PTinfo

Egy kis portói

2010. február 12. - mestska

Épp egy poszttal ezelőtt került szóba, hogy megszaporodtak mostanság azok a hírek, amik egyes városok tömegközlekedésének üzemeltetőváltásról szólnak. Akkor Koppenhága volt terítéken, most Portóra került a sor. Április 1-től kezdve ugyanis a hálózatot annak 1998-as megnyítása óta kezelő Transdevet a ViaPorto konzorcium váltja fel, mely 170 millió eurónyi összegért nyerte el a 60 kilométeres hálózat üzemeltetését.  A konzorcium a Grupo Barraqueiroból, a Manviaból, valamint az Arrivaból, és a Keolisból áll össze. Utóbbi két cég nem ismeretlen az üzemeltetési területen, míg az első kettő közül a Barraqueiro csoport felel a liszabboni Fertagus elővárosi vasútért, illetve a mi Combinoinkhoz igen hasonló járművekkel üzemeltetett Sul du Tejo vonalért. A Manvia szerepe a konzorciumon belül a pálya-karbantartás.

Természetesen a jelenleg a házon belül lévő cég, a Transdev is indult a portói villamos építésében korábban is szerepet vállaló Efaceccel közösen, ám ajánlatuk végül nem lett sikeres, ahogy a Veolia-é sem.

Az új üzemeltető az elkövetkező öt évben kell biztosítsa a forgalom folyamatos lebonyolódását, és elképzelhető, hogy a 75,9%-os általános utaselégedettségi mutató javítását is elvárja a város. (Ez a szám vajon Budapesten mennyi? Szerintem alacsonyabb)

Az új üzemeltetőnek fel kell készülnie egy új járműtípus kezelésére is, melyek január 8-ától közlekednek a piros színnel jelzett, Póvoa de Varzimba kifutó, 33,6 kilométer hosszú viszonylaton. A 2006-ban megrendelt 30 új kocsira a folyamatosan növekvő utasszám (51 millió utas évente) miatt volt szükség elsősorban. Február 1-től a piros vonalon kizárólag az új, a korábbi Eurotram flottához képest magasabb végsebességű, több ülőhellyel rendelkező kocsik futnak, ezzel a felszabaduló Eurotram-ek további kapacitásnövelésre teremtettek lehetőséget a többi vonalon. Az átszervezés következményeként a kék vonalon 9, a zöld vonalon 30%-os férőhelybővülés következett be.

Szintén portói hír, hogy még tavaly novemberben a Bento Pedroso - Construções SA céggel szerződést kötöttek a sárga (az I. Lajos hídon áthaladó) viszonylat 600 méter hosszú bővítésére a jelenlegi végállomás D. João II-tól Santo Ovídioig, melynek átadása 2011-ben várható.

Az új üzemeltető új vonalszakaszokat is kap tehát a várostól, az elsőt már rögtön idén, ha minden igaz. 2010 novemberében adják át ugyanis a kék vonal Matosinhos Praia – Venda Nova közti szakaszát.

Egy megjegyzés: erminavet ugyan nem vette külön számba az erről szóló posztjában, de a google maps-en berajzolták a portói hálózatot is, így valós képet lehet kapni a hálózat térbeli kiterjedéséről.

Fotók: J Lago,  metrodeporto.pt,  Pedro Sabino,

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr191748194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2010.02.16. 13:53:49

Az első és harmadik képen milyen tuja van? Ránézésre vmi. Bombardiernek (Brüsszelből kiindulva), csak mert marha jól néznek ki..

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.16. 14:02:02

@jack o'neill:

Bombardier Eurotram. Nagyon népszerű volt annak idején a homlokfal-kiképzése miatt pl. az index fórumokon is. Ugyanakkor méterre vetítve a legdrágább villamosok közé tartozott, és a belső elrendezése sem az igazi. (legalábbis a milónói, amelyiket próbáltam)