PTinfo

Rövidhírek 100127

2010. január 27. - mestska

Genf: A svájciak szeretik a Stadlert, és szeretik annak Tango márkanevű termékét, úgy tűnik. Bázel után Genfben is megjelennek ugyanis az említett villamosok, miután az amúgy svájci cégtől 154 millió frank értékben 32 kocsit rendelt a város. Az ajánlat részeként további két részletben opcióként további 14, illetve 10 villamos is megrendelhető. A kétirányú, 44 méter hosszú, 2,3 méter széles kocsik 2011-14 között érkeznek meg. 

Panamaváros: Nemrég írtam Caracas kapcsán: sorra adják majd át a metrókat Közép-, és főleg Dél-Amerikában. Itt az élő példa rá, bár kétséges mi valósul meg belőle. Panama fővárosában ugyanis 14 kilométer hosszú, 16 megállós vonalat szeretnének építeni, mintegy 1-1,5 milliárd dolláros költségből. Az átadást 2013 utolsó napjára tervezik, amit szerintem nem fognak tudni tartani. A lebonyolítás üteme mindesetre gyors: a január 19-én tartott ajánlati megbeszélések után az előkvalifikáció február 8-án lezárul, az eredményeket február 18-ra igérik. A kiválasztott konzorciumok május 25-ig tehetnek ajánlatot a tervezésre, és kivitelezésre, a győztessel pedig a nyáron már szerződést is kötnének.

Perugia: A tavalyelőtt megnyitott, Minimetronak csúfolt izé (people mover) az előrebecsültnél kevesebb utast szállított első évében az előrejelzettnél. A napi utasszám 9-10 ezer között mozgott, szemben a predesztinált 12 ezerrel, holott az izé kedvéért a buszhálózat is át lett szervezve. 

Potenza: a dél-olasz tartományi székhelyen újabb mozgólépcső-mozgójárda-lift rendszert adtak át, ezzel az ilyen jellegű városi létesítmények hossza 1,1 kilométerre növekedett, ezzel állítólag Tokió után a másodikok. Az új Santa Lucia névre hallgató rendszer az eddigi leghosszabb, 600 méter hosszú, (google maps) benne két mozgólépcsővel, egy 80, és egy 50 méteres szintkülönbséget áthidalóval. Nem teljesen tiszta viszont számomra, hogy a többi részen -  leszámítva a mozgássérültek számára épült lifteket - hogyan bonyolódik a közlekedés. Merthogy a legújabb, idén megnyíló városi gyalogos folyosón a prosiban található kép egy szimpla folyosót ábrázol, bármiféle technikai segítség nélkül. És gyanús a 600 méterre megadott 15 perces menetidő is. Amúgy 16,5 millió euróba került.

Rouen: A francia város vezetése úgy döntött, lecseréli 15 évvel ezelőtt beszerzett villamosparkját, és új járműveket szerez be a megnövekedett utazási igények miatt. Az eddigi TFS kocsikat az Alstom új Citadisaira váltják le, mely a kiírt járműbeszerzési tenderen a legjobb ajánlatot adta. A 27 darab, egyenként 42 méter hosszú kocsik szélessége 2,4 méter lesz, a beszerzési ár 90 millió euró volt összesen. Az új járművek együttesen 60%-al nagyobb kapacitást biztosítanak a jelenlegi flottáénál. A várhatóan eladásra kerülő roueni kocsik megvásárlása itt is felmerült korábban.

Szczecin: Elvileg ugyan eldőltnek látszik, hogy a PESA szállíthat Szczecinbe, a legkisebb darabszámú, ám leginkább elhúzódó lengyel villamostenderben, az FPS és az időközben Poznanban véglegesen nyertesnek kikiáltott Solaris magasabb fórumokon is megtámadja a döntést.

Vancouver: A korábban részletesebben bemutatott vancouveri Olympic Line,1,8 kilométer hosszú, demonstrációs villamosvonalat január 22-én megnyitották. A brüsszelből kölcsönzött Flexitykkel lebonyolított üzem a téli olimpia alatt - majd egészen március 21-ig ingyenesen szállítja az érdeklődő utasokat.

Fotók forrása: Stadler, stlurbanworkshop.com, potenza.it, Susan Gittins

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr131707214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.01.27. 20:38:07

Ezt a metrót Panamában tuti elpanamázták. Lehetetlen ennyi idő alatt ajánlatot tenni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.01.28. 13:14:05

Genf: Azért hihehetlen, hogy pár év alatt elérte Meyrint (előváros) a villamos. Mondjuk az átmeneti időszak elég béna volt (átszálláskényszer, ami részben sajnos meg is maradt). De ~tíz éve volt gyakorlatilag másfél vonaluk három viszonylattal, most meg egy egész komoly hálózat lett.

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.01.30. 22:44:08

Csak most találtam rá erre a blogra. Végre valami aminek még értelme is van! Rendszeresen fogom olvasni.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.01.31. 17:21:27

@PeterBlau:

azért vannak dolgok, aminek több értelme van :) de örülök, ha tetszik :)

fberci 2010.01.31. 17:31:14

Tényleg elég impresszív ahogyan Genfben terjeszkedik a villamos. A fejlesztés természetesen nem állt le, a most meghosszabbított vonalat tovább építik, az újabb szakaszt idén decemberben fogják átadni. Folyamatban van egy másik teljesen új vonal kiépítése is Bernex (szintén "előváros") felé, ehhez jönnek majd a Tangók (2011 december). De bőven vannak további tervek is, és mivel a pénz is megvan hozzá, ezeket határidőre teljesítik is.

Az átszálláskényszer viszont tényleg elég durva volt, főleg hogy a csatlakozás a gyakorlatban egyáltalán nem működött, a villamos rendszeresen a busz érkezésével egy időben húzott ki a megállóból. (Ráadásul a villamosok is párban jártak, részben a rossz menetrend miatt).

Genffel kapcsolatban még meg kell említeni, hogy nemrég népszavazáson erősítették meg a franica elővárosból, Annemasse-ból jövő elővárosi vasút kiépítését (pontosabban a költségnövekedésre mondtak igent). Ez a vonal a jelenlegi (felújítandó) pályát használná egészen a belváros határáig, ahonnan alagútban vezetnék tovább U alakban elkerülve a belvárost. Totál 4-es metró analógia, kb. annyira drága és a hasznossága is olyan szinten mozog. A jelenlegi svájci szakaszon végig villamos megy párhuzamosan mellette, ami a határnál megáll, de egész eddig annak a meghosszabbítását tervezték (mint ahogy északon, nyugaton és délen jelenleg is a villamost szándékoznak átvinni Francia területre).

Ui.: 1995 előtt egyetlen egy vonaluk volt, ekkor kezdődött el ez az azóta szinte hihetetlen üteműre gyorsult fejlesztés.

rezgaras 2010.02.07. 19:08:31

Vicces a genfi villamos fantáziaképén az "Avanchet" végállomás. Ilyen ugyanis december óta nincs, amióta a villamosok kijárnak Meyrinbe.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.11.19. 17:19:21

nem a legfrisebb hir, de magyar ritkan jar potenzaban...

ez a mozgolepcsosdi papiron marha jol mutat (sot, papiron meg konnyumetrojuk is van), a valosagban viszont nagyon kevesen hasznaljak, mert tetulassu. (talan) epp ezert ingyen lehet hasznalni, a regi lepcsoknel meg latszik a beleptetorendszer.

ui. a konnyumetro meg egy atcimkezett hev, ami jo ritkan jar, cserebe ezerevesek a kocsik. attol metro, hogy egy rovid sakaszon alagutban megy...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.22. 13:53:14

@Pályaelhagyó autóversenyző:

ha esetleg vannak fotóid, vagy kritikáid a rendszerről, érdeklődve várom :)

fberci 2010.11.23. 01:13:43

@rezgaras: Most láttam a kommented, és erről jutott eszembe, hogy december 12-től megint lesz. Betétjárati végállomásként fog funkcionálni, amíg el nem készül a meghosszabbítás a CERN-ig. Mondjuk elég érdekes lesz, ahogy egy sima kitérőn fognak visszaforogni a villamosok, miközben megy a forgalom, és a távirányítású váltóállító szerkezetet is elbontották. Nagyjából ugyanaz a helyzet lesz, mint itthon az 59A esetében, attól az apró különbségtől eltekintve, hogy itt a csúcsidő közepén is használatban lesz ez a megoldás.