PTinfo

Az első kínai exportmetró

2010. március 27. - mestska

 Tavaly ősszel arról számoltam be itt a blogon, hogy a kínai gyártók a robbanásszerű, elképesztő, és más hasonló jelzőkkel illethető hazai metrópiac mellett immár Európa közvetlen közelébe kerültek az Izmirben kiírt tender megnyerésével. Akkor viszont nem számoltam azzal, hogy nem Izmir lesz az első város, ahova kínai gyártó metró-, vagy villamosszerelvényt exportálhat. (Kínai szempontból érthető módon Hongkong nem számít valódi exportpiacnak - oda már szállítottak villamost)

Az első város, mely abban a megtiszteltetésben részesülhet, hogy kínai metrókocsikat üzemeltethet, India legnépesebb városa Mumbai lesz. A 14 milliós város, India üzleti központja kötöttpályás közlekedéssel eddig is rendelkezett (lásd Gettómilliomos), a kiterjedt elővárosi vasúti hálózat napi közel hétmillió utast szállít. (és ahol a közelmúltban betiltották a  tetőn utazást) 

A metróhálózat építése a 2000-es évek elején pörgött fel, Delhihez hasonlóan, az első vonalra 2004-ben bólintott rá a kormány, majd 2006-ban az alapkövet is lerakták. A várhatóan jövőre megnyíló, 11 kilométeres vonalra kínai kocsik kerülnek tehát, a CSR Nanjing Puzhen gyártásában. Indiai fórumokon olvasni olyat, hogy miért nem indiai gyártmányú vonatok kerülnek a metróra, ("Haven't they learnt from King Long buses yet?") a nemzetközi tendert azonban a CSR olyan cégek előtt nyerte meg, mint a Kawasaki, az Alstom, a Siemens, vagy a Bombardier. 

A kínai gyártónak nem volt egyszerű dolga: a mintegy 160 millió dolláros megrendelés a gyár történetének legnagyobbja volt, és azt is hozzá kell tenni, hogy az indiaiak elvárt rozsdamentes acél kocsiszekrény szintén újdonság volt számukra. A 18 darab, egyenként négykocsis szerelvény első darabja egy hete hajózták be, hangsúlyozva, hogy a kocsik a mumbai időjárási körülményeknek megfelelően a magas páratartalom, és akár 55 fokos hőmérséklet elviselésére lettek tervezve. 

Biztos vagyok benne egyébként, hogy előbb-utóbb valahol Európában is felbukkannak a kínai metrószerelvények, a kérdés továbbra is az, hogy hol. Tessék, ennek örömére itt a blog első szavazása :) 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr361866464

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közlekedésfejlesztés Mumbaiban 2010.03.28. 14:07:55

Mumbai (korábban Bombay) az indiai gazdaság központja, több mint 13 millió fős lakosságával a világ egyik legnépesebb városa (agglomerációjával együtt mintegy 20 millió fő). A lakosok napi mozgása azonban már komoly nehézségeket okoz a település életéb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.28. 00:33:17

ki akartam próbálni a poll ablakot, nem tudom, hogy lesz-e később ilyen. Mindensetre elmondhatnátok, hogy itt miért ugrik fel reklám, miközben más oldalakon reklámmentes poll-dobozzal találkoztam.

taksony11 2010.03.28. 14:24:11

Ezt javítani kéne:

"Kínai szempontból érthető módon Hongkong nem valódi exportpiacnak - oda már szállítottak villamost"

például erre:
..Hongkong nem valódi exportpiac...

Qtya22 2010.03.28. 16:42:48

Megöregszünk mire kiderül...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.28. 16:53:49

@Qtya22:
miért, 10 éve gondoltad volna, hogy kínai buszokon utazhatsz?

bodecsabi 2010.03.28. 17:51:50

"Haven't they learnt from King Long buses yet?"

Hmmm, érdekes, ott sem elégedettek a kínai minőséggel. Számomra a nagy kérdés az, hogy mikor növik ki a kínai gyártók ezt a (már tudunk mindent csinálni, csak vannak gondok a minőséggel) korszakot, ekkor ugyanis komoly konkurenciaként lépnek majd be a piacra.

Csabi

stepboy 2010.04.03. 22:01:42

Varsó elég hátul van, ahogy látom. Igaz ugyan, h Lengyelországban készülnek az Alstom metrók, de van ott mozdonygyár is, és mégis:

www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1619:kinai-huz-kanadait-a-lengyeleknel&catid=1:nagyvasut&Itemid=3