Újabb mérföldkőhöz érkezett el az első nagy lengyel villamostender-hullám, ezúttal Poznanban bontották fel a 40 darab, 100%-ban alacsonypadlós járműre kiírt tenderre beérkezett ajánlatokat.A 40 darab, 29-33 méter hosszú jármű kellően nagy tétel volt ahhoz, hogy felkeltse az összes nagyobb villamosgyártó érdeklődését (a varsói megatender után az itteni a második legnagyobb). Ennek köszönhetően a tendert tíz gyártó vette ki, az Alstom, a Bombardier, a Siemens, az AnsaldoBreda, a CAF, a Stadler, a Skoda, valamint a három hazai, Szczecinben nagy csatát vívó járműgyártó, a PESA, a Cegielski, és a Solaris.
A lista gyorsan szűkült, először a Cegielski bukott el referenciaproblémák miatt , de az előzetes egyeztetések során kiderült, a Skoda, a Bombardier sem indul, s hozzájuk csatlakozott az Alstom is. A tenderre végül a maradék hat gyártót hívták meg, végső ajánlatot azonban mindössze négyen, a PESA, a Solaris, a CAF, és a Siemens tettek. Aztán a bontásnál kiderült, a Siemens ajánlatóbl több adat is hiányzik, többek között az ajánlati ár, így értelemszerűen a német cég is kiesett a versenyből.
A végső három ajánlattevő árai a következőképpen alakultak:
- PESA 298,9 millió zlotyi
- Solaris 342,2 millió zlotyi
- CAF 419 millió zlotyi
Az ajánlott (bruttóban értendő) ár alapján úgy tűnik tehát, a PESA lesz a győztes, de előzetes vélemények alapján a Solaris technikai ajánlata jobb, mint a PESA-é, így lehetséges, hogy mégis ők lesznek a befutók. A pontozásnál 73%-ot ér az ár, 15-öt a technikai felszereltség, 12-t pedig a szervíz, és a garancia.
Bárki is nyerjen, sűrgősen össze kell kapnia magát, hisz a villamosokat (az összeset) a 2012-es foci eb-re való tekintettel 2012. március 31-ig le kell szállítania.
Poznanban ezzel már szinte biztosnak látszik, hogy egy negyedik alacsonypadlós típus is megjelenik a városban a 10 Tatra RT6N1, a 14 Combino, valamint a Cegielski által gyártott egyszem Puma mellé. Remélhetőleg szerencséje is nagyobb lesz az új típussal, a Tátrákon jelentős bevatkozásokat kellett tenni, hogy menjenek (és mennek is, szemben a cseh példányokkal), a Combino-problémákat mindenki ismeri, a Puma pedig egy kiforratlan járműtípus. Az utolsó igéretek szerint a Solaris első járművét Gdanskban mutatják be októberben. (a tendereken csak azért indulhat, mert a krakkói Bombardier szállításnál konzorciumi tag volt, ergo megvan a referenciája)
Még valami: Lengyelországban szinte azonnal ismertté válnak a nagyközönség számára is az egyes villamostenderek során adott ajánlatok legfontosabb részletei, hazánk városaiban ezzel szemben nagy a titkolózás, Miskolcon még az ajánlattevőket sem ismerni biztosan, bár elvileg már eredményhírdetésnek kellett volna történnie. Valóban ez a megfelelő út, kérdem én?