PTinfo

Új kocsik Wuppertalban

2010. szeptember 24. - mestska

A világ egyik legklasszabb tömegközlekedési eszköze kétségkívül a wuppertali függővasút. A 13,3 kilométeres, a város és a Wupper folyó felett végigkanyargó vonal kétségkívül egyedi. Ez egyben előny (a presztízs okán) és persze hátrány is lesz annak a cégnek, aki talán új kocsikat szállíthat, lecserélve az 1972-75 között a MAN által gyártott, ma is futó járgányokat. Na meg hátrány lesz a városnak is, hisz biztos nem lesznek olcsók a beszerzendő új kocsik. A napi 82 ezer utast szállító vonalon az új egységekkel kétperces követést szeretnének bevezetni. Eredetileg felmerült 90 másodperces követés bevezetése is, automata szerelvényekkel, ezt azonban végül a megvalósítás magas költségei miatt végül elvetették, a járművek hagyományosan, vezetővel fognak haladni. (Megvalósul viszont a pályaszerkezet, és a kapcsolódó berendezések teljes megújítása: a 15 év alatt végbement, jövőre befejeződő folyamat 400 millió euróba került)

Hegyek között, völgyek között (fotó: Norbert Sdunzik, www.schwebebahn.net)

A mai flotta 23 darab, egyenként egy picit több, mint 24 méteres háromrészes kocsiból áll. (Eredetileg 24 volt, de a 4-es számút az 1999-es, öt ember halálát okozó baleset után kivonták) Ezeket a kocsikat fogják kiváltani azok a leendő járművek, amelyek látványterveit a közelmúltban mutatták be. A tervezett beszerzés eszerint hasonló jellegű lesz a mostaniakhoz, pár változás azonban akad. A külalakban a legfontosabb változás, hogy a maival szemben a felfüggesztés egyes részei is külső, a jármű színéhez majdan igazodó borítást kapnak.

Vajon milyen lesz reklámokkal? (forrás: neue-schwebebahn.de)

A vezetőfülke homlokfala enyhén döntött lesz, növelve a vezető kilátási lehetőségeit. A belső térben nagyobb felületet kapnak a mozgássérültek, és növekszik a felhajtható ülések száma is. Az ülőhelyek száma ezzel 48-ról 46-ra fog csökkenni, igaz cserébe műanyag ülőalkalmatosságok helyett párnázott üléseket kapnak majd a leendő utasok. 

A dizájnerek a faülésekre szavaztak. (forrás: neue-schwebebahn.de/)

Az új, előreláthatóan 2013-ban érkező kocsik színéről a városlakók is véleményt alkothatnak, akit érdekel itt kísérheti figyelemmel a fejleményeket, vagy nézegethet további skicceket.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr512310967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2010.09.24. 08:23:53

Dilisek ezek a németek...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.09.24. 10:56:32

De hát ez tök ugyanolyan, mint a régi! Akkor minek cserélik le? :)

Amúgy nem tudod, milyen követés van most? Lesz valami lényeges fejlesztés, ami indokolja a cserét?

local.blog.hu/2007/12/12/bumli_a_wuppertali_fuggovasut

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.24. 11:04:16

@Comandante en Jefe:

3-4 perc a jelenlegi követés.

És köszi, szeretjük az ilyen reklámokat.

Terézágyú 2010.09.24. 11:35:56

Ez is egy régi nagy álom... Annak idején úgy gondolták, hogy majd ez a jövő, a modern, gyors közlekedés... (Ez szerepel a Fahrenheit 454 filmváltozatában is ugye?)
Aztán eltelt 3x év és azóta se terjedt el...

vmezo 2010.09.24. 12:24:31

ez überfuturista lehetett a 70-es évek közepén, de mi értelme volt ezért hazavágni az egész folyóvölgyet? Kb. olyan, mintha egy kőbánya gigantikus szállítószalagja futna a folyó felett...

fraki 2010.09.24. 12:34:10

Fos. Pazarló konstrukció, esztétikailag sem egy élmény. Ez akkor lenne jó, ha a konstrukcióban lenne valami ötlet, spiritusz.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.24. 12:40:02

@fraki:

szerintem ahhoz képest, hogy 109 éve adták át, elég sok spiritusz van benne.

bátorító 2010.09.24. 12:49:15

Volt szerencsém utazni rajta párszor. Érdekes élmény, a hattyúkkal a folyócskában.
ne feledjük el, hogy ehhez megfelelő szélességű folyó is kell, a Dunán nem képzelhető el...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.09.24. 13:08:17

@bátorító: Nem is rossz ötlet, ilyen köthetné össze a leendő debreceni Nagyerdei Stadiont a repülőtérrel, meg a Főnix Csarnokkal. Nem kéne összefurkálni hozzá mindent, mint a metróhoz...

szcsongor 2010.09.24. 13:10:35

@vmezo: mint ahogy mestska is említette, ez egy több mint 100 éves konstrukció, kb egyidős a mi kisföldalattinkkal. szóval nem a 70-es évek találmánya.
néha látni az eretedi Kaiserwagent, a 100 évvel ezelőtt futott kocsiknak egy restaurált példányát, azt hiszem különleges alkalmakra lehet kibérelni.

szcsongor 2010.09.24. 13:22:40

eltűnt a kommentem...
na mindegy, lényeg h tényleg nagyon régi konstrukció ez, mint a mi Kisföldalattink, és néha még a Kaiserwagent is lehet látni, ami a 100 évvel ezelőtt futott kocsik egy restaurált példánya.

szcsongor 2010.09.24. 13:23:24

blogmotor mondjál le!!! :)

Iridium 2010.09.24. 13:29:51

Érdekes még, ha kiszámoljuk, hogy 82 ezer utas 15 év alatt ~450 millió utazást jelent. Azaz, ha csak 1 eurót fizettek a jegyért (nem tudom mennyi amúgy), akkoris szinte tutira veszteséges az egész. Ocsmánysága már csak hab a tortán (elsősorban az acélpálya miatt).

Ez persze nem von le semmit az érdekesség faktorából, legalább kipróbálta az emberiség ezt is.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.09.24. 14:34:31

@Iridium:

Na nem mintha Wuppertal olyan szép város volna, legalábbis szerintem.

A városképet amúgy egy ilyen vasút szerintem kevésbé rombolja, mint a klasszikus magasvasút. Inkább az a baj vele, amiért nem terjedt el, hogy nagyon speckó technika, nem lehetett simán a vasúttól/omnibusztól áthozott technológiát alkalmazni.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.24. 19:57:56

Hát nem értem mi ez a nagy ellen hangulat, szerintem zseniális - bár én egy darabig biztos be lennék rajta tojva. Az, hogy így veszteséges, meg úgy - engem innen nem érdekel és nem értem, hogy itt pár embert miért...

taksony11 2010.09.26. 16:02:41

Szerintem a függővasút a wuppertali városkép

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.27. 11:55:59

Na, a napokban picit jobban utánanéztem ennek a villamosakárminek és egészen beleszerettem. Már elsőre is gyönyörű volt a folyóval és a nagy fémoszlopokkal... De a városban is nagyon király, az út fölött.

Szó volt róla ezen a blogon(tán én is felvetettem egyszer), hogy nem csak a külvárosi vonalakon elviselhetetlen a tömeg csúcsidőben(ami fél nap..) hanem belül is. Pl a 4-6 vonal, egymást követik a villamosok, nem lehet sűrűbbé tenni, mégsem férsz föl rá, csak a 2-3-4-ik villamosra. Tipikusan az a helyzet, ahol egy metrócska kellene a Combino alá (a combino ugyanúgy járjon!) Ami a combinohoz viszonyítva csak minden harmadik megállónál áll meg.
De metró ugye a főgyűjtő csatorna miatt nem nagyon lehet. Akkor nem egy ilyen függővasút lenne a jó megoldás? Egyrészt bazinagy turisztikai dobás, a városképhez nagyot adna, másrészt alatta mehetne a villamos ugyanúgy. A tartójának tán összességében kéne hely a parkoló autóktól hely, meg egy kicsi a villamos megállókból is akár.

Az meg külön más téma, hogy mennyibe kerül. Nem azért kerül sokba, mert tényleg olyan nagyon nagyok lennének a plusz költségek, hanem azért, mert "piaci" (=erkölcstelen és logikátlan) elven csinálják az ilyeneket. De az állam pont az ilyeneknek az enyhítésére lenne jó, főleg az állami cégek.

Kösz a halakat! 2011.11.22. 20:16:31

@sanche:
nem támogatom, nem akarok Chicagóban élni
iszonyúan elcsúfítaná a Nagykörutat egy ilyen monstrum

BPO654 2011.11.24. 12:46:12

@mestska: Ja, anno biztos a csodájára jártak,de sztem sehol nincs értelme ilyet építeni.

BPO654 2011.11.24. 12:50:55

@sanche: A nagykörútra? Ezt meg se hallottam.
A Combinók zsúfltságán 2 dolog enyhíthet -de ez itt kicsit off.
Szóval a budai fonódó, meg az M5. Jelenleg minden rá hord, pont azért mert töri a sugaras szerkezetet, akárcsak az 1-1A. (Az ötösmetró első szakaszát már 2010-ben át kellett volna adni eredetileg - ráckeve-Astória, és 600 Mrd-ra becsülték az egészet anno. Mai árakon 1000 Mrd, v több és 2020 utánra esedékes a legjobb esetben is.)