PTinfo

PESA vagy Solaris

2009. augusztus 20. - mestska

Újabb mérföldkőhöz érkezett el az első nagy lengyel villamostender-hullám, ezúttal Poznanban bontották fel a 40 darab, 100%-ban alacsonypadlós járműre kiírt tenderre beérkezett ajánlatokat.A 40 darab, 29-33 méter hosszú jármű kellően nagy tétel volt ahhoz, hogy felkeltse az összes nagyobb villamosgyártó érdeklődését (a varsói megatender után az itteni a második legnagyobb). Ennek köszönhetően a tendert tíz gyártó vette ki, az Alstom, a Bombardier, a Siemens, az AnsaldoBreda, a CAF, a Stadler, a Skoda, valamint a három hazai, Szczecinben nagy csatát vívó járműgyártó, a PESA, a Cegielski, és a Solaris.

A lista gyorsan szűkült, először a Cegielski bukott el referenciaproblémák miatt , de az előzetes egyeztetések során kiderült, a Skoda, a Bombardier sem indul, s hozzájuk csatlakozott az Alstom is. A tenderre végül a maradék hat gyártót hívták meg, végső ajánlatot azonban mindössze négyen, a PESA, a Solaris, a CAF, és a Siemens tettek. Aztán a bontásnál kiderült, a Siemens ajánlatóbl több adat is hiányzik, többek között az ajánlati ár, így értelemszerűen a német cég is kiesett a versenyből.

A végső három ajánlattevő árai a következőképpen alakultak:

  • PESA 298,9 millió zlotyi
  • Solaris 342,2 millió zlotyi
  • CAF 419 millió zlotyi

Az ajánlott (bruttóban értendő) ár alapján úgy tűnik tehát, a PESA lesz a győztes, de előzetes vélemények alapján a Solaris technikai ajánlata jobb, mint a PESA-é, így lehetséges, hogy mégis ők lesznek a befutók. A pontozásnál 73%-ot ér az ár, 15-öt a technikai felszereltség, 12-t pedig a szervíz, és a garancia.

Bárki is nyerjen, sűrgősen össze kell kapnia magát, hisz a villamosokat (az összeset) a 2012-es foci eb-re való tekintettel 2012. március 31-ig le kell szállítania.

Poznanban ezzel már szinte biztosnak látszik, hogy egy negyedik alacsonypadlós típus is megjelenik a városban a 10 Tatra RT6N1, a 14 Combino, valamint a Cegielski által gyártott egyszem Puma mellé. Remélhetőleg szerencséje is nagyobb lesz az új típussal, a Tátrákon jelentős bevatkozásokat kellett tenni, hogy menjenek (és mennek is, szemben a cseh példányokkal), a Combino-problémákat mindenki ismeri, a Puma pedig egy kiforratlan járműtípus. Az utolsó igéretek szerint a Solaris első járművét Gdanskban mutatják be októberben. (a tendereken csak azért indulhat, mert a krakkói Bombardier szállításnál konzorciumi tag volt, ergo megvan a referenciája)

Még valami: Lengyelországban szinte azonnal ismertté válnak a nagyközönség számára is az egyes villamostenderek során adott ajánlatok legfontosabb részletei, hazánk városaiban ezzel szemben nagy a titkolózás, Miskolcon még az ajánlattevőket sem ismerni biztosan, bár elvileg már eredményhírdetésnek kellett volna történnie. Valóban ez a megfelelő út, kérdem én?

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr961323970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MHD 2009.08.20. 10:25:38

A PESA-nak ez a villamosa is olcsóbb, mint amit Szegednek ajánlott. Poznan pedig hazai pálya. Szerintem az ár nagy mértékben függ a műszaki tartalomtól, mivel a három nem valódi forgóvázat tartalmazó villamos (összesen négy motorral és a hozzá tartozó hajtással), valószínűleg mindig olcsóbb lesz, mint a négy valódi forgóvázat tartalmazó (hat, vagy akár nyolc motorral, és a hozzá kapcsolódó hajtással szerelt) villamos.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.20. 21:40:21

@MHD:

biztos vagy benne, hogy olcsóbb?

Poznanban 486 millió ft egy villamos, Szegeden pedig akkor 462 volt.

MHD 2009.08.21. 08:26:56

@mestska: Bocsi! Az "olcsóbb" helyett valóban a "drágább" kifejezés a jó.