PTinfo

Egy kisváros metrója

2009. november 07. - mestska

 Bilbaoról kevés szó esik, amikor városi kötöttpályás rendszerekről beszélünk, talán mert a város mindössze 350 ezres, agglomerációval együtt is egymillió alatt marad, hálózatait szépen, fokozatosan fejleszti, és valahogy elmarad a nemzetközi csinnadratta. Pedig a hosszan elnyúló baszk fővárost sok más hasonló nagyságrendű település megirigyelhetné: a ma 6,5 kilométeres villamosüzem 2002-ben nyílt meg, a két vonalból álló 40,5 kilométeres metróhálózat 1995-ben, s mindemellett ott van a kiterjedt Euskotren, és Cercenías hálózat. (térkép itt)

 

S bizony az új vonalszakaszokat folyamatosan adják át ma is. A legutolsó metróbővítés július 4-én történt, az L2-es vonal bővült újabb két megállóval és 1,7 kilométerrel, elérve Santurtzi állomást.A két új megálló megjelenése igazodik a korábbi, Norman Fosterék által tervezett állomásokéhoz. 

Az állomásnak helyet adó 47 ezres Santurce nem része közigazgatásilag Bilbaonak, tőle északra helyezkedik el, de mint látható, ez nem volt akadály abban, hogy a metró elérje a kisvárost. Aminek eddig is volt amúgy kötöttpályás kapcsolata a centrumtelepüléssel, az egyik Cercenías vonal (városi-elővárosi vasút) végállomása itt volt. Ugyanakkor a domborzati viszonyokból adódóan a vasút a folyóparthoz közel, a településcentrumoktól viszont távolabb halad, szemben a metróvonallal, mely ezt a feszültséget oldja fel. A két vonal együttes kiszolgálási szintjét jelzi, hogy a végállomásról reggeli csúcsban a metrószerelvények öt, az elővárosi vonatok pedig tízperces követéssel közlekednek.

Az új szakasz megnyitását eredetileg a múlt év végére tervezték, műszaki problémák miatt azonban az átadás csúszott, és vele együtt növekedtek a költségek, melyek végül 88 millió eurónál álltak meg. A napi utasszámot az új szakaszon 10 ezerre becsülik.


A metróépítés nem mellesleg nem áll le Santurtziban, előreláthatólag 2012-ben nyílik meg a vonal jelenleg tervezett utolsó állomása, Kabiezes. Ugyanakkor Santurtzi elágazópont is lesz a metróban, mégha a közvetlen járatok mindegyik Kabiezes felé halad is tovább. Santurtzi lesz ugyanis a kiinduló pontja egy földalatti people mover vonalnak, mely Mamariga városrészt kapcsolja össze a metróállomással. A 45 fő befogadóképességű kocsik a 400 méteres táv alatt 20%-os emelkedőt küdenek le, így elmondható, hogy egyfajta automatikus siklóról van szó. A people mover építésével már majdnem kész vannak, átadása jövő évben várható. A Santurtzitól kiinduló fejlesztések térképe itt látható.

Az első fotót _ion, a másodikat j-cornelius, a harmadikat garfín készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr191506006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.07. 13:41:48

megjegyzés: az első linkelt térképen az idei fejlesztés még nincs rajta. Ez a térkép tűnt azonban a legszemléletsebbnek.

NAR 2009.11.07. 13:57:38

Napi 10 ezer utasra metró? Nem túlzás egy kicsit?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.07. 14:34:14

@NAR:
Én nem vagyok nagy híve annak, hogy elő legyen írva az, hogy bizony ennyi meg ennyi utas felett építhetünk metrót csak, sokkal fontosabbnak tartom az utasszámnál a városfejlesztési vonatkozásokat. Az utasszám ugyanis furcsa dolog, mint ahogy a 4-es metró példáján keresztül szinte ma már közismert: úgy generáltak utasszámot, hogy közben sok más vonalat a tervek alapján megszüntettek, ritikítottak, rákénszerítették az embereket a metróra a tervekben, csak hogy a megfelelő nagyságrend kijöjjön.
Ha Bilbaonak van pénze erre a beruházásra, és nincs fontosabb dolgo a városban, akkor miért ne építse meg? A város lineáris elrendezése miat (lásd a térképet) a metróvonalak helye szinte ki van jelölve. Jobb lenne, ha erről a részről buszokkal vinnák az embereket a legutolsó metrómegállóig, ahol át kellene szállniuk?

Szerintem nem.

(persze máshol, más helyzetben a 10 ezer nagyon kevésnk tűnne - de szerintem ez nem az a helyzet)

gramercy 2009.11.08. 19:19:34

én egyszerűen nem értem honnan a túróból van a spanyoloknak ennyi pénze infrastruktúrára
és itt most gondolok a repterekre, a kib...sok autópályára, a világ hamarosan 2. leghosszabb (kína után..) NSV hálózatára, az összes KISvárosi metróra és villamosra

google earthben rázoomolsz BÁRMELYIK spanyol városra és kirajzolódik hogy az elmúlt 10-20 évben lényegében megduplázódtak
eszméletlen

jó, tudom hogy van bevándorlási program (eddig +5 millió ember, most még +5 millió a terv), de ez akkor is abszurd és hihetetlen

ja, hogy nem 57 évesen mennek nyugdíjba? ja, hogy nem 35 %-uk dolgozik csupán? ja, hogy nincsenek eladósodva...

oh well, akkor akár lehet 10k utasra is metrót építeni, lenyomni európa legnagyobb repterét madrid mellé...

Káposztakukac 2009.11.13. 19:37:58

@gramercy: egyelek meg.. megmondom, hogy honnan van nekik ennyi pénzük: ez EU-tól. spanyolország sokáig egymaga többet kapott, mint az összes újonnan csatlakozott k-európai ország együttvéve. most ez kezd változni, de még így is baromira nagy pénzeket kapnak.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.13. 19:48:38

@Káposztakukac:

igen, kapnak eu pénzeket, csak ettől függetlenül jó sok beruházás eu pénz mentesen épült meg, pl. a madridi metróhálózat utolsó 10 éves fejlesztése is, vagy épp ennek a posztnak a témája is.