PTinfo

Hatvanmilliárdos haszontalanság

2009. november 23. - mestska

Európai mentalitással, az itteni viszonyokat jól ismerve néha nem tudom megérteni az egyes amerikai kötöttpályás fejlesztéseket. Bár láthatóan arrafelé is felismerték a kötöttpálya előnyeit, mind városi, mind elővárosi szinten, néha olyan, mintha egyszerűen nem tudnának túljutni a múlton, s nem tudnák levetközni a korábbi gondolkodás hátrányait. Mintha azt várnák, hogy bármit, és bárhova is építünk valami sinen mozgót, arra automatikusan szállnak fel az emberek. Ilyen volt például Portlandben a szintén idén megnyílt Westside Express, amiről már korábban szó volt itt

Legújabb "kedvencemet" Minneapolisban találtam meg, ahol 320 millió dollárért egy olyan elővárosi vasutat fejlesztettek, majd adtak át november 16-án, ahova mindössze napi 4000 utast várnak, és ezt a 4000 utast mindössze napi hat szerelvényfordulóval szállítják el. Igaz, a hat forduló időbeni eloszlása egyenlőtlen: reggel öt szerelvény indul az elővárosból, és halad Minneapolis felé, s egy jön befelé, míg délután épp ellenkező a helyzet, öt szerelvény ki, egy be. A Northstar Commuter Rail névre hallgató vonal Big Lake-et köti össze a Minneapolis belvárosának szélén épülő új stadionnal, a Target Fielddel. 

A 64 kilométeres vonalon jelenleg mindössze 6 állomás van, és bár további négyet terveznek, az utasszám nem fog nagyságrendekkel növekedni azok átadása után sem. További furcsaság számomra amúgy, hogy ezt a kis forgalmat nem modern elővárosi jellegű motorvonatokkal szállítják el, mint ahogy Európában mindez megszokott, hanem baszomnagy (már bocsánat) MotivePower mozdonyokkal vontatnak Bombardier emeletes kocsikat. Például erre gondoltam, mikor azt írtam, hogy nem tudnak túllépni a múlton. Miért kell ekkora, és ilyen jellegű szerelvényt vásárolni, és üzemeltetni ilyne kicsi forgalomhoz?

Pedig Minneapolisban ismerhették volna a modern európai fejlesztéseket, hiszen a városban light rail üzem is (meg peoplemover a reptéren) működik, a 2004-ben megnyílt Hiawatha Line. Ráadásul ezen még utas is van, a 70%-ban alacsonypadlós Bombardier Flexity-k napi 37 ezer utast szállítanak. 

Az viszont okos dolog volt legalább, hogy igazodva a Northstar Rail nyomvonalához, a light railt is meghosszabbították az átadásra egy megállóval, immár annak is a Target Field a végállomása. A költségek jórésze egyébként erre a hosszabbításra ment el állítólag. A két kötöttpályás vonal megállója egymáshoz képest merőlegesen, szintben elválasztva helyezkedik el

A fotókat MSPdude készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr861542236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dhrbikes 2009.11.23. 09:01:31

Azért jó lenne, ha Budapesten is ilyenek szállítanák minden 4000. embert.

Mourinho már nem a király 2009.11.23. 09:36:05

Ez azért van mert ők előre gondolkoznak. Nem akkor fognak metrót/vasutat építeni, amikor már 1 millióan élnek ott és nincs mivel utazzanak, hanem fordítva.
Meg ugy általában ott másak a méretek, sokkal nagyobban gondolkoznak mint bárhol Európában.
Nézegettem pár nagyvárost Google Earthben. Egy-egy autópálya mellett a nagyvárostól 30 km-re olyan lakóparkokat építenek mint egy kisebb város nálunk, arrafelé nem kispályáznak.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.23. 09:44:53

@Anthony - awkward silence:
Szerintem ez nem fog túl sok embert arra késztetni, hogy a lakóparkból autó helyett vonattal utazzon. Ahhioz a gondolkodásmódban kellene, hogy változás következzen be.
De még ha előre is gondolkodtak, akkor is nem túl költséghatékony ez a beruházás. Üzemköltségeket tekintve sem.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.11.23. 09:54:58

@Fricy: azért nem kicsit gondolkodnak előre :)
ha napi 4000 az egyik irány, azt azt jelenti, hogy 1000 fővel felülbecsülöm az átlagos szerelvényenkénti utasszámot. mikorra lesz ebből 50-100ezer utas, amire ez méretezve van? mekkora lakóparkokkal? ha a leendő lakosok 20%-a jön vonattal (ez magasabb szvsz mint az amcsi átlag), és csak napi 50ezer utasra számolok, az 46ezer új utas, cirka 250ezer új lakos a vonal mentén.

Pukker 2009.11.23. 10:00:40

USAban a vonat drágább mint a busz. Ha valaki végre kiszáll a gépkocsiból tuti nem ül vonatra. Az a 4e egyáltalán nem kevés ilyen dologban.
A méretről meg annyit, hogy az európai elővárosi vasutak náluk kisvasút. budapesten is furcsán néznének az emberek ha kisvasúton akarnék szállítani őket, mondván ez a korszerű! Pedig errefelé hajlamosabbak az emberek vonatra ülni.

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.11.23. 10:01:36

Na ez a jó dolog, hogy 4000 emberke kedvért új vasutat építettek, és nem beszüntetik, vagy járj be a városba úgy, ahogy akarsz.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.11.23. 10:05:16

Azt hittem a képről, hogy a megújuló Kelenföldi pályaudvar :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.23. 10:16:21

@Pukker:
Azért egy-kát német város hasonló kaliberű járművei nem kicsit kihasználtabban közlekednek. Én nem hiszem, hogy kevésbé lenne "nagy" egy korszerű motorvonat.

andika255 2009.11.23. 10:28:12

@dhrbikes: Azért ez nem semmi...60 millió dollárt szaros 4 ezer emberért..it meg több százezer ember nem tud vonatra szálni metr nincs,metr kivonja a máv a mellékszálakon közlekedő vonatokat és adósságuk az egekbe ráadásul..röhely

Gera 2009.11.23. 10:52:51

Szívet melengető látni, hogy néha minket is lenyom valaki hülyeségben. Egyedül az zavarja a képet, hogy ők ezt simán megengedhetik maguknak :)

Fikalnyik Eugén 2009.11.23. 11:14:13

Azért ha csak a beruházás felét állami pénzen nyerték, akkor a 7 dolláros teljesárú menetjegyekből 20 év alatt megtérül a beruházás, és ott egy ilyen megtérülési időtáv tök átlagos. Ahogy néztem a műholdképeken, van ott a veteránkórháztól kezdve minden a nyomvonal mentén, lehet hogy még a Pentagontól is tudtak lejmolni. Ráadául elég jól beépíthető területek mellett robog el, elképzelhető, hogy a beépíthetőségnek feltétele volt a tömegközlekedés, és hát azért a Világ másik felén előbb kell megcsinálni, és nem utólagra igérgetni.

v2peti 2010.02.07. 23:44:12

A Ráckevei HÉV külső szakaszán is szerintem van ennyi utas, pedig az éppen a leggyengébb elővárosi vonalnak számít, Lajosmizse mellett.