PTinfo

Barca L9

2009. december 19. - mestska

Egy klasszikus, kiterjedt metrórendszerbe elég nehéz beleépíteni egy újabb vonalat. Egyrészt mert a város már valószínűleg olyan mint egy ementáli, másrészt mert egyáltalán nem biztos, hogy az új vonalat ki lehet jelölni még úgy, hogy az valódi funkciót töltsön be. Sokkal inkább valószínű, hogy más megoldások kerülnek előtérbe a város jellegétől függően, gyorsvasutak, expresszmetrók, különböző kapacitásnövelések.

Ha az ementáliságot nézzük, Barcelona is nagyon ott van, a belváros olyan mértékben van átszőve alagutakkal (térkép), mely egy budapesti számára elképzelhetetlen ma még. A belvárosból kifelé haladva lényegében két utcánként találunk egy vasúti vagy metróalagutat keresztben. Ugyanakkor még kintebb haladva eltűnik a metró és a vasút is, a tengertől távolabbi negyedekben a hálózat belvárosközpontúsága miatt a buszok az urak a tömegközlekedésben. Ez azonban változni fog, jön az L9, jön az L10, melyek együtt Európa egyik legnagyobb metróprojektjét adják ki. 

A két vonalat mindeképp közösen kell kezelni, együtt épülnek, a törzsaszakaszuk ugyanaz lesz, a két viszonylat a vonal két végén kialakított ágakban tér el egymástól, míg az L9 a reptértől jár Can Zamig, addig az L10 Gorgtól jár a Zona Francaig. A vonalszakaszok hossza összesen 47,8 kilométer, melyet teljese egészében 2013-14-ben fognak átadni. Hogy miért tolódik ki ennyire, azt többen nem értik, az alagutak (egy korábbi térkép az alagutak helyzetéről) és az állomások jórészének építése a végfázisban van, 33,5 kilométernyi alagutat ástak ki, és 45 állomás szerkezetének elkészülte van a végfázisban az 52-ből. Tegyük hozzá, kb. öt-hat éves késésben van az egész projekt az eredetileg tervezett átadásokhoz képest.

Annyi bizonyos, hogy az új metró első szakaszát december 13-án átadták, a 3,9 kilométer hosszú, 5 megállós vonal több szempontból is érdekes, és eltérő a többi barcelonai vonalhoz képest. Először is kezdjük ott, hogy a vonalból egy méter sincs Barcelonában :), mind az öt állomás Barcelona egyik elővárosának, Santa Coloma de Gramanetnek a területén helyezkedik el. A most megnyitott vonal csak egy ponton, a korábbi egyetlen Santa Colomai állomáson, Fondon keresztül csatlakozik a barcelonai hálózathoz, ennek megfelelően az új hálózati térképen is meglehetősen viccesen néz ki. Az új vonal egyébként rövidsége ellenére nem került fel Európa legrövidebb vonalainak a listájára, ahhoz máris túl hosszú, teljes kiépítési hosszt nézve azonban a leghosszabbak között lesz. Nem csoda, a nyomvonal meglehetősen girba-gurba.

További eltérés a korábbi vonalakhoz képest, hogy a vonal szinte végig mélyvezetésű. A jelenlegi szakasz állomásai 30-50 méteres mélységben vannak, de a később átadandó szakaszokon 80-90 méteres mélységben lévő állomások is lesznek. 

Újabb eltérés, hogy a vonal automata CAF szerelvényekkel közlekedik, szemben a többi, hagyományos metrószerelvénnyel üzemelő vonallel. Az állomásokon peronfal biztosítja a balesetmentes közlekedést. Ez a kitétel egyébként a vonal múlt heti átadása óta megdőlt: december 16-a óta az L11 is automata szerelvényekkel, peronfalakkal üzemel.

Szintén a vonalhoz kapcsolódó érdekesség, hogy míg a vonal nyugati szakaszán egy 9,4 m átmérőjű alagútba egymás mellett fut a két vágány, addig a középső és keleti részeken az alagút átmérője 12 méterre nő, (a fúrópajzsra kíváncsiak katt ide) a két vágány pedig egymás fölé került. Ennek megfelelően az állomásoknál a két peron szintén el van tolva szintben egymáshoz képest. Az állomásokon a mélyvezetés következményeként nincsneke mozgólépcsők, az utasok elszállításáról több nagykapacitású lift gondoskodik (illetve a tűzlépcső biztosított) 

A vonalon ötkocsis CAF szerelvények közlekednek, a 90 méter hosszú szerelvények 960 utast tudnak elszállítani, az átlagsebesség 33 km/h.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr11608043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.12.19. 18:05:25

Nekem igazából az furcsa, hogy ha már olyan mélyen vezették a nyomvonalat, akkor miért alkalmazták azt a módszert, hogy egymás fölé helyezték a vágányokat. Főleg annak ismeretében, hogy máshol meg egymás mellett fut a két ellentétes irány. Egy nagyobb átmérőjű alagútnak nyílván a költsége is nagyobb és nem egyenes arányú a növekedés. Bár az ökörhugyozás-szerű nyomvonalat tekintve a pénz nem számított.

gramercy 2009.12.19. 18:31:09

nálunk azért nem lesz ennyire cviccersajt :)

jó, az 1-2-3-4-5 metrók nagyjából biztosak, és talán-talán lesz majd hűvösvölgyi leágazás a 2-esből és budafoki leágazás a 4-esből

plusz több helyen is érdemes lesz majd a villamosokat gyorsítani (pl. az 1-es villamos megállótávolságai nagyok, lehetne 70-80-ra gyorsító szerelvényeket járatni), részben föld alá tenni (pl. a hüvösvölgyi villamos vonalát fel lehetne használni a 2-es metró leágazásának, ha a néhány közúti keresztben a föld alatt menne, egyébként meg jól elvan az út szélén)

egyébként meg a városon belül van 200 kilométernyi s-bahnunk, 50+ megállóval, ezekre kell koncentrálnunk

a spanyolok számomra kicsit furák, amikor bőven 100.000 fő / napnál is kevesebb utasnak metrót építenek, habár náluk jóval kevesebb hagyományos vasút / elővárosi vasút van, budapesten ugye 11 vonal + 3 hév már ma

az emeletes alagút viszont szerintem nagyszerű ötlet

IPG 2009.12.19. 19:54:16

Liftek tekintetében páternoszter nem lenne hatékonyabb megoldás?

Leslieke 2009.12.20. 09:52:10

@IPG: A páternosztereket valamilyen uniós szabály szerint X éven belül meg kell szüntetni mindenhol. Mo-n is jó pár üzemel a középületekben, érdekes lesz, hogyan váltják majd ki.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2009.12.20. 09:54:48

szép képek, informatív cikk.

pöttöm lábjegyzet az url-hez: a "Barca" az egy fociklub, Barcelona városát a helyiek Barna néven becézik, erre kicsit háklisak is...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.20. 11:42:33

Jól látom, hogy a reptéri végállomás másik végébe nagyvasúti vágány fut be?

ti

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.20. 13:55:39

@erminavet:

jól látod, bár nem csak szembe jön a metróval egy új vasútvonal, hanem vele párhuzamosan is. Hogy a mostani reptéri állomással mi lesz, nem tudom.

itt jól látszik, amit mondasz:
img3.imageshack.us/img3/3426/ferrocarrillesbarcelona.png