PTinfo

Elsiklanak egymás mellett

2009. december 08. - mestska

November 21-én újabb villamosszakaszt adtak át Párizsban, ezúttal a T2 jelzésű vonal bővült 2,3 kilométerrel. Az új szakasz, mellyel a vonal Porte de Versailles-ig ért el, azt jelenti, hogy a T3 után a T2 jelzésű vonal is elérte magát Párizst. A közhiedelemmel ellentében ugyanis az 1992-ben megnyitott első új villamosszakasz, illetve a később megépült etapok sem érték el magát a közigazgatási Párizst, erre egészen 2006 decemberéig, a hármas vonal átadásáig kellett várni.

Hogy mégis működik a dolog, és nem ér véget a piros határnál a világ, mint Budapesten, annak egy oka van, a jó régiós szervezeti működés. ennek köszönhető, hogy a metrók, a villamosok, a buszok egyaránt gond nélkül átlépik az egyes települések közigazgatási határát. Aki pl. járt a Défense-negyedben, vagy épp a Stade de France-ban, az máris járt a párizsi elővárosokban, ténylegesen ugyanis egyik sem Párizs területén belül van.

Ha megnézzük a most hosszabbított T2-es villamost, azt látjuk, hogy 7 településen halad keresztül, mielőtt belépne Párizsba, és elérné új végállomását, a Porte de Versailles-t. A végállomáson átszállási kapcsolat alakult ki a T2 most átadott szakasza és a T3 között, s ez is új dolog a párizsi villamoshálózat történetében. Az eddigi vonalak ugyanis egymástól függetlenül, szeparáltan jöttek létre, s a hálózatot csak a fejlesztésekkel válik összefüggővé. 

Mármint névleg összefüggővé, a két egymást derékszögben elérő vonal között ugyanis nincs fizikai kapcsolat. Igaz, ezt a járművek átjárhatósága sem indokolná, a T2-n 2400, a T3-on 2650 mm széles járművek közlekednek. Citadis mindkettő.Szóval akkor ennyit az egységes párizsi villamosrendszerről... :)

A most átadott négy megállónyi szakasz költsége 92,5 millió euró volt, melyben már szerepel az üzem lebonyolításhoz szükséges plusz tíz jármű beszerzése is. A hosszabbításra elsősorban a két villamosvonal, valamint a kettes villamos, és a 8-as, illetve 12-es metró közötti átszállás megteremtése érdekében volt szükség. 

Az átadott szakasz teljes hosszáról vezetőfülkéből készült videó itt tekinthető meg

A fotót és videót Michel Azéma készítette. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr581580400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.08. 12:21:53

"Hogy mégis működik a dolog, és nem ér véget a piros határnál a világ, mint Budapesten, annak egy oka van, a jó régiós szervezeti működés."

Azért ez elég csalóka, Párizs olyan, mintha Bp. közigazgatásilag a Hungáriáig tartana. Ilyen tekintetben nekünk jó régiós működésünk van, a 3-as villamos pl. öt "településen" megy végig :) .
A tényleg jól működő régiós szerveződést inkább az RER-hálózat mutatja, szerintem.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.08. 12:23:36

Az meg SZVSZ. teljesen kretén, hogy a T2 és a T3 nem kompatibilis.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.08. 13:26:25

@Comandante en Jefe:

szerintem rossz a példád, a Párizs környéki települések ugyanis nem olyan viszonyban állnak Párizzsal, mint Budapest a kerületekkel.
Bizony, a T2 az említetteknek megfelelően hét önálló commune-n halad keresztül. Az RER ugyanezt csinálja, csak még kintebb megy, és nagyobb területet érint.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.08. 14:09:51

Persze, nem tökéletes a példám, és a T1/T2 valóban eléggé kint megy. De hát ugye az Ile de France jóval nagyobb, mint Bp+környék, könnyebben megvan a kritikus utasszám.

Az viszont, hogy Párizs véget ér a Peripherique-nél, tényleg csak jelképes (a városszerkezetet tekintve), és ez még sokkal inkább így van, mint Bp "piros vonala" esetében.

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Paris_metropolitan_area.gif

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.08. 14:12:53

@Comandante en Jefe:

na de pontosan ezt írom, hog ymennyire jelképes, mint Budapest esetén, hogy mennyire átjárható a párizsi piros vonal minden szempontból, mint a budapesti.
elbeszélünk egymás mellett :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.08. 14:56:33

@mestska:

de én meg azt mondom, hogy azon a helyen nem lehetne nem jelképes :)

el :P

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.08. 14:59:21

@Comandante en Jefe:

ha valami folytán mondjuk Újpestet nem csatolták volna Budapesthez, akkor vajon kiment volna a metró? :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.08. 16:51:38

Valami folytán Budaörsöt nem csatolták hozzá, nem is fog kimenni odáig. :) Ha 28000 fős város helyett 28000 fős kerület lenne ki is menne. :)

felucca 2009.12.08. 18:26:38

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Város Budaörsön? Hol? Én nem láttam....
Valami IKEA van ott, meg zártkertek a valamikori hegyek helyén.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.08. 19:54:23

@felucca:

most mindegy, hogy nevezzük. Nevezhetjük bevásrlóközpontok/zártkert kombinációjénak is. A lényge, hogy térségi, és budapesti szinten is jelentős forgalomvonzó, és forgalomgeneráló centrum. A közgondolkodásban, de a mérnöki gondolkodásban sincs benne, hogy akkor együtt kell dolgozni közlekedés, közmű, területfejlesztés, akármi alapon. A piros vonalnál véget ér a világ, Budaörs esetében talán épp azért, mert 50-ben túl svábnak gondolták ahhoz, hogy csatlakozzon.

Fercsee 2009.12.08. 20:35:24

Bár nem ide tartozik, de azért érdekes lehet :

Öt jelentkező a villamospálya építésére
Öt konzorcium pályázik a leendő debreceni 2-es villamos pályájának és a hozzá kapcsolódó infrastruktúrának a megépítésére - kaptuk a tájékoztatást a városházáról.

Debrecen közgyűlésének tulajdonosi bizottsága 2009. szeptember 24-i ülésén döntött arról, hogy az önkormányzat – mint konzorciumvezető – a „Debrecen városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal) tárgyú nagyprojekt – Debrecen városi villamosvasút új 2-es vonalának kiépítése” című, az Európai Unió által támogatott projekt kapcsán nyílt közbeszerzési eljárást indít.

A közbeszerzés célja generálkivitelező kiválasztása az új debreceni 2-es villamosvonal és a kapcsolódó teljes infrastruktúra megépítésére, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Salétrom utcai telephelyének átépítésére, két áramátalakító épület kivitelezési munkálataira, valamint a kivitelezéshez szükséges kiegészítő tervezési munkálatokra.

A 2-es villamos nyomvonala a tervek szerint a Hunyadi utcáig a jelenlegi pályán halad, majd balra fordulva a Mester utca - Dózsa György út - Thomas Mann utca - Békessy Béla útvonalon jut el a Doberdó utcáig. Összességében – előre láthatólag 2011 közepére – mintegy 7 és fél kilométernyi új villamospálya épül, a szükséges 18 új jármű pedig – mivel a járműbeszerzési tender már két ízben is eredménytelennek bizonyult és harmadik fordulót kell kiírni – csak 2012-ben érkezhet Debrecenbe.

A villamospálya generál-kivitelezésére szóló nyílt közbeszerzési eljárás keretében 5 pályázat érkezett – mindegyik konzorciumok nevében. 2010 tavaszán kezdődhetnek.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.10. 11:05:43

@mestska:
Fene tudja :) .
Lehet, hogy ha nem jön létre Nagy-Bp, akkor létrejön a korszerű régiós szemlélet / nem hal el, ami addig megvolt. Az is lehet, hogy így lett öngyilkos: tulajdonképpen Nagy-Budapestet is a régiós szemlélet akkori megfelelője hozta létre, mert szinte mindent odacsatoltak, aminek _akkor_ valami köze volt a városhoz. Tyúk vagy tojás... mindenesetre az szvsz. tiszta, hogy Nagy-Bp ma már hátráltatja a fejlődést.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.12. 14:27:36

@Comandante en Jefe:

Igen, akkoriban divat volt Nagy- ezt, meg nagy azt létrehozni. Ugyanakkor ha ezt a formát (mely akkor tényleg mindet odacsatolt, ami az anyatalepüléshez kapcsolódótt valamilen szinten) nyugodt szívvel betudjuk az akkori gondokodásmódnak, és elkönyveljük, mint egy lehetséges helyes megoldásnak, akkor is kijelenthető, hogy a változások már a 80-as években megindultak, komoly agglomerációs együttműködés azonban a mai napig nincs.