PTinfo

Mit csináljunk a hegyekkel?

2010. február 06. - mestska

Mit csináljon a város, ha meglehetősen dimbes-dombos, és egyes városrészek csak nehezen, vagy nagy kerülővel közelíthetőek meg? Mivel Caracasra mindez igaz, ezért a város a kolumbiai Medellín példáját követve úgy döntött, kiépíti saját Metrocable rendszerét. A Metrocable lényegében egy kabinos függővasút, mely egy városrész számára közvetlen kapcsolatot teremt a város közlekedési ütőerével, a folyamatosan bővülő metróval.

Caracas esetén a Metrocable lényegében ugyanazt a szerepet tölti be, mint az amúgy 24 városi, és 5 elővárosi viszonylattal kiépített Metrobús rendszer. Az első Metrocable vonalat január 20-án adták át, a vonal hossza 1,8 kilométer, a metróhálózathoz való csatlakozási pontja a Parque Central állomás, mint az a metrótérképen is látható.

Az új tömegközlekedési viszonylat összesen öt megálló hosszú, a kabinok sebessége 5 m/s, mely érték az egyes állomásokra való beérkezéskor kettő alá csökken. A vonalon összesen 52 kabin üzemel, mindegyikben nyolc ülő, és 2 állóhely található. (az állóknak azért nem lehet olyan kényelmes) A kabinokat a svájci CWA cég készítette, míg a rendszert az osztrák Doppelmayr rakta össze. A vonalon a menetidő 10 perc körül alakul.

A reggel héttől este hétig üzemelő vonal a San Augustín negyed és környékének mintegy 40 ezer lakosát szolgálja ki. A vonal alapkövét 2006-ban helyezték el, az építési munkák 2007 áprilisában indultak meg, az összköltség 262 millió dollár, azaz majd' 50 milliárd forint volt. Jó sok. 

Ezt így gondolják mások is, különös tekintettel arra, hogy eredetileg 50 millió dollár volt a betervezett költség, s mert a vonalat már 2008-ban át kellett volna adni. Szintén kritikus véleményke érkeztek arról is, hogy a Metrocablere fordított pénzt hatékonyabban el lehetett volna költeni, pl. hasonló BRT rendszerre, mint a szomszéd főváros, Bogotá sikeres Transmilenio rendszere.

A megnyitón Chávez elnök elmondta, hogy ez csak az első a sok közül, és továbbiak fognak megnyílni. Az elképzelések szerint a következő vonalat 2012-ben tervezik átadni, hossza közel öt kilométer lesz.

A fotókat Railfan készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr631733140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2010.02.06. 10:10:22

Ez első látásra olyan síliftnek tűnik, amiből százával van az Alpokban...

www.skirebel.com/magazine/archives/5429

Garmisch, 1,7 kilométer (azaz csak 100 méterrel rövidebb), viszont csak 8 millió euróba került, ami 11 millió dollár. Jó sokat lehetett lopni ott...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.06. 10:28:23

@NAR:

Nem tudom igazából, mi került ilyen sokba. Találtam olyan cikket, ami behibvatkozza a medellíni példák költségeit, ott az egyes vonalak 21-44 millió dollárba kerültek.
Az ár kapcsán felhozzák, hogy a közbeenső állomások igen drágák voltak a kiépítési környezet miatt. (ezt a pojekt egy kritikusa említette, nem a hivatalos vezetés, tehát lehet benne valami)
Az egyes fotókon aztán látszik, hogy több épüleet mintha elbontotak volna útközben, illetve más részeken (pl. az utolsó képen baloldalon látható barana magasházak esetén) térrendezést látni a fotókon, sőt, mintha maguk a házak is felújítottak vagy újak lennének.

gramercy 2010.02.06. 14:52:06

yaaay, index címlap :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.06. 14:59:31

Kíváncsi vagyok, ott hogyan jön be.

Ezekkel a városi sikló-kötélpálya-akármikkel nekem rendszerint az a tapasztalatom, hogy az üzemmódnak alárendelődik a megállók normális elhelyezése. Eleve viszonylag egyenes szokott lenni a nyomvonal, meg aztán sík terepen nem fognak méregdrága hosszabbításokat építeni hozzá. Szóval alapjában, akárcsak a peoplemover rendszereknél, egy adott feladatra túlspecializált dologról van szó.

Namost itt pont lehet, hogy a feladat pont az, ami adott. De az a tervezett 5km-es hossz, az már meredeken hangzik. Vagyis: pont nem elég meredeken... szóval nemtom...

gramercy 2010.02.06. 15:06:07

hát a költség tényleg elképesztő

lüke 2010.02.06. 16:02:58

tök jó:)
s kik csinálják a kötélvasútat az osztrákok vagy a svájciak?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.06. 16:04:48

@lüke:

a kabinokat csinálták a svájciak, a többit meg az összeszerelést az osztrákok

NAR 2010.02.06. 19:08:56

@mestska: Lehet, hogy egy-két házat le kellett bontani, de akkor is az 50 milliárd forint elég soknak tűnik - másfél Megyeri híd kijön belőle...

Sliders 2010.02.06. 19:52:08

Itt a kocsik mozognak a drótkötélen? Mert ha igen akkor nincs kérdésem.
Viszont ha a kötéllel mozognak a kocsik akkor:
Ha 54 kocsi van és mindegyik megáll egy megállónál akkor nagyon lassu az egész mire leérnek. Folyton megáll a pálya.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.06. 20:20:23

@Sliders:

itt olvashatsz az ilyen rendszerek működési elvéről:

www.sielok.hu/rovat/egyeb/cikk/libegok-es-mukodesuk/

Középen kábé, a "tartókonzol legfontosabb része" kezdetű fejezetnél. A lényeg, hogy a kabinok lekapcsolódnak a drótkötélről az állomásokon, mikor beérkeznek, majd visszakapcsolódnak, mikor elhagyják azt.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.06. 22:57:07

Amúgy azt észrevettétek, hogy a lanovka és a metró is baljáratú?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.06. 23:23:03

@Comandante en Jefe:

hát szerintem a vasút elég sok helyen baljáratú maradt.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.07. 00:15:07

@mestska:
A franciáknál meg az olaszoknál. de Amerikában?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.07. 01:17:35

@Comandante en Jefe:

franciáknál jobbjáratú, nem?

mindesetre wikipedia szerint Venezuelán kívül Dél-Amerikában balos közlekedés van a vasúton az összes nagyobb országban.

taksony11 2010.02.07. 13:23:24

Baljárat Európában:
Nagy-Britannia
Norvégia
Franciaország
Belgium
Svájc
Olaszország
Portugália

taksony11 2010.02.07. 18:58:37

Írországot kihagytam

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.02.07. 21:02:44

Egy ilyen cuccnak a kapacitása hogy viszonylik egy villamoshoz, metróhoz? (Tudom, ki lehetne számítani az adatokból, de hátha valaki már megtette.)

ti

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.07. 22:51:39

@mestska:
Nohát, ezt nem tudtam.

A franciáknál a vasút az balos
www.youtube.com/watch?v=eG7Y1FSUwGg&feature=related
A metró jobbos, de pl. az RER már nem.
Az olaszoknál, legalábbis rómában és nápolyban viszont a metrón is baloldali közlekedés van.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.07. 23:01:58

@erminavet:
Általában egy gyengébb villamosvonal kapacitása, kb. 2-3000 fő/h.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.08. 12:47:34

@erminavet:

vicce, mert 500 utas/órát írtak valamelyik kritikus cikkben, de ha utánaszámolunk, akkor legalább háromszor annyi jön ki. (valószínű, hogy az 54 kabin nem mozog egyszerre)