PTinfo

Lisszaboni kapcsolat

2009. szeptember 09. - mestska

Augusztus 29-én új szakasszal bővült a lisszaboni metróhálózat, a Linha de Oriente, az eredetileg 1998-ban, a lisszaboni expo kiszolgálására épült vonal hosszabbodott két megállóval. Az új megállók segítségével a vörös színnel jelzett vonal immár közvetlen kapcsolatba került valamennyi metróvonallal - a Linha da Gaivota és a Linha do Girassol eddig csak átszállással volt elérhető ugyanis. (térkép itt

A 2200 méter hosszú új szakasz két új megállója (Saldanha, illetve São Sebastião) egyben tehát átszálló csomóponttá is válik. Az új szakasz hálózatban betöltött szerepének fontosságát bizonyítja a becsült utasforgalom is, a rövidke hosszabbításra évi 36 millió utast várnak. 

Bár a hosszabbítás tervbe van véve Campo de Ourique-ig, a Linha de Oriente következő alkalommal várhatóan a vonal másik végén fog bővülni, 2007 óta már épül a repülőtérig érő három megállónyi szakasz, melynek várható átadására 2010 decemberében kerül sor. 2020-ig egyébként a tervek szerint további 31 állomással, és 29,2 kilométerrel fog bővülni a hálózat, bár talán a portugál építkezéseket igencsak érintő pénzügyi problémák keresztülhúzzák ezt a számítást. Amennyiben mégsem, úgy 2020-ra a hálózat hossza 73,3 kilométer lesz, az állomások száma pedig 87. (térkép a fejlesztésekrő litt )

Valamennyi képet Pedro de Pinto készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr701371435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

backdoor · http://backdoor.puruttya.hu 2009.09.09. 20:02:31

Érdekes a belső stílus, de tetszik.

marym 2009.09.09. 20:52:03

hát a belső stílus néha kicsit kórházas és itt ott még nem sikerült teljesen feltakarítani az építkezés nyomait, de szerintem klassz lett a két megálló, csak ne járnának "fordítva"... még mindig össze tudnak zavarni ezzel:)

gramercy 2009.09.09. 21:05:52

a portugál (és a brazil) építészet fényévekkel jár előttünk

spag · http://railzone.nl 2009.09.09. 23:57:18

2007 nyarán 6 hétig laktam a Saldanha és a Sao Sebastiao között, azon kívül hogy botorkálhattunk a metróépítkezés közepén, nagyon megtetszett a lisszaboni metró.

- Egységes hálózat: a kocsik (úgy tűnt) át tudnak járni a 4 vonal között, ami pesten semmilyen kombinációban nem igaz. Minden vonalpárnak van egymással kapcsolata. Bátran használnak csúcsidőn kívül rövidebb szerelvényeket.
Bár nem volt tökéletes a tarifaközösség (volt metró- és buszvillamosjegy, a közös jegy nem érte meg) vannak mágnescsíkos kapuk. A megállókban zene szól, ami - nemrég tanultam - távol tartja a ténfergőket.

Felszíni megálló az nincs, csak egy híd egy megállóközben, light railért már Portóba kell menni :) (tényleg, mintha oda idén új villamosok, akarom mondani "metrók" érkeznének...)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.10. 00:10:40

@spag:

ja kérem, aki hat hétig lébecol Portugáliában, az bírja ki, hog yépítik mellette a metrót. ;))

Ami a lisszaboni lrt-t illeti, nem kell portoig menni, elég átmeni a Tejo túloldalára, Almadába, ott már lehet is combinozni. :)

Portoba valóban érkeznek új kocsik, lesz róluk poszt, ha beindul az új vonal.

spag · http://railzone.nl 2009.09.10. 01:13:38

@mestska: dolgoztam én, kéremszépen :)
az a Sultejo vagy mi az akkor még nem volt, sajna.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.10. 09:02:33

@gramercy:
A látványtervek alapján azért a 4-es metró állomásai sem lesznek csúnyák. Bár a szépség szubjektív.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.10. 09:15:58

@Fricy:
Hát igen. Az a baj, hogy bár M4-re nagyon haragszom, de az állomásait nehezemre esik nem szeretni...:)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.10. 09:20:32

belső stílus: hát nemtom. az első képen látható állomás építészeti stílusát "szigorúan funkcionális"-ként tudnám jellemezni, tekintve, hogy egy darab alagutat látunk... ami nem baj, hisz ez egy metró - de azért ne szálljunk el tőle. Az az alucső meg már a nyócker-beli pinceuszodában is gáz volt, ahol hét évesen úszni tanultam...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.10. 17:24:27

Én a reptéri hosszabbítást nem értem. (És nekem nem nyílik meg a második térkép). Ez most még a régi reptér, vagy az új? De az nem sokkal messzebb lesz? Vagy lemaradtam valamiről?

ti

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.10. 21:48:09

@erminavet:

nekem megnyílik a térkép, viszonylag nagy pdf, türelmesen kell várni, elég lassú eleve az egész metrolisboa oldal. Ha mégsem, akkor próbáld így:

www.metrolisboa.pt/Default.aspx?tabid=932

és alul a térkép linkje.

A reptéri hosszabbítás a jelenlegi reptérre futna ki. Ennek köszönhetően az új reptér (ami ki tudja, mikor lesz kész) építése miatt meglehetősen nagy kritika övezi/övezte ez a voinalszakasz, mondván, minek megy ki a metró egy olyan reptérre, ami megszűnik. Hogy megszűnik, az azonban már nem is olyna biztos ma.

spag · http://railzone.nl 2009.09.11. 20:04:26

@erminavet: Nem maradtál le róla, pont ez az érdekes, hogy Lisszabonban szuper helyen van a reptér, nagyon nagyon közel a városhoz, inkább az a furcsa, hogy eddig nem ment ki a metró.

De kiköltöztetni innen egy még megépítendő híd másik oldalára az önmagában is furán hangzik, hát még akkor a régihez a metróhosszabbítás.