PTinfo

Különutasok

2009. december 06. - mestska

Az ausztrálokat talán lehet egy kicsit különutasoknak nevezni, ami a városi közlekedésüket illeti. Bár a világ legkiterjedtebb villamoshálózatát Melbourne-ben találjuk, a villamost mégsem lehet az ottani nagyvárosok jellemző közlekedési eszközének tekinteni. Melbourne-ön kívül ugyanis mindössze Sydney, és Adelaide rendelkezik egy-egy aprócska, lényegében egyvonalas hálózattal. A villamos mellett a metró sem jellemző az országban: az első vonalat épp most építik Sydney-ben. S bár Gold Coast, és Canberra is belépni látszik a villamosreneszánsznak hódoló városok sorába, a városi közlekedést továbbra is a kiterjedt városi-elővárosi vasúti hálózatok bonyolítják le. Az egykori kiterjedt, és az ötvenes években megszűnt villamoshálózatok helyét pedig a buszok foglalták el, sok-sok előnyben részesítéssel, és helyenként BRT rendszerként való üzemeltetéssel.

Utóbbiban az egyik leginkább élenjáró város az ország harmadik legnépesebbje, Brisbane, melynek buszrendszere világszinten is élenjáró. A 2001-óta folyamatosan bővülő rendszer lényege a belvároson áthaladó buszútvonalak minél nagyobb zavarmentessége, s minél hosszabb önálló pályán való haladása. Nem csak önálló buszsávokról van szó tehát, hanem olyan nyomvonalakról, ahol a buszok számára a szintbeni kersztezéseket különszintű áthidalásokkal oldották meg. A beruházás nagyságát mutatja például a kizárólag autóbuszoknak illetve gyalogosoknak épült 390 méteres Eleanor Schonell-híd, vagy a városközpont szívében alagútban átvezetett, peronkapus földalatti állomásokkal kiépített nyomvonal.

Jelenleg öt szakasz épült meg a BRT rendszer számára, a 2001-ben átadott South-East Busway, a 2004-ben, illetve 2008-ban megnyitott Inner Northern Busway, 2009-től a nagyközönség pedig használhatja a Boggo Road Buswayt, a Northern illetve Eastern Busway első szakaszát is. Az egyes védett útvonalak összefüggő rendszert alkotnak, s nagy előnyük, hogy más BRT rendszertől (pl. a sokat emlegetett Curitibaitól) ellentétben nem speciális, csak ide gyártott autóbuszok közlekednek rajta: az erre közlekedő viszonylatok mindegyik képes részesülni a rendszer előnyeiből.

Ez volt az oka egyébként annak is, hogy az emlet szintű buszrendszert részesítették előnyben a kötöttpályával szemben. A szűken vett belvároson kívül Brisbane külsőbb negyedeihez jobban illeszkedik a területfeltárásban hatékonyabb autóbusz-hálózat. Mindesetre olvastam már olyat, hogy a rendszer átalakítható villamos-közlekedésre is a későbbiekben. Ezzel ugyanakkor elveszne az autóbusz-hálózat által biztosított rugalmasság.

A három idén megnyitott szakaszt egyaránt idén augusztusban adták át a nagyközönség számára. A Boggo Road, és az Eastern Busway első szakasza összesen 2,1 kilométerrel növelte a szeparált szakaszok hosszát, a beruházási költég 366 millió ausztrál dollár volt. A vonal összeköti az előzőekben említett, és 2006-ban megnyitott Eleanor Schonell-hidat a délkeleti buszfolyosóval, és egyúttal a tervezett kelet-nyugati vonal első szakaszává is vált. A napi 10000 utas által használt vonalszakasz érdekessége az a 640 méter hosszú buszalagút (ami nem egyenlő a fentebb említet belvárosi alagúttal), mely hat méterrel az egykori Boggo Road Gaol börtön alatt fut, megőrizve ezzel a védett épületet. 

 A 198 millió ausztrál dollárba került Northern Busway első szakasza közvetlenül kapcsolódik a már korábban átadott  Inner Northern Busway-hez, lényegében annak egy megálló meghosszabbítása a Royal Children's Hospitalig. A két újonnan megnyitott szakasszal a Brisbane-i BRT rendszer hossza 24 kilométerre nőtt.

Az első kép az Inner Northern vonal egyik alagútban elhelyezkedő állomását ábrázolja (aecom.com), a második az Eleanor Schonell hídra való rávezetést, a harmadik az Eastern Busway végállomását (joninbrisbane), a negyedik a Boggo Road Stationt , az ötödik a Boggo Road Busway alagútját, a hatodik (joninbrisbane) és a hetedik pedig a Northern Busway RBWH állomását. A külön nem jelzettek Jesse24 képei.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr251576726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2009.12.07. 01:17:23

Nagyon jó cikk, nagyon érdekes. Erről a rendszerről még soha nem hallottam, és valószínűleg ha nem írsz róla, akkor nem is hallok(hacsak el nem jutok oda egyszer). Amúgy érdekes az elgondolás, de azért látszik, hogy más léptékben gondolkoznak, hiszen 10000 utas nem olyan sok:)

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.12.20. 13:18:15

Brazíliában nem ehhez hasonló, buszos rendszer van?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.20. 19:54:17

@Labzo:

nem. ahogy a posztban is írtam, pl. Curitibaban speckó, duplacsuklós buszokkal kiszolgált üzem van, ami nem teremt kapcsolatot a város többi buszvonalával, nem átjárható a rendszer bármely busz számára. Ott a BRT vonal leginkább egy kötöttpályás üzem helyettesítésére épült fel.

v2peti 2010.02.07. 23:36:07

Valahonnan (Dél-Amerikából) rémlik egy baloldali ajtós, középperonos BRT is.

Amúgy Amerikában, vagy Ausztráliában meg vannak a rendszer sajátságos előnyei, Európával szemben. Dél-Amerikában a kevés pénz, meg az olcsó olaj, ami miatt jobb a busz, mint a villamos, míg Ausztráliában a kertvárosi szétágazások és a szintén olcsó olaj, teszi előnyössé a buszokat, annak ellenére, hogy egy ilyen infrastruktúra (mint az Ausztrál), már nem valószínű, hogy olcsóbb lenne, mint a villamosos.
Apropó: Az alagútban hogyan szívják el a kipufogógázt? Gázbusz esetén is keletkezik égéstermék, ha netán az közlekedne!

Európában a drágább üzemanyag, meg a keskenyebb utcákon a hosszabb, de keskenyebb éd jobb manőverezőképességű járművekre való igény miatt a villamos a célszerűbb közlekedési eszköz.