PTinfo

Előny a hazai pálya tényleg?

2009. augusztus 29. - mestska

Van abban valami báj, ahogy az egységes európai piacon az egyes tagállamok sorra érik el ilyen-olyan úton-módon, hogy saját gyártású termékeik landoljanak saját piacukon más tagállamok árui helyett. Nincs ez másképp a villamosbeszerzéseknél sem, a franciáknál szinte kizárólag Alstomot, a lengyeleknél újabban Pesa-t, a spanyoloknál a CAF-ot, az olaszoknál Ansaldot találunk a tendernyertesek nevei között. Talán az egyetlen nagy kivétel Európa legnagyobb villamospiaca, ahol bár hazai villamosgyártó van - a Siemens ugyebár - annak termékei mégsem élveznek egyértelmű fölényt a belföldi piacon.Természetesen találunk Siemens járműveket sokfelé az országban, de mintha az újabb tendereken még inkébb visszaszorult volna a gyártó. Legutóbb Potsdamról - a Combinok egyik első rendelője, és a Combino botrány egyik fő károsultja - esett szó itt, ők a Stadlert választották, épp a Siemens ellenében.. Nézzük, milyen más villamosrendelések voltak még a német piacon azóta:

Kezdjük mindjárt a fővárossal, Berlinnel. Ott ugyanis európai léptékben nézve is nagyméretű, 99 járműből álló rendelést adott le  Bombardier felé az üzemeltető. Az új flotta a Berlinben még bőségesen előforduló Tátrákat váltaná ki. A 99, összesen 305,3 millió euróért vett kocsiból 40 darab 40 méteres, 59 darab pedig 31 méteres. Bár az első járművek mindössze 2011-ben érkeznek meg, a rendelést máris többen támadják, rövidnek tarva, a rendelésben túlsúllyal szereplőnek nevezve a 31 méteres kocsikat. A támadás alapja a Tátra járművek hossza, ahol a 20 méteres kocsik csatolva járnak, ezt váltanák ki a 31 méteres járgánnyal, kapacitáshiányt okozva ezzel állítólag.

Mainzról már Fricy is írt, a város szintén a Stadler részesített előnyben. A kilenc darab Variobahn előreláthatólag 2012-től érkezik a városba, összértékük 20 millió euró volt.

Bréma lehívta az utolsó négy Flexityre szóló opcióját is, így a Bombardier-Vossloh által gyártott villamosokból immár 43 fog a kikötővárosban futni. Az új járművek a meglvő flottához hasonlóan 2,65 méter szélesek, és 35,40 méter hosszúak lesznek, érkezésük 2011-ben fog várhatóan realizálódni.

Szintén a Vossloh-hoz kapcsolható hír, hogy Bielefeld még az év elején 16 magaspadlós járművet rendelt a cégtől, melyet a Heiterblick lipcsei üzemében fognak legyártani. A 34 méter hosszú, háromrészes járművek 2011 januárja, és 2012 július között érkeznek meg a városba.

És essék szó azért a Siemensről is, hiszen bár új rendelést Németországban nem sikerült szereznie az elmúlt időszakban, a jelenleg is Combinot használó városok az opciók lehívásával bővítgetik a flottájukat. Erfurtba 2011-ig újabb 12 darab háromrészes jármű fog érkezni. Mindez azt jelenti, hogy 2011-ben az utolsó Tátrák is eltűnnek a városból. Erfurt mellett egy másik keletnémet városba, Nordhausenbe is új járművek érkeznek, a kis üzem két Combinoval bővít.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr381335551

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: professional voice over 2019.06.08. 06:39:30

„Sirály volt a bus magyar vizeken” – Így búcsúztatták a lapok száz éve Ady Endrét - KönyvesBlog

Trackback: 99 villamos 2009.09.02. 20:18:51

Már közel egy éve lehetett tudni, hogy Berlin új villamosokat fog rendelni a Bombardiertől, azonban a szerződést csak most, szeptember 1-jén írták alá. Ennek értelmében az új Flexity Berlin típusú járművekből összesen 99 darab f...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.29. 23:05:03

Ez a bélamezei VAMOS elég érdekesen néz ki. Mondjuk Bielefeld eléggé saját utas hely volt eddig is. Amúgy azt azért hozzétenném, hogy hiába kanadai a Bombardier, hiába svájci a Stadler, a gyártás részben/jellemzően német területen zajlik (Bautzen/Henningsdorf illetve Pankow). Illetve a németországi Alstomok (Magdeburg, Gera, Darmstadt) is az LHB NGT8D-inek a tesói, nem Citadisok. Az említett német gyártóhelyek gyakorlatilag a régi német járműgyárak maradványai (a henningsdorfi pl. az, ahol a mi HÉV-eink is épültek, még a DDR időkben).

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.29. 23:30:08

@Hamster:

persze, a nagy felvásárlások, és egyesülések sorában a multik szerezték meg a kisebb cégek telephelyeit. Ezt kb. ahhoz tudnám hasonlítani, hogy bár az Eon nálunk is tevékenykedik a felvásárlásoknak köszönhetően, és nap, mint nap találkozik az ember a nevével, attól még nem lesz magyar cég :)

A poszt persze egy kicsit túloz ebből a szempontból....

ruba 2009.08.30. 00:11:08

A másik nagy kivétel mi vagyunk, mert persze nálunk sikerült a villamosgyártást is megszüntetni.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.30. 08:30:28

@ruba:

attól még nem vagyunk kivétel. Számos országban megszünt a villamosgyártás, nem csak nálunk.
Egyébként meg az esély megvolt rá, hogy továbbéljen a villamosgyártásunk, csak épp a gyártó cégeknek a piaci igényekre kellett volan figyelnie, nem az egyen terméket árulnia.

Ha Miskolc hosszabbb villamost akar, akkor hosszabb villamost kell neki adni, nem pedig olyat, ami épp a raktáron van.

Hogy a ganz csuklósok helyett ma nem a Debrecenből ismert KCSV6-ok közlekednek, azt tényleg sajnálom.

ruba 2009.08.30. 10:23:01

@mestska: Igazad van, nem csak nálunk szűnt meg a gyártás, és persze a gyártók is hibásak, csak ezen már én is annyit gondolkoztam, hogy hogy van az, hogy (szinte) minden országban helyi gyártású villamosok járnak, nálunk meg mindig hivatkoznak az Eu-s szabadpiaci elvekre.

taksony11 2009.08.30. 12:44:56

@mestska: Ellenpéldát is lehet találni :
Kassel : Regiocitadis
Marseille, Valencia, Palermo : Flexity Outlook

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.30. 15:26:59

@taksony11: Intersziti üzeni :) hogy a RegioCitadist is Salzgitterben, az egykori LHB-ben gyártják.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.30. 15:43:13

@mestska: Azért ez régen is hasonlóan ment, pl. a TW6000-es DÜWAG volt, de egy idő után a gyártás átkerült az LHB-ba, hogy az alsó-szászországi (Salzgitter) ipart támogassák. Ugyanígy gyártottak "mannheimi" DÜWAG-ot is asszem Braunschweignak. Augsburg mannheimi DÜWAG-jai meg részben MAN (emléxünk, ugye: "Maschinenfabrik Ausgburg Nürnberg") gyártásúak voltak. De az augsuburgi 3/5-tengelyesek is MAN gyártásúak voltak, nehogymá' a müncheni Rathgeber csinálja őket! A DWM egy időben DÜWAG alapokon gyártott tujákat, hogy Nyugat-Berlin támogatva legyen megrendelésekkel az NSZK részéről. Kassel DÜWAG-jait a Credé és a Wegmann építette, az Albtalbahn DÜWAG-lookalike-jait meg a Rastatt. Stadtbahnwagen B-t gyártott a Waggon-Union is, pedig az is DÜWAG típus.

Szóval a németeknél a helyi még az EU előtti időkben is szorosabb helyiséget jelentett, nem meglepő, hogy az EU-ban is ragaszkodnak ehhez. Gondolom az EU legerősebb gazdasága nem szívesen hagyja magát, hogy kiszorítsák...

taksony11 2009.08.30. 16:23:50

@Hamster: Annak örülök, hogy a "nagy hármas" nem tudta felvásárolni Kelet-Európa összes vasúti járműgyárát.....