PTinfo

Van ahol Chávez, van ahol Csalez

2010. január 18. - mestska

A dél-amerikai posztok a blog legkevésbé népszerű bejegyzései a kommentek, és az olvasottsági adatok alapján.  A pár darab, hozzászólást nem generáló poszt között a ez a kontinens képviselteti magát a legnagyobb arányban, legyen szó Brasiliáról, Buenos Airesről, vagy épp Rióról. De én csak azért én rendületlenül (na jó, kihagyásokkal) posztolom őket, érdekesek, és szerintem nincs olyan messze az az idő, amikor ezek a városok a mainál intenzívebben kezdik építeni kötöttpályás üzemeiket.

Aktuális alanyunk, Caracas, Venezuela fővárosa, ahol Chávez elnök január 9-én a 3-as metró újabb három megállóját adta át. A megállók újak, de a vonal nem. A vonalat ugyanis 2006-ban már átadták La Rinconadaig, a most megnyitott közbenső megállók nélkül. (térkép) A végállomás fontossága, hogy így megteremtődött a szintén 2006-ban megnyitott Caracas-Cua elővárosi vonalra az átszállás lehetősége. (az elővárosi vonalat évi hétmillió utas használja)

A most átadott három állomás, Los Jardines, Coche, és Mercado feladata a közbenső, lakótelepi részek kiszolgálása. A kivitelezés 1,35 millió dollárba került, a várható utasszám napi 260 ezer fő. (az elővárosi vasút utasaival együtt)

A metróra fontos szerep hárul Caracasban: a völgyekbe mélyen benyúló városban a metró jelenti a gerincvonalakat, az új szakasz, és az elővárosi vasút révén is az autóforgalom csökkenését várják, várták. (ne feledjük: Venezuela kőolajtermelő ország)

Pár apróság még az állomásokhoz: mindhárom új megállóban liftek, és vakvezető burkolat található, és amit még inkább kiemelnék: beléptetőkapu.

Pár éve, amikor a BKV bevezette a metrómegállók beléptetéskori ellenőrzését, valamelyik külföldi szakmai fórumon olvastam, hogy biztos nagyon olcsó lehet a munkaerő itt Budapesten, hogy nem beléptetőkapus rendszer van, hanem emberi ellenőrzés. Az első hetekben az ellenőrzést sikerrel adták el, mára azonban szerintem bebizonyosodott, hogy mennyit ér: lényegében egy lejárt uszodabérlettel is át lehet menni. Egyszerűen megdöbbentő számomra, hogy olyan szinten állunk Budapesten, hogy ekkora közpénzherdálás miatt nincs azonnal szerződésbontás, és hogy miért nem lett rég kiépítve a beléptetőrendszer a humán beléptetésre elköltött pénzből

Biztosan lényegesen olcsóbb nálunk a munkaerő, mint Venezuelában....

A fotókat railfan készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr731682675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.01.18. 19:38:40

Dél-Amerikáról alig tudunk valamit, pedig pöttyet többen vannak, mint Európában, és a gazdasági hátrány is egyre kevésbé egyértelmű. Talán az amerikai kultúrán keresztül beszivárog valami más is, mint a szappanoperák. Szóval én örülök, ha a témában posztolsz: mindig elolvasom, csak nem mindig tudok hozzászólni.

Apróság: Hugo Chávez, ékezettel (a magyar billentyűzeten tudtommal van ilyen karakter, és a magyar kiolvasást is segíti :) )

mestska · http://cities.blog.hu 2010.01.18. 19:55:47

apropó, Caracas. A google mapsben nem is olyan rég fedeztem fel, hogy a bővebben rovat alatt szépen be lehet kattintani a tömegközlekedést, és nagyobb városok esetén meg lehet tekinteni a (majdnem) geográfiailag helyes metróhálózatot. Majdnem, mert a vonalvezetések nem pontosak, de mivel a metrómegállók a helyükön vannak, így sokat elárul a dolog.
Pl. Madridban érdemes megnézni a 12-es vonal elhelyezkedését.....

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.01.18. 22:45:43

@mestska:
Hát én ugyan még nem jártam Madridban, de az a 12. vonal mindig is nagy rejtély volt számomra...

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2010.01.18. 23:16:24

Rendben van ez a megálló, semmi fényűzés vagy hűha design. A beléptetőkapus álláspontodat maximálisan osztom, egyszerűen nem tudok napirendre térni a dolog felett. Uszodabérlet, igen. Hatalmas bicepsz, igen. Kisebbség, igen. Kitöltött érvényes havibérlet, nem.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.01.19. 08:48:34

Az első képen lévő doboz "érdekes", azonban a belső terek végülis nem tűnnek rossznak. A beléptetőkapuk pedig.... na mindegy.
Venezuela pedig egy érdekes ország, mióta Chávez irányítja az országot. Nem kicsi gazdasági problémájuk van, magas inflációval, így kíváncsi lennék, hogy az 1,35 millió dollár a végős ár, vagy a tervezett volt.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.01.19. 09:57:31

@Fricy:

az átadáskori cikkek írták az 1,35-t. persze ez nem jelent semmit....

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.01.19. 11:04:35

@Fricy: ja, nekem is szemet szúrt a borzasztó kontraszt. jó eséllyel az a kocka is most épült. át kellett volna csörögni ide bécsbe, hogy kell nyersbetonból jól kinéző dolgot építeni. pont ebben a méretben még nem zavaró az egyszerű betonfelület.

stepboy 2010.01.19. 18:16:29

@Fricy: Tisztára mint egy autómosó vagy egy műhely :-)

felucca 2010.01.21. 11:52:51

Úgy látom, Caracasban is befigyelt a Lehel téri, illetve Nagyvárad téri állomásfelépítés, ahol ugye azt remélték, hogy a sok-sok egymás után sorakozó lépcsőn majd szépen fel-, illetve leözönlik a tömeg a peronok és az elosztószint között. Aztán később rájöttek, hogy nem, az utasok szinte kizárólag a peronvégi lépcsőket használják. Szerintem teljesen felesleges ez a rendszer, a nagy belmagasságú állomások látványosabbak és olcsóbbak lettek volna....

szimplán csak Geri 2010.01.27. 12:35:32

Hello!
Tudsz róla , hogy sikeres lett a miskolci pályaépítési tender?Elvileg Tavasszal indul az építkezés. www.zoldnyil.hu/1228/ty/c/

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.01.30. 15:55:51

Én szeretem a dél-amerikai posztokat!

Budapester81 2010.01.31. 08:46:03

szám biztos hogy nem stimmel
"A kivitelezés 1,35 millió dollárba került"
vagy megint össze lett tévesztve a milliárd a millióval vagy valami mérőszámot jelent. ugyanis a beépített acél többe kerül mint a fent említett összeg

rémes hogy az indexen is összekeverik a milliót a milliárddal pedig 1000x-es a különbség.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.01.31. 15:40:41

@Budapester81:

nem kevertem össze a milliót a milliárddal, de most a forrást megnézve úgy tűnik valóban nem stimmel a dolog két okból.
Egyrészt félreérthető volt, hogy milyen projektről is beszél a forrás. Konkrétan ennek a most átadott három állomásnak a költségeiről, vagy a teljes vonalhosszabbításról, arról, amit első ütemben 2006-ban adtak át. Nekem akkor logikus volt, hogy csak a három állomásról, különösen, hogy ki tudja, mennyit kellett most az az állomásokhoz hozzáépíteni (ennek fényében a kétszázvalahány millió forint nem tűnt nagyon kevésnek.
persze más forrásokat megnézve egyértelmű, hogy a teljes szakaszról beszélünk.

A másik ok - és ez az igazi baki -, hogy az eredeti forrás "1.350 millones de dólares" szöveggel adta meg a költségeket, és itt egyszerűen én 1,35-nek értelmeztem....

ha viszont azt nézzük, hogy 1,35 milliárd dollár, azaz 240 milliárd forint a kiépítési költség, akkor azt nagyon soknak találom.

Leslieke 2010.02.06. 17:12:25

Simán lehet jó az 1.35 millió dollár. Ne feledjük, hogy 1-1 anyag költsége más és más összeget/értéket jelent a különböző országokban.

A benzin ára se ugyanannyi mindenhol, még akkor se, ha nálunk levesszük belőle az állami sarcot.