PTinfo

Kérjük vigyázzanak, a D váróba vonat érkezik

2010. szeptember 22. - mestska

A Miami repülőtér hat utasvárója közül egyértelműen a D jelzésű a legnagyobb. Az 50 indulási kapuval rendelkező csarnok átépítése a közelmúltban készült el, a repülőtér 1998 óta tartó, 6,4 milliárd dollárba kerülő átépítési-fejlesztési projektje kapcsán. (összehasonlításképpen: Ferihegy most zajló átépítésébe a tervek szerint összesen 65 milliárd forintot fektetnek be, ez 305 millió dollárnak felel meg mai árfolyamon). A D csarnok, mely Északi Terminál néven is ismert, lényegében bekebelezte a korábbi A-B-C indulócsarnokokat, így alakult ki a mai, 1,9 kilométer hosszan elnyúló, 334 ezer négyzetméter alapterületű, évente 30 millió utas kiszolgálására alkalmas épületrész.

 

Űrkikötő a peremvidékeken (Forrás: www.miami-airport.com)

Az új csarnok méretei hatalmasak, így a közlekedést az épületen belül is meg kellett oldani. Ennek megfelelően egy új, a D váró tetején végigfutó automata vasutat adtak át szeptember 15-én, amely 1,6 kilométer hosszan nyújtózik el, óránként 9000 utas kezelésére alkalmasan. Az új vonalnak négy megállója van, kiszolgálva a különböző kapucsoportokat és a poggyászszalagot. (térkép) Az öt darab négyrészes vonatot a Mitsubishi-Sumitomo konzorcium készítette, a  Crystal Mover járműcsalád részeként. A szerelvények már 2005-ben elkészültek, mivel azonban nem volt pálya, így a repülőtér 54 ezer dollárt fizetett havonta a gyártóknak a tárolásért, és állagmegóvásért.

A kétpercenként induló vonatokról a magaslati elhelyezkedésnek köszönhetően remek kilátás nyílik, egyik irányba a reptéri szpotterek, a másik irányba Miami felhőkarcolóit szeretők nézelődhetnek.

A repülőtérnek nem ez az első automata vasútja, a hetvenes évek végén az E jelzésű csarnok külső, eredetileg International Satellite Terminal névre hallgató részének elérésére már épült egy a E csarnok két vége között. Ez - az Adtranz járművekkel kiszolgált - vonal azonban jóval rövidebb a most átadottnál.

Fut, robog a Mia Mover (Forrás: www.miasci.org

Jövőre pedig háromra bővül az automata vasutak száma, átadják ugyanis a MIA Movert. A picit több, mint két kilométeres, szintén a Mitsubishi Crystal Movereivel kiszolgált jövőbeni vonal a repteret a még épülő Miami Intermodal Center már megnyílt autókölcsönző részével köti össze. Persze az autókölcsönzőt nagy léptékben kell elképzelni, napi 28 ezer ügyféllel, 16 kölcsönző cég 6500 autójával, három szinten elhelyezett összesen 120 töltőállomással, és 42 autómosóval. 

A Miami Intermodal Center egy része (forrás: www.micdot.com)

Az új Intermodal Center sorra megnyíló részei ezen felül helyet adnak majd a Metrorail új reptéri állomásának, a Tri-Rail és az Amtrak egy-egy új megállójának és számos buszjáratnak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr52313744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zahnstein 2010.09.22. 13:13:21

Nem kötekedés, de a "váró" nem túl szerencsés magyarítás. Talán a "csarnok" megfelelőbb volna.
Ha jól emlékszem, úgy volt kiírva, hogy "Concourse D".

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.22. 13:27:11

@zahnstein:

igen, concourse, jól emlékszel, ez szerepel csarnokként és váróként is a szövegben.

gramercy 2010.10.03. 21:58:33

igen, ez "amerika" :)