PTinfo

Vízszintes liftek

2009. augusztus 21. - mestska

Kihirdették annak a négy konzorciumnak a nevét San Franciscoban, akik az előzsűri után esélyesek lehetnek a Oakland Airportot kiszolgáló automata vasút megépítésére. A négy konzorcium a következőkből áll össze:

  • Flatiron/Parsons Joint Venture, Flatiron West, Parsons Transportation Group, Doppelmayr Cable Car
  • Kiewit Pacific Co, HTNB, Bombardier
  • Shimmick/Skanska/Herzog Joint Venture, STV, Otis Elevator 
  • Walsh Construction, T Y Lin International, Mitsubishi Heavy Industries America

Hohohó, gondoltam a nevek olvastán, érdekes hírek... Az még hagyján, hogy a Bombardier, vagy Mitsubishi szállítana automata kocsikat,de még a Doppelmayr se olyan meglepő. Na de az Otis? A világ egyik legnagyobb lift, és mozgólépcsőgyártója betörne az automata vasutak világába is? Végül is az is csak egy vízszintes lift...

Aztán rákerestem, és meglepődtem. Kiderült,hogy az Otis ezt már rég megtette, és jónéhány helyre szállított automata people movereket.... Otisokat találunk a detroiti, a cincinnatti, vagy a minneapolisi repülőtéren, a huntsville-i kórház területén, vagy épp Tampában. a megrendelések egy részét a francia sílift, és lanovkagyártó Pomagalskival együtt készítette, Otis-Poma néven. Szóval ismét tanultam valamit :)

Amennyiben egyébként az Otis megnyerné a friscoi tendert, egy 5,2 kilométer hosszú automata vasútra szállíthatna járműveket. A vonal a san franciscoi városi-elővárosi vasúti rendszer BART Coliseum állomását kötné össze az oaklandi reptérrel. A reptér San Francisco három reptere közül az egyik, évi 11,5 millió utassal, elsősorban a fapados forgalomra fókuszálva, köszönhetően a Southwestnek, és a JetBluenak. A projekt célja kiváltani a jelenlegi ingyenes shuttle busz járatot, melyet évente egymillióan használnak. A félmilliárdos beruházás révén az autóbusz által biztosított változó menetidő (12-30 perc) az új rendszer permanensen 10 percet biztosít majd, előreláthatólag 2013-tól. 

Az elképzelés hasznosságát, és megvalósításának módját többen vitatták, egyesek buszsávokat szerettek volna látni inkább, költséghatékonyság miatt, mások a inkább a Personal Rapid Transitban látták volna a megoldást. Úgy tűnik azonban, marad a people mover, kétharmad részt állami pénzből.

Az első képen az új people mover tervezett utashídja látható a reptéren, a többin az Otis people moverei, Detroitban, Huntsville-ben, illetve Minneapolisban.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr81324030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Von Teese 2009.08.21. 23:36:43

A PRT és a People mover közt mi a különbség? Én csak a szállítható személyek számában látom. Mindkettő automata ahogy nézem.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.21. 23:40:07

a people moverek egy rendszerre felfűzve, menetrendszerint indulnak, függetlenül az éppen jelentkező igényektől. A prt ezzel szemben akkor indul, amikor azutas elindítja, és odamegy a rendszeren belül, ahova az utas szeretné, ráadásként az egyedi igények miatt sokkal komplexebb rendszert lehet olcsóbban működtetni.

Von Teese 2009.08.21. 23:44:29

Magyarul a PRT egy vízszintes lift, ha konyhanyelven fogalmazom meg :D

De ez nagyon leegyszerűsített gondolatmenet, hisz ma már a liftek nagyrésze gyüjtőlift.