PTinfo

Rövidhírek 091117

2009. november 21. - mestska

Baja: A bajai önkormányzat az Orangeways-t választotta ki, mint a helyi közösségi közlekedés lebonyolítóját. A cég 2010 január 1-től veszi át a vonalak üzemeltetését, várhatóan 10, használt autóbusszal.  

Casablanca: November 17-én bejelentették, hogy Casablanca cseppet sem meglepő módon, más észak-afrikai, újonnan villamost építő városokhoz hasonlóan szintén Citadisokat vásárol. A 2012-ben megnyíló, 29 kilométer hosszú hálózatra kerülő 74 darab villamosért 120 millió eurót kért az Alstom, mely tartalmaz 15 év karbantartást is. A villamosok párban járnak mjd, egy szerelvény hossza tehát 65 méter lesz. Klassz kis vonatok egy új villamoshálózaton.

Częstochowa: Az egyvonalas (alapjárat+betétjárat) villamoshálózattal rendelkező 240 ezres város új, 4,5 kilométer hosszú, hurokban végződő villamosvonalat szeretne építeni, melynek 162 millió zlotyi összköltségéből 128 milliót az EU biztosít, mint az november 13-án kiderült. A kilencmegállós, várhatóan 2012-ben megnyíló vonalszakaszra hét új alacsonypadlós járművet is beszereznek a projekt keretében.

Dubai: Bemutatták a leendő dubai villamosvonalra kerülő Citadisok első valódi méretű makettjét. A 2011-ben megnyíló, teljes hosszában felsővezeték-mentes (APS) vonalra kerülő járműveken a metróhoz hasonlóan több osztály lesz. A jármű kinézete meglehetősen futurisztikus szerintem...

Jeruzsálem: A Veolia eladta a Citypass konzorciumban meglévő 5%-os részesedését a Dan Public Transportation nevű helyi üzemeltetőnek a jeruzsálemi villamos kapcsán. Korábban szó volt a villamosvonal üzemeltetésének átadásáról is, ebbe azonban az lletékes szervek nem mentek bele, mivel a Dan nem rendelkezik kötöttpályás üzemeltetési tapsztalattal, mely feltétel volt korábban. Várhatóan így az első öt évben a Veolia ellenőrzése mellett lesz a Dan az üzemeltető. A Veolia kilépésére a folyamatos csúszások, illetve Jeruzsálem kényes helyzetéből adódó politikai támadások miatt került sor.

Magdeburg: Magdeburg 11 darab NGT8D jelzésű villamosra adott le rendelést, melyet az Alstom, és a Bombardier konzorciumban gyárt le. Az új járművek értéke 31,8 millió euró.

Montreal: 500 -750 millió kanadai dollárba fog várhatóan kerülni a montreali városvezetés által megálmodott új, 12,5 kilométer hosszú villamosvonal. A remények szerint 2013-ban vonalat napi 50 ezer ember fogja használni az előrebecslések alapján.

Santiago: November 5-én új megállót avattak a 4-es metró vonalán, San José de la Estrellat. A 30 millió dollárba kerülő, viadukton elhelyezkedő állomás az első volt a santiagoi metróhálózaton, melyet a forgalom fenntartása mellett építettetk. A megálló várható éves utasforgalma 3,5 millió körül alakul majd. Az új állomás a korábbiakhoz hasonlóan igazodik a vonal érdekes csúcsidei expresszmetró-üzeméhez. (a link mögött az új állomás 3d-s fotója is elérhető)

A santiagoi fotót Sebastian A.P. készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr931512786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.21. 11:00:24

ha esetleg valaki megtalálj a menetrendjét a chilei metróknak, akkor linkelje már be, mert nekem nem sikerült.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.21. 11:05:09

egy kis videó azért van a működés elvéről, de inkább a sűrűségre lennék kíváncsi:

www.metro.cl/metro.expreso.l4.php

Von Teese 2009.11.21. 11:13:50

Százhalombattán is lesz valami, de még nagy a csend.

Von Teese 2009.11.21. 11:15:26

+ egy kis technikai: oldalt a rövidhír cimke nem műkszik.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.21. 13:19:24

Ha jól sejtem, ez az, amit máshol skip/stop kiszolgálásnak hívnak. Ezt csinálja New Yorkban a J/Z, és 2001. szeptember 11. előtt az 1/9 is.
Az előbbin a közös követés kb. 5 perc, utóbbin ennél valószínűleg sűrűbb volt, mert a jelenlegi igény mellett is van 4 perces követés.

A rendszer előnye nyilván a rövidebb menetidő mellett fenntartható sűrű követés, óriási hátránya pedig, hogy a nem azonos vonatok által kiszolgált állomások között irtó nehéz utazni. (Ha nincs közben olyan állomás, ahol mindkettő megáll, akkor
visszafele kell utazni, vagy nem metróval...)

Olyan helyen érdemes tehát alkalmazni, ahol a forgalom nagy, a jellemző utazási idő nagy, de sok egyenként kisforgalmú megálló van. Tehát jellemzően olyan (elő)városi gyűjtő-elosztó jellegű vonalakon, ahol nincs előzési lehetőség.
A rendszer korlátai miatt pl. New Yorkban csak csúcsban, erősebb irányban alkalmazzák, Chicagoban pedig megszüntették.

Szintén Amerikában viszont belvárosi buszvonalaknál jellemző megoldás. Tehát mintha nálunk nem 7 és 7E lenne, hanem
7A: Bosnyák, Róna, Zugló, Stefánia, D.Gy, Keleti...
7B: Bosnyák, Amerikai, Zugló, Hermina, Cházár, Keleti...
így lehetne hangolni a kettőt, és este (amikor úgyis mindenki az első neki megfelelő buszra felszáll) sem kellene 10 perceket várni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.21. 13:28:25

Dubai:
Tényleg futurisztikus, legóból is mindig ilyen űrhajót építettünk. Húszonpár éve... :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.21. 13:32:05

@Comandante en Jefe:

én igazából azt nem tudom, hogy hogy fog kinézni a villamoson a több osztály? Ténylegesen ketté lesz osztva a villamos, átjárhatóság nélkül? Vagy csak jelezve lesz, hogy figyelj, ez az első (Gold) osztály, ami egyébként a börülésekből (!) látszik amúgy is.

A metrón hogy van ténylegesen ez megoldva?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.21. 18:00:21

@Fricy:

most miért? Ha a teljes vonalon ki lehet építeni a felsővezeték nélküli üzemet, és az összes megállóban a peronkapukat, akkor miért ne lehetne bőrülés?
egyszerűen ez egy másik dimenziója ugyanannak a közösségi közlekedésnek, amit mi megszoktunk, és ismerünk :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.21. 19:08:17

@mestska:
Hát arra sajnos még nem jártam, de ha a 60-as évek beli amerikai hagyományokból indulunk ki, akkor hosszában van/lesz felosztva a vonat, és mindenki tudni fogja, hogy előre, középre vagy hátra helyezkedjen.

Von Teese 2009.11.22. 00:35:51

@mestska: Off

Fura nállam most se él, bár nyomtam jópár CRTL+F5-t. Lehet hogy Törölni kéne a Temp-et? :))

Rövidhír és Rövidhírek cimke is "él" ahogy nézem.

On

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.22. 12:34:34

@Von Teese:

nem csoda, hogy nem ment még nálad, mert még nem írtam át :) Most már viszont működnie kell. Köszönöm, hogy szóltál.

Ha talál valaki még ilyet, ne habozzon szólni :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.23. 10:31:48

@mestska:
Bár ha úgy vesszük, nem olyan nagy szám, hogy bűrülés van rajta. Bhv kocsikban is az van. :):) Igaz, hogy műből, de van.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.29. 09:14:29

@mestska: helyesírási hibákért is lehet szólni?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.06. 11:40:20

@erminavet:

lehet. súlyosak? elütés biztos van benne pár.