PTinfo

Mindenből egy kicsit

2010. szeptember 30. - mestska

A világ legnagyobb villamosüzeme - a melbournei - úgy tűnik méreténél fogva megengedheti magának, hogy többfajta alacsonypadlós villamost közlekedtessen. Szeptember 27-én jelentették be, hogy a legújabb villamostender győztese az Alstomot legyőzve a Bombardier lett, ahogy már korábban írtam, ez a két cég jutott a döntő fordulóba. A kanadai cég szállíthat tehát 50 új Flexity Swift típusú villamost az ausztrál városba, összesen 303 millió ausztrál dollárért. (majd 60 milliárd forintért). A további 100 tujára opciót tartalmazó szerződés értelmében az 50 kocsi 2017-ig érkezik meg, köztük az első öt már 2012-ben. A 33 méter hosszú kocsik 210 férőhelyesek lesznek, s a Bombardier energiatárolásra alkalmas MITRAC rendszerével is fel lesznek szerelve. 

Nincs ezen kevés ajtó? (Forrás: www.bombardier.com)

Külön kiemelték, hogy a járműveket részben (50,3%-os arányban, ha pontosak akarunk lenni) Ausztráliában, Dandenongban fogják összeállítani a német üzemek mellett. Ezzel 12 év után indul ismét újra a villamosgyártás az ország területén. A dandedongi gyár eredetileg a Commonwealth Engineeringé volt, mely Melbourne számára is rengeteg villamost gyártott. 1990-ben a Comengnek becézett cég a svájci ABB-hez került, ami később az ADTranz része lett, amit 2001-ben beolvasztott a Bombardier, így került az ausztráliai gyár is hozzá.

Kék-zöldre photoshopolták (Forrás: www.bombardier.com)

Az új Bombardier villamosok nem az első alacsonypadlós kocsik lesznek a városban, a másik két nagy gyártó is jelen van, bár az 501 darabos járműparknak csak egy részét teszik ki. Az Alstom 2001-ben 36 Citadist szállított, majd 2004-ig további 59 Combino érkezett. Mindezen felül további öt Bumblebee becenevű, Mulhouse-tól 2011-ig kölcsönbe kapott villamost is látni a város utcáin. Nem hiszem, hogy van olyan város még, ahol mindhárom nagy villamosgyártó alacsonypadlós terméke megtalálható. Vagy lenne mégis?

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr232333608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.09.30. 10:41:11

ha nem a 4-6-ra teszik magyar utasoknak, akkor nem lesz gond a négy ajtóval. (a combikon bő 6 méterenként vannak az ajtók, ezen meg 8.)

az, hogy mindhárom gyártó jelen van, nagy valószínűséggel világcsúcs. okos szerződésekkel egyébként minden egyes tuja lehet más típusú/tulajdonú, ha rendelkezésre állást vesznek, és nem villamost.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.30. 17:12:32

@Radio Free Aberrania:

nem ismerem a szerződéseket részleteiben, de az, hogy többféle villamos van, az leginkább az üzemeltetői kavalkádnak köszönhető. Mindhárom típust más-más üzemeltető rendelte....

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.09.30. 19:28:19

@mestska: ez közlekedési szövetségben szokásos, hogy mindenki hozza a saját típusait. kicsiben még nálunk is működik, hiszen a transman manokkal, a nógrád meg localókkal szolgáltat, egyik sincs a bkvnak.
az viszont nem szokás, hogy egy villamos hálózaton van több üzemeltető.

nemeza 2010.09.30. 20:26:32

@Radio Free Aberrania: Téves, mert a VT-Transman Ikarus 263, MAN (SL 223) és Alfabusz Localokkal üzemelteti a vonalait Budapesten (Illetve pár bérelt MAN NL ill. Mercedes O405N-nel).. Ebből az első kettő magaspadlós típus. Az Ikarus 263-asokat (ismét) visszahozták vidékről.

A Nógrád tényleg csak Localokkal szolgáltat (már).

mc figyelo 2010.10.03. 10:31:00

Mcfigyeltem, hogy a villamos-világrekorder városban Melbourne-ben 486-501 tuja fut és közülük 95-100 alacsonypadlós, (bár nem biztos hogy 100%-ban AP-k), ami a flotta ötöde

Azt is mcfigyeltem, hogy a gyakran lesajnált (Bibóval élve) Kelet-Közép-Európában Varsóban 2008 óta 22, nemsokára 201 db 100% AP PESA villamos közlekedik, sőt Zágrábban 2005 óta mára 142 db 100% AP Koncar tuja fut, ami a flottának közel a fele.

Mcfigyeléseimet azzal zárom, hogy a két fővárosnak évek óta sikeresen szállító két KKE gyártó a gondosan megfogalmazott, szinte szó szerint azonos referencia követelmények miatt el sem indulhatott a büszke magyar (nagy?)városok tenderein…

premium salmon 2010.10.05. 07:29:40

„Nincs ezen kevés ajtó?” kérdi Mestska.

Bizony kevésnek tűnik, de ez az ülések számától függ, amit a cégek mindig a megrendelő igényei szerint optimalizálnak és általában „titkolnak”!
A magyar előírások ismeretében megállapítható, hogy min 42 ülés kell, aztán egyismeretlenes egyenlőtlenséggel kiszámítható, hogy 50 ülés felett elég 10 ajtószárny, míg 42 és 50 ülőhely között már 12 felszállósáv szükségeltetik - legalábbis nálunk.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.05. 09:35:51

@premium salmon:

a belső tér alapján elsősorban az ülőhelyek dominálnak, pontos darabszámot most nem tudok mondani.

premium salmon 2010.10.05. 12:55:03

@mestska:

Mondom, hogy nem szeretik közölni az ülőhelyek számát. A 210-as utaskapacitás 4 fő/állóhelyi m2 mellett tisztes ülésszám, közepes érték egy 33 méteres tujánál - ld. korábbi tenderfordulók.

Azt kell feltételeznünk, hogy odaát nem 78, illetve 84%-ban meghatározó az utasszám, mint nálunk Debrecenben és Miskolcon. Nyomják is felfele a versenyzők, ugyanis nyerni akarnak...:-)