PTinfo

Rea Vaya

2009. szeptember 06. - mestska

Nagyon úgy tűnik, hogy a nagyszabású tömegesemények költségvetésébe azért belefér egy-egy, nem csak az adott rendezvényt kiszolgáló tömegközlekedési fejlesztés megvalósítása is. Hogy szűkítsük a kört, mik is azok a nagyszabású tömegesemények: olimpia, futball vb, világkiállítás. Az ezeket rendező országok jellemzően a stadionok, létesítmények építése mellett a tömegközlekedésbe is invesztáltak némi pénzt.

 

A 2012-es foci eb kapcsán történő lengyel villamosfejlesztésekről már sok szó esett ezen a blogon is, most nézzük, Dél-Afrikában mivel készülnek a 2010-es futball vb-re. A nyitómeccs, és a döntő az ország legnagyobb városában, Johannesburgban lesz, ahol augusztus 30-án adták át a tömegközlekedést megújító nagyszabású projekt első elemét. Mivel az ország forrásai korlátozottak (és ráadásul nekik is megvan a maguk pénznyelőjük a Gautrain kapcsán), így a választás a BRT-re esett (BRT - Bus Rapid Transit, teljesen szeparált buszvonal)

 Az augusztus 31-én átadott, 25 kilométeres első vonal a történelmi negyed Sowetot köti össze a városközpont keresztül az Ellis Parc-kal, ahol a stadion is található. (térkép itt) A forgalmat 90 fő befogadóképességű, Marcopolo Gran Viale Scania K270 Série 5 típusú, Dél-Afrikában gyártott szóló buszok bonyolítják le. Az új vonalon a buszok csúcsidőben 5 percenként járnak, az első napi utasszám 16.000 fő volt.

A 20 megállós vonal azonban csak a kezdet, a foci-vb-ig szeretnék a hálózatot 86 km hosszúra bővíteni, összesen 120 megállóval. (érkép ittt)

Az új, Rea Vaya-ként ("Mozgunk") ismert vonalhálózat mentén a város vezetése szeretné elérni, hogy a tömegközlekedés részaránya 70%-ra nőjön. Ez lehet nehéz lesz úgy, hogy a megnyitó után két nappal megtörténtek az első támadások a járatokon.... A buszokra egy minibusz taxiból lőttek rá fegyverrel, összesen ketten sérültek meg. A kormányzat a felelősöket egyértelműen a rendszer bevezetése ellen korábban is tiltakozó, az új buszok miatt bevételkieséssel számolót helyi taxiszövetségekben keresi. A lövöldözések után a kormányzat egyértelművé tette: nem szünteti be a BRT járatok közlekedtetését, azok megerősített biztonsági szolgálattal tovább járnak. 

Jellemző egyébként a vonal megnyitásának politikai oldalára, hogy a megnyitó kapcsán is szinte csak a politikusokat, és nyilatkozókat lehetett látni, nem az új vonalat, állomásokat, és buszokat. 

Az első vonalat Johannesburgban hozták létre ugyan, de más dél-afikai városok, Fokváros, Port Elizabeth is gondolkodik a bevezetésén. A milliós városokban lényegében ez az egyetlen valódi tömegközlekedés-fejlesztési lehetőség, a kötöttpályás megoldásokra nincs elegendő pénz. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr361351178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Von Teese 2009.09.06. 11:38:17

Kicsit tán OFF. Biztonságos lesz majd ez a Foci VB? Mégis csak Afria egyik vége.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.06. 11:39:56

@Von Teese:

erről vitatkoznak páran. Mint látszik, nem egy barátságos környék.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.09.06. 11:56:20

Hát elég érdekesek a viszonyok arrafelé. Unokatesómék ott éltek több mint 10 évet. Pár éve hazaköltöztek, mert nagynénémék úgy döntöttek, hogy jobb lesz ha itthoni egyetemre járnak a gyerekeik, és Magyarországon/EU-ban, vagy Amerikában keresnek munkahelyet, ugyanis itt legalább találnak. Mivel a lakosság jó része fekete, kb olyan a helyzet az európainak, mint nálunk, ha egy cigány akar munkát találni, már helyből nehezebb. Csak ezt úgy képzeljétek el, mintha Budapesten lennének olyan egész kerületek, hogyha arrafelé cigány ember jár, akkor megverik... Kicsit olyan, mintha most akarnának elégtételt venni, vagy nem tudom... Nem egy jó környék, na.

VakondM 2009.09.06. 11:58:04

Csodálatos, hogy ilyen helyen lesz majd egy világbajnokság.....
Maga a közlekedési eszköz kapacitása nem kevés egy picit egy vb-re?

VakondM 2009.09.06. 11:59:39

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Vagy csak ennyire primitív a lakosság nagy része.

ruba 2009.09.06. 12:16:50

Nem kötekedésnek:" Az augusztus 31-én átadott, 25 kilométeres első vonal a történelmi negyed Sowetot köti össze a városközpont keresztül az Ellis Parc-kal, ahol a stadion is található. (térkép itt) Az útvonal hossza 25 kilométer," itt kétszer szerepel, hogy 25 kilométer. Amúgy jó a cikk.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.06. 13:04:40

@VakondM:

a következőleg megnyitott útvonalakon már lesznek csuklós buszok is. Vélhetően a vb meccsek ideje alatt ezen az útvonalon is csuklós járművek fognak közlekedni.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.06. 13:05:15

@VakondM:

mielőtt nagyon belemerülünk ebbe a témába, szerintem legyünk tekintettel arra, hogy ez nem a megfelelő fórum ennek kifejtésére.

cooldogg 2009.09.06. 13:32:48

Tavaly nyáron ott nyaraltam. Szép hely, de tényleg veszélyes. Ha valaki nyaralni megy mondjuk az óceán partra (jó messze van Johannesburgtól) ott azért valamivel kulturáltabb de figyelni kell ott is. :)

Összegzés: Nekem tetszett, de elég volt 1x.

gramercy 2009.09.18. 00:39:40

nem hiszem el hogy a BRT bármikor versenyképes lehet egy villamossal,

a legjobb indok hogy a szárnyvonalak is bejárhatnak, de villamospályát is le lehet aszfaltozni és közösen használni...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.18. 18:51:19

@gramercy:

szerintem meg egy rendesen kiépített Brt igenis tud olyan hatékony lenni, mint egy átlagos villamos.

gramercy 2009.09.18. 22:07:06

az egész életút során? amíg egy villamos kibírja, azalatt a buszokat 3x kell cserélni
aztán ott vannak az externáliák, az üzemanyag költség pl.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.19. 16:47:59

@gramercy:

itt az a kérdés, hogy cserélik-e a brt buszokat ennyi idő alatt, illetve, hogy egy új villamos is bírja-e valóban 30-50 évig, mint a régebbi típusok. Egyikben sem vagyok biztos.
A komoly BRT-k egyébként szerintem nem a villamos, hanem a metró pótlására épültek meg, vagy annak kiegészítésére. Ezeket ugyanis nem tudnák megfinanszírozni azt adott városok. (illetve Bogotában társadalmi program része is a BRT, de ez más kérdés)

Ha m,eg megnézed a vonalak hosszait, azt látod, hogy 15-20-25 kilométeres vonalakkal simán találkozol. Ezeknek a vonalaknak a jó részén ott volt az aszfalt eddig is, csak elkerítettték a buszoknak. Egy villamos infrastrzuktúrát jóval nehezebb lenne kiépteni.