PTinfo

Az olasz melós

2010. február 05. - mestska

 Az előző évben Los Angeles, és Göteborg is úgy döntött, hogy lehívja opcióját a korábban megvalósult villamosbeszerzésből. A közös pont a két város között -  és az ok, hogy egy poszban szerepelnek - a meglévő villamosflottát leszállító AnsaldoBreda, és a hozzá kapcsolódó műszaki, szállítási, üzemeltetési problémák. A két város villamoshálózatának rendszere, kialakítása természetesen eltérő, ahogy a járművek is, mégis, a problémák hajaznak egymásra.

Göteborg - amúgy Skandinávia legnagyobb villamosüzeme - az M32 jelű kocsikból negyven darab leszállítására kötött szerződést 2001-ben az Ansaldoval. Bár az eredeti elképzelések alapján a kocsikat 2005-ig le kellett volna szállítani, erre mindössze négy évvel később, 2009-ben került sor.

Az időközben leszállított kocsikkal sem volt minden rendben, az elektronikai berendezések zajosak, kerékhibák miatt egyes kocsikban szerkezeti repedések, beázások, és korróziós hibák is jelentkeztek, s erre vezethető vissza a járművek pályarongálása is. A járművön mind a vezetőfülkében, mind az utastér hátsófelében komfortproblémák (légkondicionálás, rezgés, ergonómia) adódtak a jármű kialakítása miatt. További gondokat okozott az ajtók sebessége.

Rendszeresen problémát okoz a járművek rendelkezésre állása is, 2008 szeptemberében, és októberében az akkor rendelkezésre állomány mindössze fele volt működőképes, de pl. tavaly februárban volt olyan nap az Tramways & Urban Transit szerint, amikor az összes kocsit visszahívták a szervízbe.

Egy kontinenssel arrébb, Los Angelesben ugyanekkor szintén küszködtek az Ansaldo által leszállított kocsikkal: a késés is itt is meghatározó. Az eredetileg 2004-ben rendelt 50 kocsi a mai napig nem érkezett meg a városba, bár már ennek meg kellett volna történnie. További problémát okozott, hogy a leszállított járművek 6000 fonttal, azaz 3 tonnával nehezebbek voltak az előírtnál. A nehéz kocsik emiatt nem képesek a teljes hálózaton közelekedni, áramfogyasztásuk pedig magasabb a vártnál. 

Adott volt tehát a két, korábban Ansaldo kocsikat rendelő város, mely 2009-ben a régebbi évjáratú kocsik leváltása, illetve a hálózat bővülése okán gondolkodóba estek a meglévő villamos-beszerzési szerződések opcióinak lehívásáról. Göteborgban az opció 25, Los Angelesben két ötvenes részletben 100 járműre vonatkozott.

Eleinte úgy tűnt, az Ansaldo minden műszaki, minden csúszási probléma ellenére befutó lesz mindkét városban. Hogy Göteborgban mit igért a városnak, új, jobb, javított villamosokon kívül, azt nem tudom. Annyi bizonyos, hogy Los Angelesben az Ansaldo megpróbálkozott a világszerte sok cég által használt módszerrel, és több száz új munkahelyet igért a városnak az ott kiépítendő új Ansaldo gyár kapcsán. Bár nem Los Angeles volt az első város, ahol az olasz cég ezt megtette, úgy tűnt a magas munkanélküliséggel küszködő városvezetést megnyerte ezzel. Szeptemberben már biztosnak látszott a megállapodás, hogy aztán október végén elússzon. A háttérben állítólag az Ansaldo elfogadhatatlan kérései voltak a kötbérre, azaz a a késedelmes szállításra vonatkozóan.

 Los Angelesben tehát nem sikerült megragadnia az Ansaldonak, új tender kiírása várható, ugyanakkor Göteborgba minden negatívum ellenére újabb 25 villamos leszállításáról sikerült szerződést kötni, összesen 61 millió euró értékben. Hozzátenném, hogy ez  az összeg több, mint kétszerese az eredetileg megállapított értéknek.

Ha kicsit utánanéz az ember, azt látja, hogy az Ansaldo elmúlt évekbeli történetében a fenti esetek nem egyedülállóak, számos helyen történ csúszás a járművek leszállításakor, és számtalan a műszaki probléma is. 

Boston 1995-ben rendelt meg 100 db. alacsonypadlós villamost, melyből az elsőt 1999-ben szállítottak le. A szállítás 2008-ig elhúzódott, közben 2004-ben fel is függesztették a rengeteg hiba miatt. A rengeteg kisiklásos eset miatt az MBTA kénytelen volt egyes pályaszakaszokat átépíteni. 

A Nancyben megnyílt nyomvezetéses trolibusz mellett a 121-es vonalon a mai napig létezik a trolibusz felsővezeték. Mégis, itt csak dízelbuszok közlekednek. Nancy 1999-ben 7 db. duóbuszt vásárolt az AnsaldoBredától, ezek azonban sosem kerültek üzembe. A 7 kocsi kb. 200 km üzem után félre lett állítva (2003). A legutolsó hírek szerint egy kivétellel a hét kocsit visszaszállították a gyártónak. 

A Birminghamben 1999-ben megnyílt Midland Metrora leszállított 16 darab T69-essel is  problémái voltak az üzemeltetőnek, a szokásos szállítási késésen felül. A helyzet mára rendeződött, úgy tűnik, pár évvel ezelőtt azonban komolyan felmerült a kocsik eladása, és a teljes flotta lecserélése.

 Oslo 1995-ben rendelt meg 32 darab SL95 típusú villamost, a szállítás a rengeteg technikai hiba miatt az eredetileg tervezett 1998-as szállítási határidő helyett 2004-ben valósult meg teljesen, az utolsó kocsi 2005 januárjában állt forgalomba. A jármű döbbenetesen nagy, 64 tonnás üres tömeggel rendelkezik, a klímaberendezés önmagában 10 tonna tömegű. Los Angeleshez hasonlóan a kocsik itt sem képesek a hálózat egészét használni ennek, és a szükségesnél nagyobb minimális fordulási sugárnak köszönhetően. Már a szállítás ideje alatt korróziós problémák jelentkeztek a kocsikon, s itt is előjött Göteborghoz hasonlóan, hogy nagyon zajos a járművek futása.

Hogy hazai példa is legyen: a budapesti ICs-k korszerűsítése szintén elhúzódott, 1996-ban kezdődött meg, de a 30 villamos elkészülte 1999-ig tartott. A konstrukció nem vált be, a 30 villamosból 6 db. tartósan le volt állítva, alkatrészjavítás miatt. Az alkatrészek javítása, leszállítása nem csak nálunk, hanem máshol is problémot okozott, járműkannibalizmusról több fentebb felsorolt városban olvasni.

A Dán vasutak 83 IC4 szerelvényt rendelt 2003-ban az Ansaldotól, a szállításnak 2006-ban kellett volna befejeződni. 2009-ben a dánok ultimátumot adtak az olaszoknak: ha nem sikerül tavaly májusig leszállítani 14 motorvonatot, felbontják a szerződést. Ezt végül meglepetése megoldotta az Ansaldo, s folytatódhatott a szállítás, mostmár 2012-es határidővel. Igaz, pénzügyileg nem járt jól az olasz cég: az időközben a németektől bérelt, az  olasz motorvonatok hűlt helyére beállított szerelvények bérleti díját is ki kell fizetnie

A hollandoknak a dánokhoz hasonlóan szintén a nagyvasúti kocsik szállításának volt és van gondja. A tavaly ősszel megnyílt hollandiai nagysebességű vasúti szakaszra szánt 20 en.wikipedia.org/wiki/V250_(train)Albatrosz motorvonatot 2007-re kellett volna leszállítani, a mai napig azonban mindössze kettő készült el. Bár egy ideig ez nem tűnt problémának a vonal megnyitásának elhúzódása miatt, a tavaly őszi átadás óta a motorvonatok helyett mozdony vonatta szerelvények kell közlekedjenek.

Más gyártóknál előfordulnak problémák (gondoljunk csak a Bombardier kocsikra Helsinkiben, vagy épp a Combinokra), de mégis, az, hogy ennyi helyen, ilyen hosszú ideig jelentkeznek problémák a különböző járműtípusokon, abban mintha kiemelkedne az Ansaldo. Persze ott van a koppenhágai metró, amely többszörös díjnyertes, és amelynek az üzemeltetését épp most nyerte el újra az Ansaldo csoport.

S amiért érdekes lehet ez nekünk is: a legújabb debreceni tenderen (és a legutolsó miskolcin is) az Ansaldo is indult, és tippem alapján a Koncar után a második legalacsonyabb árajánlatot adta. Ha esetleg nyer, elképzelhető, hogy nálunk is hasonló problémák következnek be, nem lehet megjósolni. Nem tudom, hogy ezt merjük-e, és van-e elég pénzünk és időnk felvállalni.

fotók: www.bussmicke.se, Robert McConnell, funini.com

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr41730294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2010.02.05. 12:39:02

Az kemény, remélem Debrecen nem velük köt szerződést. Nem egy szimpatikus cég. Az egészet meg azért nem értem, mert nem ma kezdték az ipar...
LA-t meg nem értem, azon a tájon eléggé népszerű a Skoda, a Siemens, stb.., ahogy San Diego is megoldotta, ők is vehettek volna Avantot amiről rosszat nem nagyon olvastam. Azért 6 év csúszás elég durva. Ilyet katonai téren már láttam, de tömegközlekedési járművel kapcsolatban még nem.

SzedlmajerLaszlo 2010.02.05. 12:49:35

Kívánok baráti jó egészséget és türelmet minden üzemeltetőnek aki ennek a kíváló kultúrájú gyártónaka termékeit üzemeltetheti...
SzL

DRtorgyi 2010.02.05. 14:23:59

A Siriot nem az Ansaldo gyártja? Mert a múltkori debreceni cikkben mintha Sirio lett volna. Itt meg szó sincs róla, pedig már jár belőle jónéhány. A CAF - nál és a Skodánál azárt biztos jobb.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.05. 20:11:21

@DRtorgyi:

A göteborgi kocsik Siriok, csak a helyi rendszerbe illesztve lettek M32-k. De pl. a milánói Siriok leszállítása is csúszott, asszem.

premium salmon 2010.02.18. 13:06:31

Nem vagyok benne biztos, hogy az olcsóság előny - az alacsony ár gyakran bóvlit jelent. Nem hiszem azt sem, hogy a Koncar volt a legolcsóbb Debrecenben - szerintem a Skoda – és remélem, sőt bízom benne, hogy a zágrábiak nem kínálnak bóvlit villamos helyett. (Aki még emlékszik, annak idején a jugó holmik - elsősorban a horvát és szlovén gyárakból származók - jó, néhol nyugati minőségűek voltak, ld. Gorenje, Elan, Mura, stb. Az önellátás jegyében mindent maguk gyártottak a tenger-alattjárótól a vadászgépig - így persze volt villamosuk is a horvát Duro Djakovic-tól)

Gondoljatok bele, mi mindent takarhat a tender ár a lényegen, a beépített komponensek értékén túl: munkabért és járulékokat, aztán a szállítást a gyártól a depóig, meg a pofátlanul magas finanszírozási költségeket. Az utóbbi kettő nagyonis változó, távolságtól, ajánlatkérőtől függ. A zágrábi bérszínvonal a mienknél és a csehekénél is magasabb - a nettó bér 845 euró, azaz 230 eFt - jól keres hát a horvát melós, ha nem is annyit, mint olasz társa. Javul tehát a termék versenyképessége, ha az élőmunkaigényes folyamatokat valahol a közelben és olcsóbban - például a Dél-Alföldön magyarok – végzik és rövidül a kocsitest szállítása. Ha olcsóbb így ez a vili, tiszta ügy. Azonos ár esetén pedig a kisebb rárakódó költség miatt többet kapunk a pénzünkért, mint a távoli, drágán dolgozó nagyok - még új munkahelyet is. Nemde?

Nem mindegy hát, hogy a Baszkföldről, vagy Szegedről jön a jármű Debrecenbe. Ezen egyszerű, távolról sem műszaki okból is lehetett aztán Belgrádban a Koncar ajánlat alacsonyabb, mint a CAF-é. (Arról nem beszélve, hogy szükség esetén órákon belül a helyszínen teremhetnek a közös nyelvet beszélő a gyári műszakiak. De ez nem fő érv - nem is fogadta el a szerb zsűri, nyert a CAF. Íme a politika keze.)

Van itt még néhány gyilkos követelmény a gazdasági pénzügyi alkalmasság alatt. Miért kell az EU meg 23%-ban magyar adófizetők pénzén a bankok profitját növelni? Kilökné egyszer valaki, mekkora költséghányada a tisztán finanszírozási elemeknek? Nem licitáltak-e a magyar városok egymásra a gyártók és valahol a közjó kárára a keményebbnél túlzóbb elvárásokkal, biztosítékokkal? Nem jut így kevesebb pénz a lényegre, a villamosra? Megengedheti-e ma egy gyártó az európai cégek családjában, hogy nem szállít és lelép a 20% előleggel? Akkor meg minek az egész?

Mit kap végül az utazóközönség? Nagyon nehéz kibogozni a tender ajánlati összegéből, mennyi magának a villamosnak a lecsupaszított ára mondjuk a gyárkapuban. És akkor nem szóltunk a gyári szándékokról, akciós árról, esetleg némi rejtett állami támogatásról. Így nem kaphatunk objektív adatot a sokat emlegetett ár/érték arányról. Összehasonlítani ugye meg csak azonos dolgokat lehet…

Arról, miért olcsóbb szerinted az Ansaldo ajánlata pl a Skodánál, szívesen hallanék érveket. A talján tuja várható minőségéről, értékéről, aztán a szállítás és üzemeltetés megbízhatóságáról részletes képet kaptunk most. Alig hihető, hogy a genovaiak még talpon vannak+, valaki vásárol tőlük külföldön. Tán nem tájékozódnak a villamos tenderek zsűritagjai? Pedig elég lenne a PTInfot néha megnézni…
Apropó tudja valaki, van-e rá szó és ha igen, miként írják olaszul azt hogy „kötbér”?

+ Megj: nem is akárhogy: a cégcsoport tavalyi bevétele 1,1 mrd euró, eredménye / EBIT 0,125 mrd euró, jövedelmezőségi mutatója / RES 10,6%, új megrendeléseinek az értéke 1,8 mrd euró megrendelés állománya pedig 3,7 mrd euró. Így aztán van miből engedni, és néha - ha nagyon kell - tényleg ajánlhatnak alacsony árat.
Vajon Debrecenben vagy tán Miskolcon „nagyon kell”?

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.20. 15:59:48

@premium salmon:
Végigolvasva ezt a csöppet elfogult és egyértelműen nem objektív cikket, nyilván vannak benne igazságok, de mit hisztek, hogy a Skoda meg a CAF az annyival jobb.
Ez a cég amellett, hogy eredményes is, kb 300 villamost üzemeltet világszerte több mint 95%-os elérhetőséggel. Ennél nem hiszem, hogy kell több. Ja és még 1 paradoxon, Göteborg esetében: őszintén, ki az a hülye aki nincs megelégedve valamivel (jelen esetben a villamosokkal) és rendel még belőle 25 db-ot???
Ha ezt megmagyaráznátok..

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.20. 16:13:35

@bikappavuvjsz:

"nyílván vannak benne igazságok"

akár tetszik, akár nem, a fentebb leírtak tények, amiket nem lehet megmásítani. Ha esetleg úgy véled, hogy valamelyik pont nem igaz, azz cáfold meg.

"de mit hisztek, hogy a Skoda meg a CAF az annyival jobb."

A Skoda villamosokkal kapcsolatban szintén vannak problémák, a biztos a CAF-fal is, (bár hirtelen komoly probléma az utóbbival kapcsolatban nem ugrott be), de olyan mértékű és mennyiségű késés és probléma, mint az Ansaldonál, nem igen található máshol.

Lehet, hogy 95%-os az elérhetősége az Ansaldo villamosoknak ma (adat forrása?), de ugye van több olyan város, ahol mindezt évek alatt, utólagos javítgatásokkal sikerült összehozni. Nem hiszem, hogy bármelyik magyar, anyagi forrásokban nem dúskáló város ezt szeretné.

Göteborg esetén én magam sem értem az újabb rendelést, az Ansaldo egy módosított típust igért, annyi bizonyos. Ha esetleg azt szeretted volna leszűrni a kérdéseddel, hogy Göteborg meg van elégedve a villamosokkal, akkor érdemes jobabn megviszgálnod a helyzetet.

ha megmagyaráznád, hogy a fenti késések, és problémák miért fordulnak elő ilyen nagy számban az Ansaldonál, hogy ebből egy ekkora poszt kitelt....

SzedlmajerLaszlo 2010.02.20. 21:46:28

@bikappavuvjsz: nono, láttunk mi már kishazánkban is kevéssé logikus dolgokat, a svédeknél miért ne lehetne.
Nyugi, szurkolok nektek a túlélésért, az egyöüttműködőt meg tudom hogy nem ti választottátok :-)

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.21. 12:53:17

@mestska:
Nem fogok tudni neked tény adatokkal előrukkolni, nem azért mert nincsenek, hanem azért mert ennek egy fórum nem lehet az eszköze.
Annyiból nagyon rossz a cikked, mert mindketten tudjuk,hogy te ezt irányozottan egy futó téma kapcsán írtad, egyáltalán nem objektív, tele csúsztatásokkal...Ha objektív cikket írtál volna, akkor bemutatod a többi cég általad vélt hibáit is...Erről ennyit.
Az meg, hogy miért post-olnak rá ennyit, annak csak az az oka, hogy van kb. 5 ember aki ad a szavadra és rögtön elhisz minden "tényt" amit leírsz. Egyszer hivatkozd már be, hogy honnan veszed ezeket a tényeket...
Ne engem kérj meg, hogy adjam meg az adat forrását, amikor te írtál egy ilyen elfogult cikket.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.21. 13:09:04

@bikappavuvjsz:

ez a cikk nem irányozottan egy futó téma kapcsán készült el, hanem annak kapcsán, hogy Göteborg, és Los Angeles esetén egyszerre próbáltak megyegyezni opciós szállításról az Ansaldoval.

Az állítólagos csúsztatásokat meg leszel szíves felsorolni, amik a cikkben előfordulnak, mert a poszt tele van linkkel (a fáradtságot ezek szerint nem vetted, hogy kattints), tőled viszont csak azt hallani, hogy ennek fele sem igaz, forrást azonban nem tudsz mondani.

Hogy hány ember hisz nekem, az teljesen lényegtelen ebből a szempontból, a linkelt oldalak magukért beszélnek.

Lehet hinni naívan az Ansaldoban, a fenti tények azonban azt bizonyítják, hogy igencsak megbízhatatlan a szállítás, és a minőség terén.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.21. 13:13:35

@bikappavuvjsz:

és hidd el nekem, ha majd másik cég is sorozatban ilyen hibákat produkál (és ezek a problémák valami kapcsán egyszerre bukkannak fel, mint itt Los Angeles, és Göteborg esetén), akkor arról is lesz poszt.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.21. 17:16:48

Hát igen, a Göteborgi opció (2009 Nov) a Los Angelesi meg (2009 Dec), dehát neked pont most kellett ezt a cikket megírni, biztos most gyűlt össze ennyi "tény" adat, egy ilyen meglehetősen objektív cikkhez.
Átnéztem a hivatkozásaidat, és azoknak egy része olyan szintű oldal kb, mint a blogod, egyáltalán nem hivatalos forrás továbbá ha ezeknek az érdemibb részét elolvassuk, akkor abba semmi olyan negatívum nincs, amit a te irományod hordoz. Te kb kiemelted azt a kb 2 sort mindegyik cikkből ami negatív.. De mindegy.
Én neked záró gondolatként csak annyit mondanék, hogy lehet naívan nem hinni is az Ansaldoban...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.21. 17:48:28

@bikappavuvjsz:

tutod, ha olvasnád a blogot rendszeresen, akkor láthatnád, hogy elég nag ykimaradások vannak az egyes posztok között. Ennek az az oka, hogy munka, és magánélet mellett nem feltétlen jut idő a blogra. Most kb. öt félkész poszt van, a legkorábbi lassan egy éves lesz (szerencsére annak nincs aktualitása, észak-európai tervezett villamosokról szól). Így volt a ez poszt is, hetekig itt volt félkészen, aztán kedvem volt hozzá, és befejeztem. Lehet a rosszindulatot keresni, de szerintme nem érdemes, mert nincs.
A hivatalos forrásról: tudod általában a cégek hivatalosan nem szeretik közzétenni, hogyha problémájuk van, se az üzemeltető, se a gyártó, ezt jellemzően a média, és hasonló jellegű oldalak kapják fel, mint az enyém. Persze lehet ezeket az oldalakat semmisnek venni, azt mondani rájuk, hogy kitaláltak mindeni, lehet a homokba dugni a fejed, de attól még igen nagy a valószínűsége annak, hogy a fentebb leírtak, megtörtént valós dolgok. Egyelőre ott járunk, hogy jössz, csúsztatást emlegetsz, nem objektív posztot, de tényeket, hivatalos forrást még egyelőre nem tudtál mutatni.
Tudom-tudom, ez csak egy szaros kis blog, aki blikk-szerű információszinten nyomja, nem kell vele foglalkozni, de ugyan kérlek, ereszkedj már le hozzánk, és ismertesd velünk a tényeket.
Sose állítottam, hogy a posztokban nem szereplhetnek tévedések, akár félrefordításokból, akár a források pontatlanságából adódóan, de azért lássuk be, elég kicsi a valószínűsége annak, hogy az ehhez hasonló szintű oldalak (meg perze ki ne hagyjuk az érintett országok, városok legkülönbözőbb médiumait)világméretű összeesküvésként hadjáratot indítanak az Ansaldo ellen, az Usától Dániáig. Majd írok a konteo-blogosoknak (konteo.blog.hu/), nehogy kihagyják ezt a témát a konspirációs teóriák feldolgozásakor.

Szóval azon túlmenően, hoyg rendületlenül a kitartasz az Ansaldo mellett, és fikázod az összes oldalt, ahol az Ansaldo búját-baját hozzák fel példaként, tudsz tényeket is mondani?

Lehet, hogyha ezzel indítottál volna, hogy figyelj, itt, meg itt, meg itt pontatlan a poszt, és ez, meg ez, meg ez az igazság, akkor azt mondhatnám, hogy bocs, igazad van, de hogy idejössz nyeglén, nagyképűen, és osztod az észt tények nélkül az kicsit erős szerintem.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.21. 18:15:28

@mestska:
Ne nézz csak egy egyszerű turistának, vannak tény információm, pontos, hivatalos adatok. Reagálnék szívesen tény adatokkal, de mivel se felhatalmazásom, és úgy gondolom, mivel ez nem egy hivatalos valami, csak egy blikk szintű szemét, ahogy te is írtad, erre így nem áll módomban semmilyen kiigazítást közzétenni. Egyébként lenne mit elhiheted...
Szoktam olvasni is a blogod, mert annak ellenére, hogy nem szoktam post-olni érdekelnek a témák mert azt lehet mondani szakmabeli vagyok.
Ezt a cikket nagyon elfogultnak éreztem ezért is reagáltam rá, de te is beláthatod, ha igazán objektív akartál volna lenni és egyébként is ilyen sok idő egy cikk előkészítése, én ezt a helyedben nem most tettem volna közzé (persze neked ezzel célod volt, hiába próbálod tagadni) és egyeztetsz a hivatalos (másik oldallal) is előtte.
Továbbá nem kell itt ilyen összeesküvés elméletekről beszélni én csak azt mondom, hogyha ezt te nem irányozottan írtad, hanem tök véletlenül most kellett közzétenned (mert ügye ezt állítod), akkor csak egyszerűen buta vagy. De ezt nem hiszem...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.21. 18:38:54

@bikappavuvjsz:

hát az már az első hozzászólás után lejött, hogy nem egyszerű turista vagy, Szedlmajer Laci hozzászólása után pedig már el is tudtalak helyezni valahová. Aztán lehet, hogy rosszul.

Azt, hogy olvasod a blogom, azt köszönöm, nyugodtan kommentelheted, mert attól a blog csak előre jutna, hátrányára nem válna. Még akkor is igaz ez, ha én valamennyire szakmabeli vagyok, azt lehet mondani...

Egyébként ha te paradoxont emlegettél, engedd meg, hogy én is ezt tegyem: ha blikk szerű szemét az oldal szerinted, akkor nem mindegy, mikor, és mi jelenik meg rajta?

Legközelebb majd kis zöld emberkékről írok, akik megjelentek a 61-es villamoson. Mit szólsz? Sőt, ha szeretnéd, rakok ki félmeztelen lányokat is a címlapra, ahogy a blikknél van.. egyből megugrana a látogatottság :)

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.21. 18:50:11

Azt kell mondanom igazad van, teljesen mindegy mi jelenik meg a blogodon és mikor...
Csak én is véleményt szerettem volna nyilvánítani, amit megtettem és amit úgy gondolom innentől is meg fogok tenni.
Köszönöm a lehetőséget.

jazzcool 2010.02.22. 09:16:46

@bikappavuvjsz: Nem fogok tudni neked tény adatokkal előrukkolni, nem azért mert nincsenek, hanem azért mert ennek egy fórum nem lehet az eszköze.

ezt nem értem. ha tudsz objektív tényadatokat, akkor elő vele, és "nyomd le az olaszellenes lobbit":-)
persze a vélemény is lehet érdekes, de súlyát a tényhivatkozás adná meg, szerintem.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.22. 13:07:12

@jazzcool:
Valóban ez így lenne korrekt, ebben mestska-nak is igaza van, tény adatokkal lehetne és kell is megcáfolni bármit.
Ígéretet teszek arra, ha már ennyit posztoltam ill. elindított az egész egy ekkora érdeklődést, hogy amint lementek az aktuális dolgok, közzé fogok tenni egy helyreigazítást. Az anyag már kész van, csak én a dolgok ebben a stádiumában nem közlök le semmit ezzel kapcsolatban.
Mindenesetre az a gondolatod részben helytálló, hogy olaszellenes lobbi, még ha kicsit cinikusan is írod, ez minden normálisan gondolkodó embernek teljesen egyértelmű...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.22. 13:30:02

@bikappavuvjsz:

hajrá. én fogadóképes vagyok, ha nem piár szövegről van szó. talán a blogom színvonalához hasonlított LA Times egyik oldalán volt egy cikk (de lehet, hoyg méshol olvastam), ahol az ansaldo helyi vezetője igyekezett válaszolni (és magyarázkodni).

amúgy mint utas, mi a véleményed az Ansaldo villamosokról? Biztos utaztál már több típuson.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.22. 15:37:20

@mestska:
semmi PR szöveg, csak tények...Tehát a mondatok nem úgy fognak kezdődni, hogy ezek a nagyszerű, szuper, hibátlan Ansaldo villamosok...Csak az állításaid mellett lesz úgymond hiteles magyarázat.
Lehet, hogy ilyen szempontból nem a legjobb embert kérdezed, mert egyértelmű, hogy én veled szemben a másik oldalon állok, de rosszat nem tudok igazából mondani. Mint utas senkinek nem lehet rá panasza, általában kicsit zsúfolt az elrendezés, de az mindegyik gyártóra elmondható kb, hisz minél több helyet általában bele kell erőszakolni minden modellbe.

SzedlmajerLaszlo 2010.03.01. 20:04:41

Sziasztok!

A hétvégén utaztam a kocsikkal göteborgba: utasként oké, ahogy az egész hálózat is, végülis elég sok kocsi volt kinnt, amúgy arról foglamam sincs milyen a kiadás.
AZ olasz technikáról nekem bkv-sként csak a legrosszabb élményeim vannak, nem baj ha ezt kimondjuk. Az már egy más tészta hogy ez kocsi milyen, kiváncsi is vagyok rá!!!

Elő a valódi infókkal.
SzL

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.02. 09:23:38

@SzedlmajerLaszlo:

örülök, hogy azt mondod, hogy a göteborgi kocsi utasként oké, sajna én azt nem próbáltam még.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.02. 11:26:16

@SzedlmajerLaszlo:
Örülök, hogy tetszett, a Göteborgi kocsik valóban kicsit kilógnak a sorból,de épp ez teszi őket talán egyedivé. Ahogy már mondtam én részletesen most nem megyek bele az összes dologba, de ha már megemlítetted, ez egy "különösen" egyedi megrendelés volt ezért is volt nagyon nehéz időben teljesíteni bármit. Persze a végeredmény szinte tökéletes lett és a sikeres együttműködés eredménye egy újabb 25db-os megrendelés kisebb változtatásokkal (ez is valótlan, hogy egy teljesen átalakított járművet kínálna az AB erre):
Lássunk egy-két tény adatot, a cikkben megemlített információkra:

Az eredeti szállítási ütemterv a vevő által kért jelentős, egyedi kialakítást célzó (funkcionális és esztétikai) módosítások következtében változott.
A Göteborgi Önkormányzat több mint 100 rendelésmódosítást kért.

Az első üzemelési időszakban jelzett zajproblémákat már régóta megoldottuk. Az összes zajszint a szerződés által meghatározott szint alatt van.

Nem találtak semmilyen kerékhibát, és hasonlóan nem merültek föl repedési és rozsdásodási problémák sem.
A vízbeszivárgások oka a helytelen mosási eljárás volt, és a probléma megoldódott.
A Sirio villamos semmilyen sínkárt nem okozott.

Az üzemelés első fázisa alatt a vezetők jelzései alapján néhány módosítást hajtottunk végre a vezetőfülke légkondicionáló berendezésén; ezek a módosítások teljes mértékben megoldották a problémát.
Semmilyen ergonómiai problémát nem jeleztek. Ellenkezőleg, a vezetőfülke jó példa a szállító, az üzemeltető és a vezetők közös fejlesztésére. A vezetők szakszervezeteiken keresztül megerősítették, hogy az M32 villamos ergonómiájával és vezetési kényelmével teljesen elégedettek.
A szerződésben szereplő szabvány vezetőülést az Önkormányzat kérése alapján és költségére egy automatikus modellel cseréltük ki.

Egyetlen eset fordult elő, amikor az üzemeltető egy meghibásodás következtében leállította a villamosok üzemeltetését. Később bebizonyosodott, hogy a kérdéses meghibásodás oka a vezető egy hibás vezérlési művelete volt, és nem a jármű hibája okozta.
A legutolsó évben 92%-os flotta rendelkezésre állást mértek (figyelembe véve a vevő által szállított alkatrészek hibáit is)

Az eredeti 2001-es szerződésben maximum 80 járműre az alapszerződés szerinti utolsó villamos átadásától számított 10 éven belül gyakorolható opciók szerepeltek.
Ezen záradék alapján a Göteborgi Önkormányzat 2009 novemberében további 25 villamost rendelt. Ezen villamosok ára a szerződés ár-felülvizsgálati képleteinek szigorú alkalmazása és a bevezetett módosítások alapján lett kiszámolva.

Göteborg
(Svédország)
40db(2001) és 25db(2009)
5 kocsiszekrényes egyirányú jármű, hossza 29,5 m, szélessége 2,65 m
Az alap megrendelés szerinti mind a 40 jármű átadásra került.
2006. június óta vannak forgalomban.
6 millió km megtett út.
92% fölötti rendelkezésre állás (beleértve a vevő által szállított berendezéseket is)

Ez csak 1-2 szemelvény, természetesen még lenne mit közölni, mert sok egyéb valótlan állítás is volt.
A lényeg: mint ahogy te is láthattad, ezek nagyon jó villamosok.
Jó, hogy bkv-sként meg magánszemélyként is mindenkinek rossz tapasztalata van az olasz technológiával, de egyet kell látni: ahogy a franciák is, úgy az olaszok is évről-évre fejlődnek ebben és lassan felzárkóznak az egyéb képzelt megbízhatóbb gyártók felé (pl.: németek). Nagyon fontos, hogy ne a 10-15 éves tapasztalatra építsük a jelenlegi helyzetet, mert az a fajta megbízhatatlanság és technológia már a múlté...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.02. 13:00:29

@bikappavuvjsz:

pl. indíthattál volna egy ilyen hozzászólással is. Ugyanakkor nekem az jön le a mondataidból, hogy a fentebb felsorolt problémák léteztek, de az évek alatt sikerült mindezt megoldani, ahogy Bostonban, és Birminghamben is. Örülök, hogy sikerült megoldani a problémákat, de továbbra is kérdéses számomra, hogy vajon miért fordult elő az, hogy ekkora számű módosítást kért a göteborgi önkormányzat az eredeti szerződéshez képest? (ellentmondás: arra hivatkozol, hogy mennyi átalakítás volt szükséges, és emiatt hogy elhúzódott a szállítás, ugyanakkor cáfolod, hogy az új szerződésben módosított járművek szerepelnének. AZtán mégis azt írod, hogy az árat a módosításokkal számoltátok ki.) És arra is kíváncsi vagyok, hogy vajon egy magyar város tudja-e, képes-e finanszírozni a felmerülő szükséges változtatásokat.
A leállásokról: mivel a leállásokat, és általában a problémákat nem szereti reklámozni se a gyártó, se az üzemeltető, így a fentebb hivatkozott források alapján jelöltem meg a leállások mértékét. Te ebből egyet írsz, a többi ezek szerint nem lenne igaz, és a helyi újságok blődségeket írtak volna?....
ergonómia:
"Förarstolen går inte att skjuta tillbaka i längsled så att de över 170 cm kan sitta bekvämt. Förarstolen kan inte vridas mer än 45 grader utan att slå i övrig inredning när den är i sitt bakre läge, det användbara läget. Man kan inte justera fotplattan med säkerhetsgreppet varken i höjd eller längsled."
Ez se lenne igaz?...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.02. 13:03:58

@bikappavuvjsz:

egyébként meg továbbra is azt mondom, hogy egy-egy város esetén megmagyarázható a nagyfokú késés az átalakítások szükségessége miatt, vagy egyéb problémák kapcsán. Az Ansaldonál az az érdekes, hogy mindez _ennyi helyen_ fordul elő.
Nem kétlem egyébként, hogy minden városra tudnál a göteborgihoz hasonló sorokat írni, de továbbra is kérdem, hogy más gyártóknál miért nem fordul elő ilyen _nagy számban_ az átalakítás szükségessége, vagy épp ennyir ekitolódott szállítás?
Ha egy város lett volan az Ansaldo esetén is, hidd el, nem lett volna külön poszt, ahogy fentebb is írtam.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.02. 18:01:35

Ha egy kicsit figyelnéd az eseményeket, akkor belátnád, hogy majdnem az összes projektben vannak változások, változtatások. Ez pont az a terep ahol bizony nem lehet előre látni dolgokat és kb 1000 más dologra épül az, hogy te időben tudj teljesíteni...(ezeknél is biztos hogy lesz késés gondolj, csak a pályáépítésekre ami pl. nem a gyártón múlik) és ez mindegy hogy milyen gyártó..
Ez a primitív mondatod pedig, hogy majd meg kell fizetnie a magyaroknak...Hát ne haragudj, szerinted miért van kötbér és egyéb más büntetések ha látnád a szerződsétervezetet (megjegyzem valószínű láttad is) akkor kitűnne, hogy a magyarok (mint minden normális pályázat kiíró) kb 10 oldalról bevédték magukat és a csúszásokat elsősorban mindig a gyártó sínyli meg.
Egyébként Magyarországon semmi nem készül és nem is készülhet el időben a lassú bürokratikus, rossz rendszerek miatt. Ezt biztos te is belátod, nézhetjük az Alstom metró példáján is ezt (megjegyzem ott is az Alstom fizet a különböző hibákért, késésekért).
Nincs semmi ellentmondás én csak azt mondtam, hogy az eddig leszűrt tapasztalatok alapján ami az AB-nek igen csak van Svédországba, ez nem lesz egy nagyon átépített modell. Hangsúlyozom kialakult egy olyan jó kapcsolat, hogy változtatásokat közösen tárgyalásos, konszenzusos alapon mindig nagyon könnyen végre tudnak hajtani...És a tévhiteddel ellentétben meg vannak elégedve és szeretik az olasz villamost!
Mindegyik városra megvan a válaszom de látom, hogy semmi értelme ezt itt közzé tenni, te úgyis mindenbe belekötnél, hozzáteszem szerintem alaptalanul, dehát neked ez a dolgod most ügye...
Nyilván én ezeket az információkat most találtam ki és csak egy hirtelen agyszülemény termékei, de a tieid mindenhonnan baromi hitelesek és helytállóak.
Következésképp mindenki hisz amit hisz, én úgyse tudlak meggyőzni, bár bízom benne elsősorban nem is téged kell?.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.02. 19:41:31

@bikappavuvjsz:

megkérhetnélek _ismét_, hogy egy kicsit vegyél vissza? Egyszer mondjuk a primitív és hasonló jelzők kapcsán, másszor pedig ott, hogy _ez nekem a dolgom_. Ha valamilyen megjegyzés primitív, akkor ez az. (mondjuk az eddigi fellengzős hozzászólásaidba ez simán belefér)

Lehet, hogy nehéz elhinni, hogy valaki, aki nem a konkurenciának dolgozik, észreveszi, hogy az Ansaldo a rendeléseinek jórészénél sáros, olyan mértékben, ami más cégeknél nem jellemző, de attól még így van. Ahogy pl. az előző poszt kommentjei között is ott volt már mindez, nem is tőlem.

De lehet játszani a sértődöttet, kerülve a kérdést, amit már többször feltettem: hogy lehetséges az, hogy az Ansaldo esetén ilyen arányú probléma és késés van a különböző városoknál, míg a másik gyártóknál ez nincs így. Ez nagyon kerülgeted, holott pont ez a lényege az egésznek.
Írsz ezzel szemben arról, hogy minden városra megvan a válaszod. Nem kétlem. Biztos mindenhol nagyon elégedettek az Ansaldo termékekkel, azért szabtak határidőt a dánok, azért merült fel Birminghamben az eladás kérdése (Akár csak elméleti szinten is), és azért lettek a los angelesi kocsik nehezebbek az elvártnál.

Ahogy fentebb leírtam, továbbra sem állítom, hogy minden fenti információ pontos, és megállja a helyét, de enyhén szólva is furcsa, hogy amiről mondjuk 2008-ban cikkezett több göteborgi napilap, az szerinted meg sem történt.

ja, és nem láttam a szerződéstervezetet.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.02. 19:54:40

@mestska:
Ne haragudj csak eléggé felkavarnak az ilyen dolgok, utálom ezt a műfajt egyébként mert az emberek mostanság az anonimitás és a szólásszabadság túlzott kihasználása miatt, sok mindent meg mernek tenni..na mindegy.
Feltételezve, hogy egy érdeklődő ember vagy és semlegesen csak az igazságra lennél kíváncsi, megjegyzem a kérdéseidre megpróbáltam mindig választ adni, csak neked mindig lesznek újak és újak (mindenesetre megnyugtat, hogy 3-ból mindig 1 marad, tehát ezt úgy veszem hogy 2őt elfogadtál, legalábbis megválaszoltam).
Arra a 3 cinikus megjegyzésedre, hogy miért jó az AB is lenne kommentem, de ezt nem teszem közzé.
A te alapvető kérdésedre a válasz: kérlek adj egy email címet (privát) és átadom azt az anyagot, amiben az összes állítás hitelesen, korrektül meg van magyarázva, ha te is korrekt vagy csinálsz utána egy posztot amiben ezeket leírod...
Ebből kiderül, hogy a te kérdésed voltaképp nem releváns. (hogy lehetséges az, hogy az Ansaldo esetén ilyen arányú probléma és késés van a különböző városoknál)
Ez az ajánlatom, ha tényleg komolyan érdekel és vállalod utána, hogy posztolod, hidd el, hogy a tények az AB-t igazolják és nem téged és a hasonló ilyen site-okat, amiknek nagy része egyébként megbízásból ír ilyen eltúlzott híreket (valóság van bennük, de nem olyan mértékben mint az leírják).

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.03. 00:12:22

@bikappavuvjsz:

Látom siralmas kis elméleted, miszerint egy ilyen poszt csakis a konkurencia fizetése következményeként jöhet létre, továbbra is szilárdan tartja magát.
Akkor most mégegyszer utoljára szögezzük le:

--------------
Ez a blog soha, semmilyen formában nem húzott hasznot semmilyen beszállító cégtől. A hírek csakis a rendelkezésre álló szabadidőmnek megfelelően születnek. Ez a jövőben is így lesz.
--------------

Aztán nézzük a többit: az eredeti posztban jópár dolog meg lett említve,, amire nem adtál választ, várhatóan nem is fogok kapni, el kell könyvelnem, hogy a helyi, svéd nyelvű napilapok mindannyian tévednek, nem a városban élnek, kimaradás nem volt, csak egyszer, az sem az Ansaldo hibája miatt. Természetesen ez valószínűleg nincs így, ahogy pl. a posztban is említett Tramways & Urban Transitban sem légbőlkapottan jelentek meg az ilyen irányú rövidhírek.
Mindazonáltal köszönettel vettem annak hírét, hogy az általad említett egy leállás egy kisebb, pillanatok alatt megoldott problémából eredt. (vélhetően ez a hivatkozott T & UT említés)

A hibák nagyrészét a hosszú átfutási időszak alatt szinte biztos vagyok benne, hogy az Ansaldo kijavította, ezt is írtam már. Azt sem kétlem, hogy alapvetően ma már a leszállított villamosok jól mennek. Azt sem kétlem, hogy Göteborg 100 módosítást adott le a járműre.

De vajon a többinél mi van? Ők is módosításokat adtak le? Mindannyian? Nem ismételném magam tovább, de továbbra is furcsállom, hogy ez ennyi helyen előfordul, ennyiféle terméknél.

Azt igérted, nem lesz piár szöveg, de ne is haragudj, amikor olyat olvasok, hogy a késedelemért, vagy épp a szállítási problémákért, műszaki problémákért (a nehezebb los angelesi kocsik "hivatalos" okára kíváncsi lennék) az Ansaldo egy percig sem volt felelős, nem hibázott (merthogy a szövegedből ez jön ki), az elég piár szöveg.

Még valami, kapott anyagot egy az egyben soha nem fogok közölni a blogon a fentebb említettek miatt. Ha nyertek valamelyik tenderen, arról természetesen külön poszt lesz, sőt ezzel kapcsolatban itt a blog.hu-n írtam privát üzenetet még délelőtt.
Ha elküldöd az anyagod, természetesen elolvasom, a címem nem titkos, nickem a frímélen, sőt, privátban is lehet levelezni ezzel kapcsolatban, mert az, hogy itt primitívezel, vagy épp a blogot ócsárlod, összeesküvéselméleteket gyártasz, vagy épp a konkurencia fizetett bérencének tartasz, azt nem itt (sőt, sehol) nem kellene folytatni.

Egyébként köszönöm, hogy olyan oldalakkal hasonlítasz össze, mint az LA Times, vagy a transportpolitic. Ez azt jelzi, hogy jó a blog :D

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 11:17:54

@mestska:
MEGJEGYZÉSEK A PTinfo CIKKRŐL

GÖTEBORG
Átadási késedelem
Az eredeti szállítási ütemterv a vevő által kért jelentős, egyedi kialakítást célzó (funkcionális és esztétikai) módosítások következtében változott.
A Göteborgi Önkormányzat több mint 100 rendelésmódosítást kért.

Az elektronika zajossága
Az első üzemelési időszakban jelzett zajproblémákat már régóta megoldottuk. Az összes zajszint a szerződés által meghatározott szint alatt van.

Kerékhibák, repedések, szivárgások, rozsdásodás, sínkárosodás
Az információ téves.
Nem találtak semmilyen kerékhibát, és hasonlóan nem merültek föl repedési és rozsdásodási problémák sem.
A vízbeszivárgások oka a helytelen mosási eljárás volt, és a probléma megoldódott.
A Sirio villamos semmilyen sínkárt nem okozott.

Komfort problémák (légkondicionálás, rezgések, ergonómia)
Az üzemelés első fázisa alatt a vezetők jelzései alapján néhány módosítást hajtottunk végre a vezetőfülke légkondicionáló berendezésén; ezek a módosítások teljes mértékben megoldották a problémát.
Semmilyen ergonómiai problémát nem jeleztek. Ellenkezőleg, a vezetőfülke jó példa a szállító, az üzemeltető és a vezetők közös fejlesztésére. A vezetők szakszervezeteiken keresztül megerősítették, hogy az M32 villamos ergonómiájával és vezetési kényelmével teljesen elégedettek.
A szerződésben szereplő szabvány vezetőülést az Önkormányzat kérése alapján és költségére egy automatikus modellel cseréltük ki.

Az ajtók működése
Az ajtók működése megfelel a nemzetközi szabványoknak.
A villamosok rendelkezésére állásának hiánya Egyetlen eset fordult elő, amikor az üzemeltető egy meghibásodás következtében leállította a villamosok üzemeltetését. Később bebizonyosodott, hogy a kérdéses meghibásodás oka a vezető egy hibás vezérlési művelete volt, és nem a jármű hibája okozta.
A legutolsó évben 92%-os flotta rendelkezésre állást mértek (figyelembe véve a vevő által szállított alkatrészek hibáit is)

Az opciók magas ára
Az eredeti 2001-es szerződésben maximum 80 járműre az alapszerződés szerinti utolsó villamos átadásától számított 10 éven belül gyakorolható opciók szerepeltek.
Ezen záradék alapján a Göteborgi Önkormányzat 2009 novemberében további 25 villamost rendelt. Ezen villamosok ára a szerződés ár-felülvizsgálati képleteinek szigorú alkalmazása és a bevezetett módosítások alapján lett kiszámolva.

LOS ANGELES

Átadási késedelem

Az a megállapítás, hogy “A 2004-ben eredetileg rendelt 50 jármű a határidő lejárta ellenére a mai napig nem érkezett meg a városba” nem igaz.
Ezek a járművek 2008 elejétől vannak forgalomban, és a mai napig 31 jármű lett átadva és üzemel.
Súlynövekedés A járműveknek a vevő által elfogadott súlynövekedése:
- semmilyen hatással nincs a teljesítményre és az üzemeltetésre
- nem korlátozza a járművek forgalomban történő üzemelésének lehetőségét a villamospályán
- a szerződés minden energiafogyasztásra vonatkozó feltétele teljesül.

Opciós rendelések
2009-ben az AnsaldoBreda és a Los Angeles-i vevő egy lehetséges opciós járműrendelésről tárgyalt, de ez nem vezetett megállapodáshoz.
A megállapodás hiánya a vevő egyrészt szerződéses, másrészt jogi szempontból szokatlan kéréseire vezethető vissza; ezek meghaladták a szerződéses feltételeket, jóval az ágazat nemzetközi standardjai fölött voltak és a Finmeccanica kereskedelempolitikai elvein kívül estek.

BOSTON

Átadási késedelem
Problémák a vágánnyal

Ennek a szerződésnek hosszú a története, aminek oka a pálya (vágány) rossz állapota, ez a járműgyártási program több megszakításához vezetett.
Ebben a kontextusban a valós tények az alábbiak:
- A vágányproblémákat – az átadások felfüggesztésének fő oka – a forgalomban lévő Kiki Sharyo (japán) gyártmányú járművek okozták. Evvel kapcsolatban lásd az AnsaldoBreda és a bostoni hatóság egy 2003. novemberi APTA meeting (Amerikai Tömegközlekedési Hatóságok Szövetsége) alkalmával bemutatott hivatalos jelentését.
- 2006-ban az MBTA (Bostoni Hatóság) kiadott egy hivatalos sajtóközleményt, amelyben kijelenti, hogy az AnsaldoBreda járművei a legjobbak a flottában.
- 2008 elején az összes jármű átadásra került, és a szerződés 2008 decemberében hivatalosan lezárult.
- A járművek túlteljesítették a Műszaki leírásban meghatározott 9300 mérföldes megbízhatósági indexet (két meghibásodás közötti átlagos távolság).

BIRMINGHAM
Feltételezések a teljes flotta cseréjéről.
1999 júniusa óta mind a 16 jármű szabályosan forgalomban van. Nincs tudomásunk feltételezett járműcseréről. A járműveket a Firema társaság gyártotta, és az Ansaldo csak a meghajtó rendszereket készítette.
A járművek teljesen más típusúak, mint a Debrecennek és Miskolcnak kínált “Sirio”; ez utóbbiakat teljes mértékben az AnsaldoBreda tervezi és gyártja a Firema bárminemű közreműködése nélkül.

OSLO
Átadási késedelem
A villamosok átadása 2002-ben zárult le. Csak a végátvétel késett formai jellegű szerződéses szempontok miatt.
Egyéb problémák Nincsenek jármű üzemkészségi korlátozások sem a súly sem a minimális pályaív sugár következtében.
A zaj a szerződéses korlátok között van.
Valójában a vevő az átadott villamosok üzemelésével teljes mértékben elégedett. Jelenleg csak egy nyitott vitás kérdés van, ez a rozsdásodás eseteire vonatkozik, aminek oka részben a járművek karbantartása.

DÍZEL SZERELVÉNYEK A DÁN VASÚT RÉSZÉRE
- Szállítási ütemterv Egy nagysebességű vasúti projektről van szó, amit alapvetően két esemény befolyásolt: (a) a dízel meghajtó rendszer elégtelen teljesítménye, ami a gyártás megszakítását okozta, és egy súlyos utólagos módosítási tervhez vezetett, (b) a típusengedélyezés során az illetékesség nem egyértelmű meghatározása; több intézmény folytatta az eljárást egymásnak ellentmondó célokkal.

Az első szerelvény 2008 júliusától forgalomban van Dánia regionális vonalain. A dán sajtó beszámolója szerint az utasok nagyra értékelik a szerelvényeket.

2009 májusában egy 14 szerelvényes végső konfigurációjú flotta került átadásra és átvételre, és ezt az eseményt követően megállapodás született a fennmaradó járművek új szállítási ütemtervéről.

V250 NAGYSEBESSÉGŰ SZERELVÉNYEK A HOLLAND ÉS A BELGA VASÚT RÉSZÉRE

- Szállítási ütemterv A szállítási ütemterv késik a nagysebességű pályák építési munkálatai valamint a vonatkozó jelzőrendszer csúszása miatt; ezek nem álltak rendelkezésre a tervezett időpontban.
Emiatt az AnsaldoBreda a prototípus szerelvény tesztjeit a velimi (Cseh Köztársaság) tesztpályán kellett, hogy elvégezze, ahol a szerelvény az elvárások szerint teljesített.
Jelenleg folyamatban vannak a minősítési tesztek holland és belga nagysebességű és hagyományos pályákon.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 11:20:25

Általános információk a “Sirio” termékcsaládhoz tartozó alacsonypadlós villamosokról

A mai napig 356 Sirio villamos került értékesítésre 9 különböző városba.
Ezek közül 240 villamos szabályos forgalomban van, és összesen 33 millió km megtett utat teljesített (2009. december 31-i adatok).

Város Mennyiség Szerződés időpontja Típus Megjegyzések
Nápoly (Olaszország) 22 2000 3 kocsiszekrényes kétirányú villamos, hossza 20 m, szélessége 2,3 m Az összes jármű átadásra került.
2004. december óta vannak forgalomban.
Több mint 1,5 millió km megtett út.
96,7%-os rendelkezésre állás.
Milánó (Olaszország) 35
33 2000
2005 5 kocsiszekrényes egyirányú jármű, hossza 26,5 m, szélessége 2,4 m 62 jármű lett átadva.
2005. december óta vannak forgalomban.
4 millió km megtett út.
Több mint 96%-os rendelkezésre állás
Milánó (Olaszország) 48 2000 7 kocsiszekrényes egyirányú jármű, hossza 35 m, szélessége 2,4 m Az összes jármű átadásra került.
2003. január óta vannak forgalomban.
8 millió km megtett út.
96,5%-os rendelkezésre állás.
Sassari (Olaszország) 4 1999 5 kocsiszekrényes kétirányú jármű, hossza 27,5 m, szélessége 2,4 m
nyomtávolság 950 mm Az üzemelés 2006-ban kezdődött (a pálya felújításának befejezését követően).

Göteborg
(Svédország) 40
25 2001
2009 nov. 5 kocsiszekrényes egyirányú jármű, hossza 29,5 m, szélessége 2,65 m Az alap megrendelés szerinti mind a 40 jármű átadásra került.
2006. június óta vannak forgalomban.
6 millió km megtett út.
92% fölötti rendelkezésre állás (beleértve a vevő által szállított berendezéseket is)
Bergamo (Olaszország) 14 2002. május 5 kocsiszekrényes kétirányú jármű, hossza 32 m, szélessége 2,40 m Mind a 14 jármű átadásra került.
2009 májusában, a pályaépítési munkák befejezését követően kezdődött a forgalomban történő üzemeltetés.
Firenze (Olaszország) - 1. vonal 17 2003. június 5 kocsiszekrényes kétirányú jármű, hossza 32 m, szélessége 2,40 m Mind a 17 jármű átadásra került.
2010 februárjában, az új 1. vonal építési munkáinak befejezését követően kezdődött a forgalomban történő üzemeltetés.
Athén (Görögország) 35 2002. február 5 kocsiszekrényes kétirányú jármű, hossza 32 m, szélessége 2,40 m Mind a 35 jármű átadásra került.
2004. június óta vannak forgalomban.
A flotta megtett útja több mint 13 millió km, kb. 97%-os rendelkezésre állással.
Firenze (Olaszország) - 2 és 3. vonal 29 2005. június 5 kocsiszekrényes kétirányú jármű, hossza 32 m, szélessége 2,40 m A pályák építése folyamatban van.
Kayseri (Törökország) 22
16 2006. január
2009. január 5 kocsiszekrényes kétirányú jármű, hossza 32 m, szélessége 2,65 m Az alapszállítás szerinti mind a 22 jármű átadásra került.
A flotta 2009 augusztusa (a pályaépítés befejezése) óta van forgalomban, az éves szintre számított átlagos megtett út járművenként több mint 100.000 km.
Az utasok és az üzemeltető nagyra értékeli a járműveket.
Samsun (Törökország) 16 2008 szept. 5 kocsiszekrényes
kétirányú jármű, hossza 32 m, szélessége 2,65 m Az első jármű átadására (a szerződéses programnak megfelelően) mindössze 17 hónappal a szerződés aláírását követően, 2010 februárjában kerül sor.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.04. 11:22:59

@bikappavuvjsz:

csak egy mondat, mert nncs időm hosszabban válaszolni. Leírtam, hogy a megrendelt 50 jármű nem érkezett meg a határidő lejárta ellenére Los Angelesbe. Erre te leírod, hogy ez nem igaz, mert ott van 31 kocsi. Magyarul simán elismered, hogy nem sikerült leszállítani a 50 kocsit.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.04. 11:32:42

@bikappavuvjsz:

mégegy:
"A szállítási ütemterv késik a nagysebességű pályák építési munkálatai miatt"

megnyílt tavaly a pálya. a kocsijaitok meg sehol.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 13:00:34

Nem fogok veled vitatkozni, csak gondoltam, hogy a blogod egy kis értéket képviseljen ezért kiegészítettem valódi, tény információkkal.
Lehet hogy találsz 1-2 dolgot amibe még bele tudsz kötni, erre is lenne magyarázat. De olyan inkorrekt vagy, hogy egyszer nem ismerted el, hogy a posztod sok helyen nem helytálló és elismernéd a munkánkat. Szóval ne haragudj, de nem fogok én többet magyarázkodni...Vegyél példát egy sokkal objektívebb és korrektebb blog oldalról pl.: a kotottpalya.blog.hu-ról.

Ja és nagyon nem jött össze a CAF hát sajnálom tényleg, pedig jól megterítetted nekik az asztalt, ha érted a hasonlatot. Ekkora hátszellel (nem rád gondolok, te max. csak beletettél akarva-akaratlanul is) se tudtak egy érvényes ajánlatot letenni. Nevetséges és szánalmas egyaránt.
Másrészről szégyelld magad, mert magyar vagy és magyar munkaerőt támogatna (nem is keveset ilyen ínséges időkben teszem hozzá) ha nyert volna Debrecenbe is az AB..Gratulálok, ilyen Magyarország 2010-ben, hát igen összetartásról soha nem lehet és lehetett beszélni...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.04. 13:20:32

@bikappavuvjsz:

egy-két dolgot találok? ízekre lehet szedni a mondataidat, a fenti az csak két kiragadott példa volt, ami jól mutatja mindezt. piárszagú az egész, még akkor is az sajnos, ha a posztomban biztos voltak olyanok, amiről valóban nem az ansaldo tehet. É

Nem inkorrekt vagyok, pusztán reális magyarázatot kértem az elején, piár helyett, mégis utóbbit kaptam. Hogy ki, hogyan, és mikor ismert el titeket, és miért nem tehet az Ansaldo semmiről. Közben nagyvonalúan túlléptél sok dolgon.

Ha az összes helyi napilap arról cikkezik, hogy kocsikiadási problémák vannak, akkor ne haragudj, de nem tudom elhinni, hogy semmilyen probléma nincs.

Ha tudom, hogy tavaly megnyílt a vonal, akkor nem tudom elfogadni a vonal építésének csúszására való hivatkozást.

stb. stb.

és hogy szégyelljem magam, mert nem a magyar munkaerőt támogatom? szánalmas vagy....

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 13:37:46

@mestska: te vagy szánalmas, hogy ezt nem látod be...

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 13:40:36

@mestska: ja és nem Ansaldo-s vagyok, már akartam szólni, mert látom annak tituláltál előzőleg...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.04. 13:55:35

@bikappavuvjsz:

mit, hogy nem kell a magyar városoknak bizonytalan minőségű termék? piárkodsz itt fentebb, de valós, tőletek független okot nem mondtál arra, hogy miér tnem sikerült leszállítani már rég leszállítani Los Angelesbe az 50 kocsit, miért cikkeznek az újságok olyanról, ami szerinted nincs, egyáltalán miért lehet mindegyik problémára több forrást hozni, olyan problémákra, amik szerinted nem problémák, vagy a vevők miatt van, vagy meg sem történt.
Az Ansaldo sehol nem hibázott, tudjuk, persze. És akkor még dicsérjem meg a kis buksitokat, hogy idedobjátok a piárszövegeteket. (ahol a magyarázatok egy része biztosan ül amúgy, és lehetne pontosítani a posztot, dehát ennyi piár mellett nehéz elválasztani az ocsút a búzától)

Tudom, hogy nem Ansaldos vagy, de ez lényegtelen ebből a szempontból. Ha nem tetszik, ha szerinted szar, nem kell olvasni a blogot, kész.

bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 14:02:01

Ne haragudj, hogy korrigálni, helyreigazítani szerettünk volna egy szöveget, ami nem állja meg a helyét több helyen. Nincs szó PR-ról, csak tények vannak leírva, minden mellébeszélés nélkül. Nincs belőle mit kihámozni, ez egy az egyben leadható, hisz csak tények, száraz, de ez van.
Én nem olvasnám ezt, nehogy azt hidd csak ha félretájékoztatsz embereket, ha csak 5-10-en vannak is én kötelességemnek érzem, hogy hozzászóljak és leírjam a tényeket. Így legalább látszik mindkét oldal, és mindenki hisz amit akar...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.04. 14:09:33

@bikappavuvjsz:

tények?
azt írod, hogy nem igaz, hogy nem szállítottátok le az 50 járművet. aztán kiderült, hogy szerintetek is csak 31 van ott.

leírod, hogy csúszik a pályaépítés hollandiában, azért nincsenek kész az ansaldo-vonatok, holott a tényleges tény az, hogy tavaly átadták a pályát, a ti kocsijaitok helyett azonban mozdonyos vonatok közlekednek.

leírod, hogy egyzser volt göteborgban probléma, csak akkor tudnám, miről cikkezett egy csomó svéd lap.

leírod, hogy a súlynövekedést elfogadta Los Angeles minden probléma nélkül, itt rögtön két kérdés merül fel, hogy miért lett nehezebb a kocsi, és hogy miért is cikkezik erről az LA timestól kezdve több szakmai oldal. Miért írják azt, ami jelen posztban is szerepel.

Sőt, miért tudtam ennyi forrást linkelni (sokkal többet is lehetett volna) a problémákról, ha nincsenek is problémák. Egy-egy esetről miért olvasni sok helyen?

Mindegy nem érdekes, lehet azt hinni, hogy az Ansaldo nem felelő semmiért, és a világ legjobb termékeit gyártja permanensen.

A kommenteket itt lezárom ebben a posztban. Ilyen még nem volt a blogban úgyse.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.04. 14:10:09

@mestska:

a lezárás oka pedig nem a szakmai ellentétek, hanem a fellengzős, beképzelt fikázó stílusod.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.06. 14:30:08

@bikappavuvjsz (törölt):

"Valójában a vevő az átadott villamosok üzemelésével teljes mértékben elégedett"

akkor most itt van ez:

Egy évtizednyi viszontagságos munka után az Ansaldo és a Firema villamosainak el kell hagyniuk Oslo utcáit

iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=3870:ansaldo-firema-oslo&catid=6:sineken&Itemid=9

vigyázz, mert még a végén kiderül, hogy minden igaz, amit leírtam.

nemeza 2010.12.06. 21:05:50

Szerintem nagyon jó, hogy itt vannak Bikappavuvjsz hozzásszólásai is.

Kicsit I-Shift jutott eszembe, bár ős sokkal durvább volt egy idő után (ha elfogyott a türelme). Bikappavuvjsz sokkal kulturáltabb a "PR" érthető, a tények jól árnyalják a képet. Szerintem a debreceni utasok is csak annyit szeretnének, hogy legyenek új villamosaik, amelyek megbízhatóak, kényelmesek és szépek. Hogy ezt az AB, CAF, Koncar, Ganz(XD) vagy a Mittudomaintong-tól kapják nagyrészt mindegy. Persze, mindenki örül, ha minél több magyar munkát biztosít egy termék. De azt hiszem pont Debrecenben, a Cívis(12)városban vegyes érzelmeket szülhet, ha a minőség sok kívánni valót hagy maga után..

mcfigyelo 2011.05.27. 07:48:36

@mestska:
Mcfigyeltem, hogy a hollandoknál minimum 4, azaz négy évet késik az AnsaldoBreda V250 vonat:

www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/fyra-launch-delayed-again.html

Azt is mcfigyeltem, hogy ezt a közlekedési miniszter mondta a Parlamentben, úgyhogy nehéz lesz a szimpatizáns kommentelőknek cáfolniuk.

mcfigyelo 2011.09.08. 18:56:46

Mcfigyeléseimet összegzem az AnsadoBreda-ról: A szaksajtó szerint az utóbbi 5-6 évben tartósan veszteséges, 2005 óta egyetlen új EU tuja szerződése sem ismert, Birmingham után Osló is leselejtezi és eladja tizenéves AB-Firema villamosflottáját, Los Angeles felbontotta 100 járműves opcióját. Hollandiában 4 éves késésben van a Fyra vonatok szállítása, Dániában – ezt Mestska vette észre és jelezte a fenti linkkel - a 2001-ben kötött, félig teljesített IC4 DMU vonatszerződés felmondása fenyegeti a nápolyiakat.

Mckockáztatom, hogy a dán szándék komoly lehet, mert ott is a miniszter tette a bejelentést, a döntést szeptemberre ígérve. A gondokat, botrányokat úgy tűnik, a tulajdonos Finmeccanica konglomerátum is megelégelte és meg akar szabadulni a járműgyártótól. Az „erőforrásbiztosító” is komolyan gondolja, a CEO nyilatkozott erről: www.cityrailways.it/home/2011/8/2/ansaldobreda-a-rischio-vendita.html

Azt is mcfigyeltem, hogy a valaha oly aktív hazai AnsaldoBreda szimpatizánsok, lobbisták hallgatnak, nem tudósítanak új szállítási szerződésekről, nincs poszt a két sikeres anatóliai üzemről, nem szólnak hozzá a bloghoz - és főleg nem cáfolják a rossz híreket, nem oszlatják az aggodalmakat. Pedig a kiegyensúlyozott tájékoztatás alapja a „hallgattassék mc a másik fél is”. Hajrá másik fél, hallgatjuk!

Mindeközben Miskolcon (mint korábban Los Angelesben, Madridban és Miamiban articles.latimes.com/2009/mar/25/opinion/oe-rutten25)
helyi munkahelyteremtést ígér és nyerésre áll, míg Debrecenben ezüstérmes az AnsadoBreda.

Mcfejthetetlen…

dualis 2011.09.09. 09:50:17

@mcfigyelo:
Megfogadtam, hogy soha többet nem írok ide, csak nehéz tűrni ha csak a semmiből megint előtűnik valaki és ferdítésekkel tele bejegyzéseket közöl, valótlan, ferdített adatokkal. Számomra ez Mcfejthetetlen, hogy az illető egyszerűen csak tipikus magyar vagy igen..

De nézzük a tényeket:

Általános információk a “Sirio” termékcsaládhoz tartozó alacsonypadlós villamosokról

A mai napig 356 Sirio villamos került értékesítésre 9 különböző városba.
Ezek közül 240 villamos szabályos forgalomban van, és összesen 33 millió km megtett utat teljesített (2009. december 31-i adatok).

Ezek közül 2005 óta a következő sikeres tendereket folytatta le a cég:
- Firenze, 25 kocsi, 2005 júniustól
- Kayseri, 22+16 kocsi, 2006 január és 2009 január
- Samsun, 16 kocsi, 2008 szeptember
- Göteborg, 25 kocsi opciós rendelés, 2010.

Ezek csak a 2005 utáni tenderek, ami világ viszonylatban is kimagasló könnyű vasúti szerelvények terén.
Ezen felül a Kayseri project különdíjat is kapott 2010-ben: www.ym.com.tr/ViewItemDetails.aspx?Item_id=573&Language_id=2

A pénzügyi gondokról meg csak annyit, hogy teljesen nyilvánvaló a válság közepette ezek a beruházások ill. források igen megcsappantak, ezért ennél sokkal nagyobb cégek (Stadler, Siemens) is komoly megrendelés hiánnyal küzdenek, ezért egy ilyen cikket kb. mindegyik gyártóról le lehetne hozni...

A megcsappant szimpatizálásról meg csak annyit, hogy ne sértődj meg de sem ez a platform sem pedig az itt megjegyzést hozzáfűző megalapozott információkkal rendelkező hozzászólók, nem az én világom, de tényleg...És az se zavar, ha ezt magadra veszed, mert én ezek után se fogok commentelni itt, csak ha valaki nagyon kiveri a biztosítékot és rávesz arra, hogy rontsam ezen blog színvonalát hiteles információkkal és tény adatokkal...

Ezen felül meg tudom erősíteni, hogy az AB ha nyer, akkor magyar munkaerőt is fog alkalmazni, ill. magyar vállalkozásokat is bevesz a projektbe, nem kis mértékben...De nyilván itt Magyarországon, ez is egy bevett szokás...vagy nem..?

Konklúzióként, mi lenne debrecennek vagy Miskolcnak az alternatíva? Egy jól bevált Skoda, vagy egy világszínvonalú Astra, vagy esetleg egy méregdrága Stadler...? Ne válaszolj rá kérlek...

Ezekről a cégekről nem lehet írni cikkeket, oly kíváncsi lennék az Ő referenciáikra és sikeres projektjeikre? Tegyük így színesebbé ezt a nagyszerű blogot...

premium salmon 2011.09.11. 08:40:59

@dualis:

Kinek jó kérlek, ha nem veszel részt a diskurzusban? Lefojtod a frusztrációdat amiatt, hogy nem mondod el amit tudsz, vagy gondolsz, a blog meg szegényebb, színtelenebb lesz. Igenis próbáld meg kiegyenesíteni a sok ferdítést, valótlanságot!

De nézzük a tényeidet:
Az első bekezdést ebben a posztban korábban betűre megegyezően olvastuk már, de mástól, egy talányos nevű levelezőtől: bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.04. 11:20:25 Elhagytad az idézőjelet, bár mást citáltál. (Hacsak nem duális üzemmódban működsz)

2011 szeptemberében tán frissebb adatokat is hozhattál volna, mint 2009 december. Javítottad volna a statisztikát, ha a 2003-ban mcrendelt, 2010 februárjában sínre tett 17 firenzei Sirio-val csökkented a 116(!) forgalomba nem helyezett jármű számát
Így már csak 99 leszállított társuk vár beavatásra. A 116-os adatot én nem hoztam fel - itt csak magadat tudod kiegyenesíteni :-)

A 2005 utáni négy szerződés adatai is mcegyeznek a már hivatkozott közös forrással, csak ő a göteborgi 25 tujás opció lehívását 2009 novemberre, te 2010-re datáltad. A cég honlapján egyébként november 11.-én jelent meg a vonatkozó sajtóközlemény. www.ansaldobreda.it/UPLOAD/allegati_news/38_ITA_ComFin_SirioGoteborg_11_11_09_ITA.pdf Csakhogy én az opciókról nem szóltam :-)

Mcjegyeztem a cégről hogy ”2005 óta egyetlen új EU tuja szerződése sem ismert…”
- 2005 óta (pontosabban 2005 júniusától/Firenze)
- új szerződése (azaz nem korábbi opció lehívás)
- EU (de írhattam volna európait is)
- tuja (közúti vasút villamos jármű)
- ismert (legalábbis számomra)
Ezért is bíztattam adatszolgáltatásra a szurkolókat. Írhattam volna, hogy „több, mint hat éve(!) nincs egyetlen új villamos szállítási megbízása az AB-nek Európában” - miközben lebonyolítottak azért jónéhány tendert. Nem adtál egyetlen új információt. A második bekezdésben sem találtam egyetlen valótlant, kiegyenesíteni valót:-)

A harmadik paragrafusoddal súlyos gondom van - de ezt a meccset egyszer már lejátszottuk mi ezen a blogon egy másik poszton. Annak kapcsán, hogy ott is linkelted ugyanezt - a Yapi Merkezi nevű török építőipari konszern honlapjáról vett - hírt: cities.blog.hu/2010/11/12/hol_a_vege_1#comments Ezt írtam:

„Azt is mcfigyeltem, hogy a fenti hír – amely az egyik angol szakmai szervezet egyik elismerésének egyik beruházási projekt kategóriájának a négy indulójából az egyiknek ítélt idei díjról szól – bár felsorolja a díjkiosztó résztvevő jeles járműgyártóit is, egy szóval sem említi az AB-t.”

Meg sem hívták őket a díjkiosztóra? Hogy merik ezek után saját sikerként hirdetni a törökök különdíját az olaszok? Ez ám a ferdítés!

Nehezményeztem azt is, hogy az 5. debreceni jogvitában a KDB előtt így érvelt az AB: „..Kayseri villamosai 2010-ben elnyerték a világ legjobb villamos rendszer (sic!) díját.”
Ez éppen olyan, mintha a Nemzeti Színház egy nemzetközi építészeti beruházói nívódíjat kapna, erre a színészek vernék a mellüket, hogy ők a világ legjobb társulata

Mcállapítom, hogy bár igyekeztem, de nem találtam valótlan adatot hozzászólásomban, pontosan idéztem az itt korábban olvasott adatokat az AnsaldoBreda tujákról. Várom szíves tényszerű válaszod és a hiteles, tényszerű jó híreket a nápolyiak háza tájáról.

mcfigyelo 2011.09.15. 14:55:49

Mcfigyeltem, hogy mostanában nem tűntek fel, vagy elkerülték figyelmemet az AnsaldoBreda sikereiről szóló infók. Sietek hát jó híreket szállítani az „AB fan club” számára a cég háza / cégháza tájáról:

-az AB metrói igen sikeresek a világpiacon, amint ezt számos szerződés jelzi Brazíliától Taipei-ig. A koppenhágai metró pedig, amelynek az üzemeltetését és bővítését is olaszok nyerték, és amely AB járműveket futtat, 2008-ban a világ legjobb metrója, 2009-ben a legjobb vezető nélküli metró címet kapott. Ez igen, gratulálunk! www.cityrailways.it/home/2009/12/17/record-di-passeggeri-per-la-metro-di-copenhagen.html

-jó hír a villamos üzletág számára, hogy a hírek szerint megkezdődött és tán folyik egy tram-train fejlesztése Genova-Casella viszonylat számára. A 2,65 m széles, 42 m hosszú, 7 részes, 4 forgóvázas, 240 férőhelyes, 132 üléses, kétirányú jármű alapja a bergamoi modell méteres nyomtávra adaptálva. Az ár húzósnak tűnik 4,3 mEUR. www.cityrailways.it/home/2010/4/11/ansaldobreda-presenta-il-suo-primo-tram-treno.html

Mc nem tudom mondani: jó, vagy rossz hír-e, hogy a CAF, a Bombardier és a GE képviselőivel tárgyal a tulajdonos Finmeccanica konszern a cég eladásáról: www.ilsole24ore.com/art/finanza-e-mercati/2011-07-31/finmeccanica-utile-2011-081434.shtml?uuid=AabCXesD&fromSearch

premium salmon 2013.01.03. 19:06:29

„Az olasz melós” című örökbecsű mű szerzőjétől hiába várta a szakmai közönség a folytatást. Most csak az iho.hu-nak a dán IC motorvonatok sorsáról szóló cikkének idézésére tellett, ám az Indóház publikációja - nem először - erősen kiegészítésre szorul.

Amint azt a hazai, pendolino.blog.hu/2009/05/30/felaron_de_erkezhetnek_az_olasz_motorvonatok_daniaba és a nemzetközi szociális média kíváncsian követte www.nordschleswiger.dk/SEEEMS/19708.asp?artid=38563 a történet és a több mint 7 éves(!) késés párját ritkítja az európai vasúti járműszerződések történetében.
(Az igazsághoz tartozik, hogy az első szerelvényeket ugyan 2003-ban, de az utolsókat 2006-ban kellett volna forgalomba állítani, ezért csak 7 és nem 10 éves a csúszás.)

Talán csak a Fyra saga, az AB nagysebességű V250 Albatros vonatjainak több mint 5 évnyi késése közelíti ezt meg: www.railwaygazette.com/news/single-view/view/fyra-launch-delayed-again.html Brüsszelben szintén most látszanak megnyugodni a kedélyek: www.railjournal.com/index.php/europe/v250-makes-passenger-debut.html

Az AnsaldoBreda 5 milliárd dán korona szerződött értékű dániai kalandja szintén példa nélküli veszteségekkel járt a nápolyi cég számára: előbb 250 millió, majd 2,5 milliárd(!), majd most újabb 500 millió DKK kártérítést kell fizetnie. Ez összesen a szerződött összeg kétharmada(!) 3,3 milliárd DKK, azaz 443 millió EUR, magyarán kb. 129 milliárd Ft.

Mindez jelentősen hozzájárulhatott az AB hat év alatt felhalmozott 1 milliárd eurós(!) hiányához www.cityrailways.it/home/2012/1/24/cura-lacrime-e-sangue-per-ansaldobreda.html, illetve az anyacég Finmeccanica legutóbbi, 2,3 milliárd euróval veszteséges mérlegéhez. www.reuters.com/article/2012/03/27/finmeccanica-results-idUSWEA654920120327?type=companyNews

A „megközelítőleg 100 millió dollár” mellé járuló korábbi kártérítések együttes összege kb 585 millió dollár, azaz mintegy hatszorosa az iho.hu és a PTinfo fb kiadásában említett veszteségnek.
Óvatosabban az ellenőrizetlen link linkekkel:-)