Akkor november 30-a volt még megjelölve a vonal átadási dátumaként, ez a dátum azonban már a múlté, augusztus 17-én átadták a nagyközönségnek a 19,2 kilométeres vonalat. Az új vonallal a SkyTrain elnevezésű hálózat hossza közel 70 kilométerre nőtt, közvetlenül felzárkózva a montreali, és a torontoi hálózathoz.

Az új vonalon összesen 16 megálló van, mely a későbbiekben további hárommal fog bővülni. A megnyitó első napján a vonalat ingyenesen használhatták az érdeklődők, ami nem várt sorokat eredményezett: a vonalon, melyre az átadás után óránként 6000 utassal számoltak, 30.000 érkezett. Mindez természetesen órás sorbanállásokat jelentett, becslések szerint egyes sorokban 3-5000 ember állt. A vonalon végül első nap körülbelül 85.000-n utaztak, bár mindössze 8 órán keresztül használhatták a Rotem gyártotta kétkocsis szerelvényeket. (a vonalra egyébként 20 darab 82 méter hosszú, 3 méter széles teljesen automata szerelvényt vásároltak)

A vonalat a második napon már csak fizetés ellenében lehetett használni, ennek ellenére az érdeklődés továbbra is igen nagy volt, az utasok száma mintegy 70.000 körül alakult, szemben a várt 50.000-el. Problémák természetesen már az első nap előfordultak: a vonalhoz nem, vagy csak nagyon kevés P+R parkoló épült, ennek következtében a vonalat autóval megközelíteni vágyók hoppon maradtak, vagy szabálytalanul parkoltak.

A vonalat, melynek építését az államon kívül Brit-Kolumbia, a repülőtér, a helyi tömegközlekedési szervezet, a Translink illetve részben az építkezést 2005-ben elkezdő SNC-Lavalin finanszírozott. Utóbbi cég, mely Kanada legnagyobb építőipari vállalata, eredetileg a Sercoval közösen indult, annak kilépte után azonban saját tömegközlekedési üzemeltetető céget hozott létre, a Protrans BC-t, mely a szerződések értelmében az elkövetkező 35 évben üzemeltetheti a vonalat. (a másik két metróvonalat Brit-Kolumbia üzemelteti)

Az új vonal leglátványosabb elemei a direkt a metró számára épült két híd az itt a tengerbe torkolló Fraser folyó északi, és középső ága felett, így nézzétek el nekem, hogy mindkettőről fotót raktam be... Ja igen, még egy apróság, a vonal névválasztása - Canada Line - a nagyarányú állami közreműködésnek köszönhető.

Az első fotót Victor Liu, az ötödiket Uncle Buddha, a másodikat a Canada Sun készítette, a negyedik és az ötödik a Skyscrapercityről valók.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr901323822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.19. 18:02:47

vajon a mi metrónkra is ennyien akarnak az első nap felszállni? :)

Von Teese 2009.08.19. 20:39:22

@mestska: Ha ingyen lesz... :D

Ám egy metróvonal mindig is nagy esemény bármelyik város életében, hatalmas beruházás, amire azok is kiváncsiak szoktak lenni, akik bele vannak gyógyulva az autóikba.

Szerintem a mi 4-es metrónkra is sokan fognak elmenni csak úgy nézelődni, hisz akárhogy is szidják, meg szar, de mégiscsak egy teljességében új dolog lesz, főleg építészetileg. Szerintem a maga módján a mi kis új metrónk is ugyan ilyen érdekes dolog, mint ez a kanadai társa.

Max nem jön be a jóslatom.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.08.19. 20:46:46

@mestska: jó, ha az M4-en rendes üzemben egy hónap alatt összejön ennyi :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.19. 22:58:54

@Von Teese:

Biztos vagyok benne, hogy az új metróra legalább annyian kíváncsiak lesznek, mint itt a Canada Linera. Azt is remélem, hogy az új metró átadásáig sikerül megoldani azt, hogy legalább a metróinkon beléptetőrendszer legyen, hogy ténylegesen tudjuk mérni az utasok számát, ne csak becsüljük.

Daniel M. 2009.08.20. 16:10:33

@mestska:
Szerintem az első egy hónapban rekord utasszám lesz, amit majd hatalmas sikerként fog eladni a városháza.
Ugyanaz lesz, mint anno a 3-as villamoson a TW6000-es megjelenése.
1-2 hónapig extrazsúfolt volt, aztán ahogy a varázsa megszűnt, úgy máris nem volt olyan sok utas rajta.

spag · http://railzone.nl 2009.08.30. 17:28:33

az első hídon ha jól látom gyalogos bringás szakaszt is függesztettek!

Érdekes, hogy ezért Canada Line, bár kicsit "cipőt a cipőboltból" önreklámnak hangzik. Vagy a PPP-ket ellensúlyozzák, hogy mégicsak jó valamire az állam?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.31. 09:04:04

@spag:

az állam szerintem elég sokat adott ebbe a projektbe ahhoz, hogy beleszólhasson. Ráadásul ugye tudatosan fejlesztik Vancouvert, mint Kanada nyugati kapuját.

(és igen, van bringás átkelési szakasz is)