PTinfo

Aosta, Augsburg, Bécs

2010. június 06. - mestska

Aosta:  Olaszország legkisebb tartományának székhelye, a 35 ezer lakosú Aosta egy automata minimetró (people mover) építését fontolgatja, bár valószínű, hogy soha nem épül meg, hisz 50 millió euróba kerülne, és számos ellenzője akad. A mindössze egy kilométer hosszú vonal építése két éve került elő, amikor felmerült a fűtésrendszer fejlesztése, és felvetődött, hogy a csöveknek épített alagútban akár egy földalatti is mehetne.

Az egy közbenső megállóval rendelkező vonal 3-4 perc alatt tenné meg az utat, a vonal óránkénti kapacitása 800, illetve 1600 fő lenne. A napi előrebecsült utasszám 5000 fő. (az utasszám előre becsléssel Perugiában, a minimetrót ténylegesen kiépítő városban is megbuktak)

Augsburg: A Bombardier Augsburgban kezdi el tesztelni Primove elnevezésű rendszerét. A már több, mint egy éve bemutatott megoldás érintésmentes, alsó, vagy felső vezeték nélkül is képes a villamos a segítségével haladni. Az első kísérleti vonalat a nyáron kezdik kiépíteni, a pilot projekt kiválasztott helye Augsburg 3-as vonalának 800 méteres oldalága, amely a város vásárterületét szolgálja ki. A Mitrac nevű energiatárolási rendszer heidelbergi bemutatkozása után a Bombardier tehát ismét egy német várost választott a kísérleteihez.

Bécs:  Szeptember 4-től péntek, illetve szombat éjszakánként, valamint a nemzeti ünnepek előtt a bécsi metrón 24 órás üzem lesz. A kérdésről még februárban írtak ki népszavazást, ahol az igenek majd 54%-ot értek el. A negyedórás követéssel járó szerelvények felborítják a korábbi éjszakai közlekedési rendet, a témával korábban az Indóház foglalkozott. 24 órás közlekedés egyébként meglehetősen kevés metrózemben található: a vonatok minden nap minden órájában mindössze Koppenhágában, New Yorkban, valamint Philadelphia és Chicago egyes vonalain futnak. Csak a hétvégéket nézve már jobb a helyzet: a felsoroltakon kívül Barcelona, Berlin, Bilbao,  Hamburg, Stockholm, Varsó is indít péntek és/vagy szombat éjszaka vonatokat. Vajon lesz ilyen nálunk valaha? (szükség nincs rá szerintem) 

Brescia: Két héttel a május 1-ei határidő után, napi 6000 eurós kötbérrel, de megérkezett Bresciába a 2012-ben megnyíló automata metróvonal második járműve. Az AnsaldoBreda által gyártott kocsi a légkondicionálás, illetve a videómegfigyelés tekintetében módosult a korábban leszállított első példányhoz képest. Idén még további négy jármű érkezik, a maradékot 2011-ben várják a 14 kilométeres, 17 megállónyi vonalra. A 750 millió euróból megvalósuló üzem számomra egy kicsit túlzónak tűnik a fenti aostai példához hasonlóan, a városban ugyanis mindössze 190 ezren laknak. Mintha Miskolcon építenénk ugyanezt.... (a kép még az első kocsit ábrázolja)


 

Rijád: A Bombardier nyerte el a Rijádban tervezett, 3,6 kilométer hosszú monorail üzem építésének és üzemeltetésének a lehetőségét, megelőzve a Siemenst, az Ansaldot, és a Mitsubishit. A 241 millió dolláros üzlet keretében a kanadai cég hat kocsi szállítását vállalta a hat megállónyi vonalra. Az átadás várható idejét 2012-ben nevezték meg. Az új tömegközlekedési vonalat természetesen az uralkodó Abdullah királyról nevezik el. A 6,5 millió lakosú városnak ez lesz az első kötöttpályás vonala, a tömegközlekedést eddig buszokkal bonyolították úgy-ahogy.

 

Velence: Április 19-én nyílt meg a Tronchetto, és a Piazzale Roma között a velencei people mover. Akkor a kommentek között felmerült, hogy vajon kik, és mennyien fogják használni. Nos ez utóbbira már van szám: egy hónap üzemelés után naponta mintegy 1300 ember utazik a vonalon, a májusi utasszám 38907 volt.

Az első és a harmadik kép a Bombardier oldaláról, a középső a wikipediáról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr742057114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káposztakukac 2010.06.07. 12:16:04

münchenben is jár éjszakánként a metró. erre hogyne lenne szükség budapesten??? tisztelt szerző látott már éjszakai buszt mondjuk hétvégén? az önmagában is vicc, hogy az utolsó metró éjfél előtt indul.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.06.07. 12:31:07

@Káposztakukac:

Tisztelt szerző nem csak látott, hanem használt is éjszakai buszt, a fő tengelyeken (Thököly-Rákóczi, Bajcsy-Üllői, Nagykörút) mindenképpen. Az, hogy az éjszakai buszról utaslemaradás van hétvégén éjfélkor, az nem feltétlenül indokolja, hogy a metrónak akkor, vagy fél négykor közlekednie kell.

A kiterjesztett üzemidő más kérdés, erről már Budapesten is szó volt, ha jól tudom, Müchenben is ez van, nem 24 órás közlekedés.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.06.07. 13:36:37

@mestska:
Így van. Ha tíz percenként dugig megtelik egy éjszakai busz, akkor óránként (se) telne meg a metró.
Az pedig azért illendő, hogy azért 20-30 percenként legyen metró. Az meg szinte biztos, hogy a hétvégi buszok számának akár megduplázása is jóval olcsóbb lenne.

ruba 2010.06.07. 22:02:58

Én úgy gondolom, hogy a metró üzemidejét hétköznap éjfélig, hétvégén pedig fél 1, 1-ig kéne kitolni (ez az időpont a Deák térről való indulást jelentené), csakúgy, mint ahogy az (véleményem szerint sikeresen) megtörtént a 6-os villamosnál is. A velencei people mover pedig még mindig nem győzött meg, napi 1300 ember, az irányonként 750, ami 10 vízibuszt jelent (de akkor már mindenki le tud ülni). Kérdés, megérte-e ennyiért ezt megépíteni, miközben a házak fele szépen lassan beleomlik valamelyik kis csatornába? A bresciai metróról ugyanez jutott eszembe. Nem ismerem pontosan a paramétereit, de a wikipédia képei alapján mély-vezetésű lesz. Nem tudom, mi szükség van, egy 190 ezres városban egy 14 km-es metróvonalra, miért nem lehetett villamost építeni (ami nyilván sokkal olcsóbb lett volna). Úgy látszik az olaszok nagyon nem tudják hova tenni azt a sok pénzüket:)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.06.07. 22:27:24

@ruba:

Látod, figyeltem neked a velencei cucc utasszámát külön. Egyébként a hasonlatod szerintem ott sántít, hogy mindig lehet más perspektívából nézve jobb, szebb, fontosabb dolgokat találni, mint amire éppen elköltik a pénzt. Budapesten is jó pár házon ott van még 56 nyoma, de mi négyes metrót építünk, Combinot veszünk, M0-t építünk, kórházat fejlesztünk, holott ezeket a pénzeket akár házfelújításra is lehetne fordítani, mondhatná valaki. ;)

Persze, 1300 utasért nagyon nem érte megy ilyet csinálni, ez kábé olyan, mintha a Gubacsira vennénk azt a Combinot. Valószínű nem számoltak azza, hogy még nem lesz villamos Mestréből ilyenkor. Vagy számoltak, de épp most erre volt pénz.

Az olaszok amúgy elég furán fejlesztgetnek, szerintem eltünik a pénz egy része kézen-közön. Valahol mintha olvastam volna, hogy a Parmaba tervezett metrót lefújták.

ruba 2010.06.08. 06:48:24

@mestska: Jó, a házfelújításos példa tényleg sántít kicsit. Amúgy köszönöm, hogy figyelted az utasszámokat, mert tényleg kíváncsi voltam rá.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.06.12. 15:02:08

Szerintem nálunk is meg kéne hosszabbítani a metró üzemidejét. Éjjel egyig kb.