PTinfo

Használhatatlan lesz a jövő villamosa?

2009. december 22. - mestska

A formatervezők mindenféle témákban igyekeznek újat alkotni, gyakran azonban ezek a kisérletek olyan szinten formálódnak meg, hogy látható, hogy a tervezőnek a forma mellett a funkcionalitásra már nem jutott ideje, és olyan terméket álmod meg, amely a valós világben működésképtelen lenne. A villamosok dizájna, különösen a fejrész esetén szintén a dizájnerek kedvence, elég a Marseille-i, lyoni, vagy épp dubaji példára gondolni, és arra, hogy olyan cégek és nevek kapcsolódtak be a villamosok fejrészének kialakításába, mint a Porsche, az Airbus, vagy épp Pininfarina. Ez nem gond szerintem, ezzel a villamosok egyediek, az adott városra jellemzőek lesznek. 

Vanessa Sattele, Patrik Pettersson és Fredrik Nilsson Stockholmból azonban nem csak a fejrészt, és más apróbb elemeket gondoltak újra, hanem az egész villamost, érvrendszerük azonban jól mutatja, hogy igazából valódi működő modern villamosüzemet nem sokat láttak még. A különböző oldalakon ezzel szemben a jövő villamosának aposztrofálták, bevallom, én nem örülnék, ha ilyen használhatatlannak tűnő termékkel kellene utaznom.

A jövő elképzelt villamosa emeletes. Az emeletes villamos régen - különösen az angolszász területeken elég elterjedt volt - ma már Blackpoolon, Hongkongon, és talán Alexandrián kívül máshol nem nagyon találunk menetrendszerű forgalomban közlekedő járműveket. Az evolúciós fejlődés következtében az eredetileg kis alapterületű járművek ugyanis folyamatosan hosszabbodtak, lehetővé téve a gyors utascserét, és növelve az utasok számára rendelkezésre álló felületet.

A tervezők ezzel szemben épp a kis terület miatt tértek vissza az emeletes villamoshoz: állításuk szerint ezzel a villamos kevesebb helyet foglal el a forgalomtól, ezáltal kevésbé zavarva a közúti fogalmat. Nos, a mai modern villamos onnan ismerszik meg többek között, hogy a forgalomtól elkülönülve, saját pályáján halad. Ez mind a villamosra, mind  közúti forgalomra gyorsító hatással van. A villamos nem áll a dugóban, a közúti forgalmat nem zavarja az utascsere.

Az emeletes villamosban az utascsere hossza is megnövekszik, tovább lassítva ezzel a villamost. Egy hosszú, egyszintes lépcsők nélküli villamos sokkal több ember számára tesz lehetőv kényelmes utazást, mint egy meredek lépcsőkkel kialakított emeletes villamos. Bár a tervezők azt írták, hogy a villamos emeletén is ajtók nyilnak, azt az indokot, hogy ezzel a nagy bevásrlóközpontok első emelete közvetlenül megközelíthető a villamosból, nem tudom komolyan venni, elnézést.

Igazából a hagyományos villamosokon is felhasználható formai elemeken (színek, ablakfelületek aránya, elosztása, stb.) nem tudom mit lehet komolyan venni ezen az elképzelésen, még akkor se, ha az Alstom támogatta a versenyt, melyet megnyertek a fiatal formatervezők.

A pályázatot annak kapcsán írták ki, hogy Stockholm szeretné növelni, és modernizáln villamoshálózatát. A négy beérkezett pályázat közül minndössze a fent bemutatott példa alkalmazott emeletes villamost, a másik három pályázó az egyszintes megoldást választotta.

A képek a designyearbook.blogspot.comról, illetve az Alstom oldaláról származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr171615838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spag · http://railzone.nl 2009.12.22. 15:16:07

"a villamos kevesebb helyet foglal el a forgalomtól, ezáltal kevésbé zavarva a közúti fogalmat."

ennyi... mióta cél, hogy a villamos ne zavarja a közúti forgalmat? ehh

annyi város ragaszkodott a részben alacsony padlós helyett a drágább és a kis kerekek miatt sokszor durvább dinamikájú teljesen alacsonypadlós villamoshoz, teljes röhej lenne visszatérni egy 50%-ban nagyonmagas padlós villamoshoz.

(mondjuk berlin most vesz emeletes buszokat. de csuklós buszt ívben kormányozni kicsit nehezebb mint egy tetszőlegesen hosszú villamost.)

amúgy jól néz ki :)

A másik háromnál meg sztem jobban néz ki a Flexity Berlin (annak is henger alakú az eleje és a törésállósági követelmények miatt elkerülhetetlen lesz a Flexityhez hasonló és ezekből mind hiányzó előrenyúló alsó törészóna), bár az a konkurencia.

viteez 2009.12.22. 19:45:15

nálam a legalsó nyert :)meg a dubai :P

nyelv-ész 2009.12.23. 12:25:34

Vadászkutya legyek, ha értem...
Először mindenki hisztizik, hogy alacsonypadlós villamos kell, mert elöregszik a népesség, és nem bír lépcsőzni. Aztán fogják magukat, és a villamos belsejébe(!) terveznek lépcsőt.

Nooormááális...???

fabos-net · http://fabos-net.ws/ 2009.12.23. 21:30:49

A ló, vagy már át estünk a másik oldalára?

Dennai 2009.12.24. 19:11:08

"a villamos emeletén is ajtók nyilnak, azt az indokot, hogy ezzel a nagy bevásrlóközpontok első emelete közvetlenül megközelíthető a villamosból, nem tudom komolyan venni, elnézést."

igen ebben csak az a fura hogy es ahol nincs bevasarlo kozpont???
Bar egyebken erdekesen hatna egy emeletes megallo, de varoskepileg hol engednek meg??? Ja es az emeleti megalloperonnak egyertelmuen kell hogy legyen ajtaja (mint egynehany metroban), kulonben meg idealisabb ongyilok helyekke valnak ezek a megallok...

Egyebkent siman elkepzelhetonek tartom, figyeljetek csak meg majd valamelyik keleti kis-nagy tigris harapni is fog erre az otletre...

Nekem legjobban a masodik kepen szereplo a kedvencem, igazi 'Ikea' dizajn... Akarom mondani sved...

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2010.02.06. 16:26:43

na, igen, ahogy a posztban is említve van. olvasás a barátom.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.06. 16:29:20

@flegman:

így van, benne is van a posztban. Hong Kongban ugyanakkor van más, hagyományos villamos is, ha a Hongkong tagre kattintazs, ezen a blogon is találsz erre vonatkozó képeket.
Sajna az emeletes villamosokat meghaladta az idő, nem tudják kielégíteni a mai villamosok felé meghatározott követelményeket, a nagy befogadóképességet, a gyors utascserét, a magas utazási sebességet.